Cum să conduci corect pe autostradă

Iata că am intrat în perioada vacanțelor și a concediilor. Pentru majoritatea șoferilor este și perioada când se întâlnesc cel mai mult cu autostrada. Sunt Flavius Câmpeanu și azi vă voi vorbi despre mersul pe autostradă în siguranță, și câteva idei de prevenire și înțelegere a acestui fel de mers.

În România cultura autostrăzilor este în continuare precară și de aceea când ieșim afară din țară vedem niște comportamente necunoscute nouă. Deși pare un parcurs facil, autostrada este între cele mai periculoase drumuri pe care le abordăm. De ce este asa? Iată câteva repere:
– viteza este mare și reacțiile pe care le avem trebuie să fie rapide, scurte și foarte exacte;
– deplasarea se face pe distanțe lungi și oboseala se instalează fără să ne dăm seama (aceasta amorțindu-ne reacțiile);
– frânările și manevrele au alte dimensiuni, iar intrarea și ieșirea sunt altfel.Pe autostradă vitezele sunt mari, soarele în față reduce vizibiliatea mult iar jocurile lumină-umbră sunt păcălitoare. Din nou, recomand utilizarea parasolarului și a ochelarilor de soare.
Elementele de despărțire a sensurilor se succed cu frecvență mare și ochiul le înregistrează obosind, dacă la asta mai adăugăm și lenevirea și jocurile de umbre (uneori nenaturale) produse de ochelarii de soare, atunci scăderea performanțelor vizuale se accentuează, condusul devenind nesigur și periculos.

Depășirea este, ca de obicei, una dintre cele mai grele manevre ale condusului. Deși pe autoatradă pare mai facil, culmea nu e!
De data aceasta mașinile nu mai vin din față, ci din spate, de aceea (dacă pe drumurile naționale aprecierea modului de deplasare durează mai puțin și e mai clară pentru că avem vizibilitate) aici ne trebuie mai mult timp pentru a aprecia dacă “avem loc” și viteza cu care vine cel din spate, pentru că ne uităm prin niste locașuri mici care chiar deformează ușor distanțele și anume oglinzile.
De aceea pe lângă asigurarea posibilității este obligatorie semnalizarea înainte să înceapă manevra. Ca cel din spate, chiar dacă nu l-am apreciat corect ca viteză, să aibă timp să reducă.
Important este sa efectuam depășirea și să revenim apoi pe banda 1 mai ales dacă vin alte mașini din spate.

După cum, cu toții știm, pe autostradă se recomandă circulația pe banda “de uzură”, adică pe banda 1, pe banda a doua mergând doar când facem depășiri. Firește că aici intervine bunul simț sau lipsa lui în respectarea acestui deziderat.
În alte țări acestea sunt complet interzise, bineînțeles că la noi sunt suficienți zmei care au cele mai tari mașini, sunt cei mai buni șoferi și autostradă e a familiei lor. Din păcate pe aceștia, datorită acestui comportament îi vedem majoritar la știrile de la ora 5.
Cei pe care îi regăsim depășind pe banda 2, cu o viteză mai mică ca a noastră, trebuie lăsați să termine manevra, și nu rămânem pe banda 2 până am depășit tot de pe banda 1.
Totodata, indiferent pe ce banda suntem, când o mașina din față semnalizează să intre în fața noastră de pe cealaltă banda trebuie să o lăsăm.

Cedează la intrarea pe ea, apoi accelerăm să ajungem la viteza traficului și intrăm pe banda 1 spre finalul ei. Cei care vin pe banda 1 trebuie să îi ajute pe cei de pe accelerare fie lăsându-i să intre, fie trecând pe banda 2 (cea mai recomandata și buna manevra).

Mai toate mașinile acum sau acele semnalizări de pauză și chiar dacă nu o au, tot ne mai oprim pentru diverse motive. Trebuie să știm că la motoarele turbo, turbina pe auostradă este tot timpul în sarcină, încălzindu-se puternic. De aceea, oprirea motorului brusc fără o perioadă de pregătire pentru turbină va duce la stricarea ei. De aceea, oprirea o pregătim din timp,

ponderăm accelerația, și după ce am intrat în parcare mai așteptăm 1-2 minute până oprim motorul. Asta va permite turbinei să se răcească.

Cam acestea au fost cele cateva idei de circulație în siguranță pe autostradă. Dacă v-a plăcut, like, share, comentarii… și chiar dacă au rămas lucruri nespuse …scrieți-le ca să le discutăm împreună.