Sensurile giratorii, regula fermoarului și alte mistere ale drumului

Astăzi vom vorbi despre oraș, despre mersul în oraș și nu numai. Fiecare oraș are propriile reguli, traficul este aglomerat, viteza este redusă și spațiile de manevră sunt mici.

În orice oras vom merge, regulile sunt cam aceleasi, ponturile sunt și ele cam aceleași, doar modul de încadrare în trafic diferă.

Unul dintre elementele noi ale traficului românesc pentru care nu există cultură sunt sensurile giratorii. De aceea au fost făcute fără o organizare generalizată în ceea ce privește modul de circulare în ele și locul de amplasare.

Prima regulă pentru sensurile giratorii din România este că nu există o regulă general valabilă. De aceea avem giratorii cu cedează în afara lor, cu cedează în interior și giratorii cu semafoare, astfel este necesar să fim atenți la semne de circulație, firește și să nu ne încredem în obișnuință.

Un alt element care dovedește lipsa de cultură a giratoriilor și pe care nici școlile de șoferi nu îl explică pentru că mulți instructori nu îl știu și dacă îl știu nu îl folosesc, este semnalizarea și comportamentul în interiorul giratoriului. Acesta fost inventat și perfecționat în Anglia (care are cele mai organizate sensuri giratorii) și are câteva reguli simple:

1. Atât timp cât suntem în giratoriu semnalizam spre interiorul lui. Tot timpul.

2. Când vrem să ieșim semnalizăm spre acea ieșire și o facem până părăsim giratoriul.

3. Dacă acesta are mai multe benzi și mai multe ieșiri, iar noi nu ieșim pe imediat următoare, nu rămânem pe banda exterioară ci pătrundem spre centru folosind benzile interioare, urmând a reveni pe cea exterioară la ieșire. De ce facem așa? Traficul va fi fluid și pentru cei care așteaptă să intre nu numai pentru cei ce sunt deja în giratoriu.

O altă noutate este “fermoarul”. O regulă nescrisă a circulației

De multe ori ne-am întâlnit cu obstacole sau mașini cu probleme sau parcate aiurea pe banda pe care circulăm sau cu cozi lungi la intrarea de pe drumuri secundare în drumul principal (care și el era aglomerat) pentru că nimeni nu te lasă să intri pe bandă în ambele cazuri. 

În astfel de situații, în vest, unde ambuteiajele, aglomerația urbană și populația de masini sunt mult mai mari decât la noi, s-a născut regula fermoarului. În ce consta ea? Cei mai mulți dintre voi, probabil știu deja. În caz că nu, am vorbit despre asta în materialul video de la finalul articolului.

Mersul eficient în oraș și fluidizarea traficului.

O a doua cauză a aglomerărilor urbane, după semnalizarea și organizarea defectuoasă a străzilor, este modul în care conduc șoferii. 

Un șofer agitat, care schimbă benzile continuu, care nu semnalizează, care se apropie mult de cei din față va avea un efect invers decat cel dorit de el în trafic și anume, de încetinire. De aceea, un condus eficient este un condus ponderat fără accelerări, frânări sau schimbări de direcție bruște. 

Un alt aspect important este respectul față de ceilalți. Dacă eu sunt mai prudent și am un stil mai defensiv și mai lent, e bine să folosesc banda 1. De ce? Pentru că, blocând banda mai rapidă, aglomerez în spate. Tot în acest registru se află curiozitatea la accidente. E adevărat că trebuie redusă viteza și sporită atenția. Dar ori ne oprim, ori trecem (cu viteza fluxului), nu facem poze din mers cu telefonul.

Am vorbit despre toate acestea și altele în clipul de mai jos: