Contrar legendelor urbane vehiculate printre hipsteri şi schiori de duminică, o şedinţă de alergare pe timp de iarnă se poate face şi fără echipament de urcat pe Himalaya, mai ales dacă ai parte de-un sezon rece precum e cel 2017-2018, generos în grade Celsius. Câtă vreme asfaltul e încă uscat, nu ai nevoie neapărată de încălțări cu strat exterior din GoreTex sau din altă minune pentru călcat prin nămeţi. Unii ar zice că metoda mea de echipare pentru jogging iarna aminteşte de pregătirile pentru ieşit în spaţiul cosmic. O asemănare care mă onorează, mai ales că, odată aplicate, sfaturile mele sunt cea mai bună reţetă să te întorci acasă transpirat, dar sănătos.

Aleargă prin zăpezi îmbrăcat în straturi

Ca să alergi când afară gradele bat spre zero sau chiar coboară sub limita îngheţului, primul truc este să te îmbraci în straturi. Ai nevoie de un prim strat de colanți, peste care pui o pereche de pantaloni potriviți pentru alergare. Nici nădragii de la exterior nu trebuie să fie din bumbac, lasă materialul acela pentru purtat în casă. La peste zece grade Celsius, poți să ieşi la jogging chiar și cu pantaloni scurți sau trei sferturi, dacă ți se par prea călduroși cei întregi. Imediat ce temperaturile coboară sub pragul de la care RADET porneşte cuptoarele, ia şi te îmbracă! Evită lenjeria intimă din bumbac sau indispensabilii de pe vremea lui bunicu’, pentru că îți vor reține transpirația și nu-ți va fi bine.

Straturi de haine subțiri sunt esenţiale nu doar la picioare, ci şi pentru torace și brațe. Începe cu un strat de bază strict tehnic, unul care să fie lipit de corp. Peste el pui un strat de nailon sau de GoreTex, care să te protejeze de vânt și umiditate. Dacă este foarte frig afară, pui între ele un fleece sau un polar, accesorii pe care îţi recomand călduros să le iei dintr-un magazin pentru sportivi, nu de la orice comerciant de haine, ca să fii sigur că nu au fost contaminate cu bumbac. Citește eticheta înainte să cumperi. Dacă ești mai generos cu tine însuți, poți purta și lână Merinos, care ține de cald fără să absoarbă umiditatea.

Capul face, capul trage

Gâtul ți-l poți proteja cu un buff în locul clasicului fular. Dacă știi că transpiri mai mult decât majoritatea cetăţenilor, ia încă un buff la tine, să ai de schimb. Orice ai face, important e să nu rămână transpirație între piele și materialul de la exterior. Protejează-ți capul cu ceva mai serios decât o șapcă și ține-ți urechile acoperite. Nu uita de mănuși, că vei pierde mult din căldura corporală pe la extremităţile alea și riști degerături dacă alergi fără protecţie. Peste faţă, poţi trage o mască sau încă un buff, al treilea deja, şi astfel prietenii o să îţi spună Buffy, spaima vampirilor.

Pentru momentele unice în care ai de alergat contra vântului, indicat e să ai la tine o pereche de ochelari de soare pentru sport. O să le apreciezi importanţa mai ales dacă briza din faţă vine la pachet cu nişte ninsoare. În cazul în care ești fanul alergărilor la răsărit sau târzii în noapte, nu uita că trebuie să rămâi vizibil pentru șoferi, ca să nu te calce vreun adormit în drumul tău spre parc. Aşadar, pune pe tine ceva reflectorizant, un sfat care mi se pare încă şi mai important pentru cei care nu au de ales şi trebuie să alerge la marginea șoselei. O vestă fosforescentă te împiedică să devii ornament de capotă.

Revin la picioare doar ca să menţionez un truc de profesionişti. Poți să trișezi puțin şi să dai peste încălţări cu un spray de impregnare, pentru liniştea ta sufletească, dar te avertizez că magia se va rupe în clipa când pui piciorul în prima baltă sau în primul maldăr de zăpadă. Tot la capitolul încălțări, abandonează orice şosetă de bumbac! Specialiștii recomandă lână Merinos sau un amestec de materiale sintetice pentru a menține o temperatură confortabilă fără să înoți în transpirație.

Hidratare şi încălzire, înainte şi după

Odată ce ai găsit o formulă câștigătoare cu echipamentul, nu uita să te hidratezi! Indiferent de temperatura ambientală, la efort te deshidratezi, iar în frig apa se evaporă din organism parcă mai rău decât pe caniculă. Trebuie deci să bei apă înainte, în timpul cursei și după ce ai făcut efort. La finiş, poţi chiar să te tratezi cu un ceai cald. Evită cafeaua, pentru că te va deshidrata și mai tare.

Înainte să pornești la drum, nu uita să te încălzești mai temeinic decât la o alergare pe timp de vară sau de primăvară. Odată plecat în alergare, nu te forța. Riscul unei accidentări este mai mare din cauza frigului. Adu-ţi aminte că scopul unei şedinţe de jogging este să faci efort, nu trebuie să bați niciun record iarna sau la început de primăvară.

Acum tot ce ai de făcut este să te ridici de pe scaun, să te îmbraci și să treci la treabă. Poți!

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *