Surprinzătorul iX M60 electric M Power!

După o clasică pur sânge trebuia să revenim în viitor, și hai să vedeți noul și full electric-ul BMW iXM60!
Întrebarea care se pune este: poate un BMW electric sa fie un adevărat M?

BMW acceptă această provocare și vine cu iX M60, cu un surprinzător SUV electric AWD, în 5 uși.

BMW ix M60 pleacă de la ix xDrive 50 și i4M50 (pe care l-am văzut împreună) care practic își împărtășesc tehnologia cu motoarele lor față și spate. Dar oare este la fel? I40 livra „M Power” ajutând motorul spate cu un motor față de la un anume moment dat. Acum ix M60 pleacă de la zero cu două motoare, deci băieții de la M Team au trebuit să inventeze ceva … altfel! El vine echipat cu 2 motoare electromagnetice cu perii unul față de 255cp și unul spate de 483 cp într-o combinație de 532-610cp. Bateriile sunt Li-Ion 111,5 kwh, cu o autonomie declarata de 575km, cu timpi de încărcare cuprinși intre 35 min si 11h funcție de priza.

Pe scurt, M a mărit motorul spate cu 0.8 inchi in diametru, spațiu în care au înghesuit mai mult cupru pentru a mări conductivitatea, au ridicat amperajul la dublu și adăugând la ansamblu încă un invertor trifazat. Brusc ne trezim cu o creștere a amperajului de la 600/s la 1200 și un salt de putere de la 335 CP cu 400Nm (ix XDrive 50) la un uimitor 483 CP cu 710 Nm pe iX M60 (în modul Sport) – atenție vorbim doar de un sigur motor!

Sub acest exterior cu un design futurist avem câteva lucruri absolut interesante și fascinante:

Grupul motor. Cele două motoare pleacă de la un 532 CP cu 1015 (!!) Nm în modul Personal standard, ducându-se la 610 CP cu 1100 Nm in modul Sport.
Suspensiile M. Aici, inginerii de la MSport, au făcut o treabă minunată îmbunătățind suspensia pe perne adaptivă a modelului xDrive 50 pentru un control mai bun al mașinii în mers și mai ales peste denivelări. Lucru susținut și de mici modificări la barele antiruliu față-spate. DE EXPLICAT ROLUL SUSPENSIEI
Roțile și frânele. Mărturisesc că mie imi plac mașinile cu roți mari. ixM60 pornește standard de la roti pe 20” cu anvelope 255/50 și opțional (exclusiv pentru acest model BMW) ajunge la roti pe 22” cu 275/40 (bine… asta vine în detrimentul autonomiei pe care o scade la o declarată 458 km cu 15% mai puțin față de modelul anterior ce avea 21”). Cat despre frâne, dincolo de bine cunoscutul albastru M al etrierilor avem o frână combinată regenerativă + frecare super bine echilibrată și reactivă.
Dar voi reveni la ele când vom conduce mașina .

Cum spuneam, exteriorul este păstrat în frumusețea și futurismul modelului anterior fără mari deosebiri. La interior însă lucrurile sunt puțin diferite. Consola centrala și rotita multimedia, display-ul curbat (comenzi de sticlă și ornamente din lemn), scaune ventilate fata-spate (!!), USB-C… volanul hexagonal… La volan sunt puțin dezamăgit. Modelul acesta hexagonal nu mă încântă. Se vede că acest gen de abordare ste înca la început. Poziția mâinilor este puțin ciudată iar sprijinul pentru degetele mari este ori prea sus ori prea jos.
Pentru că am avut la dispoziție echiparea cu pachetul Sport am fost delectți cu plafon de sticlă panoramic. electrocromic, cristale pentru diverse comenzi, scaunele cu design personalizat stanga dreapta, un mod de deschidere absolut surprinzător, spalatul camereleor față spate si modul de vedere inclusiv pt remorca, dispaly circular cu motion sensors, instalatia BW cu 36 de incinte ascunse peste tot care poate duce 1600W, camera de interior, posibilitatea de filma cand conduci, programarea climatizarii, samd) și multe multe altele!!
Dă click mai jos să vezi toate astea și mai ales să vezi daca este M sau nu!
hai sa vorbim si despre senzația de la volanul lui BMW iX M60.

În modul Sport avem 610 CP cu acel fabulos cuplu, care ne aruncă efectiv de la 0-100 în 3.6 sec, cu aproape o secundă mai repede decât precedentul model și cu 0.1 mai repede decât X5M (fac continuu această comparație pentru că, din punct de vedere masă-dimensiuni, este cel mai apropiat). Interesant este că pe modul sport și limitatorul de viteză are o altă normă oprindu-se cu cele 15.400 rpm ale motoarelor la 250 km/h față de 200 în mod normal.

Condusul si manevrabilitatea sunt o plăcere. Modul în care se comportă pe viraje te face să uiți că ești într-un „minivan”, iar direcția pe roțile din spate transforma parcările laterale într-un dans.

Pe șosea, dacă mergi în ritmuri întrerupte vei simți oarece smucituri, fie că bruschezi accelerația fie că ai fluctuații multe le viteze mici, fapt ce poate fi ușor uimitor având în vedere că practic avem o „cutie” cu o singura viteza. Sistemul adaptiv de condus, cu senzorii săi care sunt legați continuu la informațiile gps, , pe lângă crusing-ul intuitiv (!!) (atunci când ai unde să faci cruising), reduce viteza pe virajele ascuțite, încetinește funcție de trafic sau când se apropie de intersecțiile aglomerate.

Să nu uităm încercările de a egala, pe lângă performanțele dinamice și celelalte senzații pe care X5M ți le dă, și cele de sonor, eliminând zahariseala obișnuită a vehiculelor electrice. Din punct de vedere performanțe și condus …da, avem un M. Din punct de vedere al cazonului și masculinității mașinilor sport și mai ales al M-urilor …mai avem de lucru sau poate nu vom fi niciodată acolo cu o electrică și poate că nici nu mai e cazul…