Sauna este o metodă de relaxare populară în țările scandinave și este considerată un standard, nicidecum un lux, în acele culturi legate intrinsec de gheaţă şi de frig. Multe săli de fitness le oferă abonaților acces gratuit la saună și totuşi unii evită să pășească dincolo de pereții de sticlă ai încăperii cu abur şi temperaturi înalte.

În multe cazuri, graba îi face pe sportivi să evite sauna. Când eşti o persoană ocupată, te cam uiţi cu jale la ceas, dar o jumătate de oră de tratament cu abureală intensă după un antrenament îți poate aduce numeroase beneficii. Înainte să începem să discutăm despre partea pozitivă, trebuie să reţii că sauna nu le este recomandată cardiacilor, persoanelor care suferă de probleme cardiovasculare, precum și celor care urmează un tratament legat de glicemie. De asemenea, când intri în camera fierbinte, lasă afară orice lanţ, inel, cercel sau accesoriu de metal, dacă nu vrei să suferi ca Gheorghe Doja.

Saunele pot fi împărțite în două tipuri: umedă și uscată. Prima te aşteaptă cu banchete din plastic sau din gresie și cu mult abur, pe când cea de-a doua, cea uscată, are şi abur, dar oferă banchete din lemn. Motivul este simplu. Lemnul absoarbe umiditatea, ceea ce face sauna uscată mai eficientă. Gresia sau plasticul rezistă la vaporii mult mai concentraţi din aerul saunei umede, deci se potrivesc mai bine acolo.

Vestea bună este că ambele tipuri de saună îți pot face bine, deci nu fi mofturos. Foloseşte cu încredere ceea ce găseşti la sala ta de fitness. Există saune şi în alte părţi, unele cu destinaţie total diferită de cea terapeutică, iar o şedinţă în orice tip de saună e benefică indiferent de sportul pe care-l practici. Rezultatele cele mai bune însă le vei obţine după fitness.

Medicii recomandă să nu petreci mai mult de 20 de minute la prima ta ședință în saună și să îţi limitezi expunerea la 40 de minute, după ce capeţi mai multă experienţă. Eficienţa maximă o vei obţine dacă faci până la trei şedinţe de saună pe săptămână. Nu zice nimeni că mori dacă depăşeşti cifra, dar beneficiile aduse încep să pălească în fața pregătirilor destul de ample pe care trebuie să le faci, iar hidratarea după atâta amar de căldură devine o provocare.

Principalul beneficiu al saunei este dilatarea vaselor de sânge. Inima ajunge să bată mai repede și mai eficient, iar acest exercițiu este comparabil cu un efort fizic similar cu mersul. Pe deasupra, celulele moarte ale pielii se vor desprinde, iar perioada petrecută în saună îți va crește rata metabolică. Abia aceasta din urmă te va ajuta să slăbești.

Reține că trebuie să fii hidratat când intri la saună și că trebuie să consumi apă cât poţi de repede după ce ai ieșit din încăperea specială. Mulți au rămas cu impresia că vor slăbi îndată după ședințele de saună, dar diferența de masă constatată ulterior expunerii provine din apa și din electroliții pierduți prin transpirație. Deci e doar o iluzie. O altă recomandare este să consumi o gustare ușoară, potrivită pentru antrenamentul pe care l-ai urmat, ca să nu ieși înfometat din saună. Nu confunda gustarea ușoară cu o masă copioasă, că o să ți se facă rău.

Un alt beneficiu important al saunei de după fitness este relaxarea mușchilor și reducerea inflamației acestora. Întreaga procedură previne sau tratează traumele mai vechi și ajută la refacerea după efort. Apropo, nu încerca să faci antrenamentul după ce ai ieșit din saună, pentru că riști să te accidentezi.

O ședință de saună îți mai face bine și la plămâni, spun specialiștii. Un studiu efectuat pe alergătorii de anduranță în Noua Zeelandă a relevat că ședintele de saună i-au făcut pe aceștia să facă față mai bine efortului și să poată alerga mai mult la următoarea ședință.

Din moment ce există îmbunătățiri și la atleții experimentați, pare de aşteptat ca o ședință de saună să îți priască şi ţie. Nu în ultimul rând, 20 de minute la saună te vor relaxa și ar trebui să-ți scoată din minte problemele care te macină zi de zi. E prea mică încăperea să te plimbi de colo-colo și să te gândești la ce te supără, iar lipsa electronicelor te lasă să te relaxezi așa cum trebuie. Dacă te simți ușor amețit când ieși din saună, este recomandat un duș rece care să te aducă înapoi pe picioare.

You Might Also Like

2 Comments

  1. 1

    Foarte înteresant, sunt uimit.
    Nu știam de toate aceste beneficii ale saunei. Știu că în țările nordice mulți au sauna la ei acasă, mă întreb cât de costisitoare este oare?

    • 2

      Costurile nu pot fi foarte maro, mai ales dacă folosești cărbuni. Singurul impediment este spațiul. La casă nu cred că este o problemă construirea unei anexe, sau amenajarea unei porțiuni din mansardă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *