Black Friday 2019: impact pentru economie și tendințe

Luna noiembrie a devenit în ultimii ani sinonimă cu Black Friday. Lansat în România în 2011 de eMAG, conceptul a devenit din ce în ce mai popular, iar în ultimii ani cel mai mare magazin de comerț electronic din România a dictat inclusiv ziua în care se desfășoară evenimentul.

Teoretic, “nebunia” anuală generată de fenomenul Black Friday reprezintă și un indiciu cu privire la evoluția economiei din România. Dincolo de statisticile cu cifre seci transmise de instituții precum Banca Națională a României, Institutul Național de Statistică sau Eurostat, Black Friday arată și interesul, pasiunea și dorința clienților finali de a pune mâna pe anumite produse la prețuri cât mai mici, chiar și cu riscul de a-și lua țeapă.

Când vine vorba despre Black Friday, partea amuzantă este că, pe cât de numeroase sunt acuzațiile cu privire la falsificarea prețurilor, pe atât de mult cresc vânzările de la an la an. De exemplu, eMAG a raportat în fiecare an o creștere de cel puțin 20% a vânzărilor, așa cum se poate observa și în tabelul de mai jos:

*   sume exprimate în milioane lei
**  sume exprimate în lei
*** valoare pentru septembrie 2018

Argumente pentru un Black Friday 2019 de poveste

Pentru a anticipa cât mai corect modul în care vor evolua vânzările la ediția din acest an Black Friday trebuie să analizăm o serie de date economice generale pentru piața din România, dar și modul în care a evoluat fenomenul Black Friday în ultimii ani. La prima vedere, datele economice seci sugerează că Black Friday 2019 va fi unul de poveste:

  • salariul mediu net a crescut cu 12%: la nivelul lunii septembrie 2019, salariul mediu net în România este de 3.020 lei, comparativ cu valoarea de 2.688 înregistrată în septembrie 2018;
  • creșterea economică este generată de consum: în primele 6 luni ale anului, economia României a crescut cu 4.7%, însă consumul persoanelor fizice a contribuit cu 3.9% la creșterea PIB-ului. Cu alte cuvinte, românii au profitat de creșterea salariilor pentru a cheltui mai mulți bani;
  • românii au un buget de 2.048 lei pentru Black Friday: datele se bazează pe un studiu realizat de Fashion Days, unul dintre cei mai mari retaileri online de fashion. Bugetul este cu circa 5% mai mare comparativ cu anul trecut.

Black Friday 2019 “diluat”

Zilele trecute vorbeam cu colegul meu Marian despre ediția din acest an a Black Friday, iar el a fost destul de tranșant. “Sincer, nu cred că vor depăși cifrele de anul trecut. Anul ăsta fenomenul a fost diluat masiv, cu campanii derulate tot anul”.

Argumentul legat de “diluarea” fenomenului este unul corect. În contextul în care eMAG domină piața, Altex a încercat anul trecut să “fure” o parte dintre clienți cu o campanie de Black Friday care a început mult mai devreme. Anul acesta, lucrurile s-au amplificat: Altex a început Black Friday în 1 noiembrie, iar Flanco s-a alăturat strategiei, în timp ce la PC Garage se desfășoară deja “Black Friday Devreme”.

Poate vei spune că eMAG este oricum “cel mai mare magazin online din România”. Doar că lumea nu cumpără doar online, ci și de la magazine offline. Datele oficiale de anul trecut arată că Altex este cel mai mare magazin electro-IT din România, cu afaceri de 3.5 miliarde de lei, în timp ce eMAG este pe locul doi cu afaceri de 3.17 miliarde de lei. Între timp, Flanco este pe locul trei cu afaceri de 1.07 miliarde de lei.

Cu alte cuvinte, faptul că mai multe magazine online sau offline au început mai devreme Black Friday sugerează că ediția din acest an va fi într-adevăr “diluată”, întrucât și mai mulți clienți își vor face anticipat cumpărăturile de Black Friday. Iar dacă luăm în calcul că eMAG deține PCGarage, iar CEO-ul eMAG deține Flanco, există șanse ca și eMAG să aplice o strategie asemănătoare în următorii ani.

Argumente pentru un Black Friday 2019 modest

Dacă datele generale sunt numai “lapte și miere”, lucrurile se complică dacă analizam piața electro-IT în detaliu. Datele furnizate de institutul de cercetare GFK arată că piața bunurilor de folosință îndelungată a crescut cu numai 2.6% în primele 9 luni ale anului, la 2.27 miliarde de euro. Segmentul telefoanelor mobile a înregistrat de asemenea o creștere de numai 2%, la 989 milioane de euro.

În plus, piața de IT, din care fac parte laptopurile, calculatoarele sau monitoarele, a înregistrat o scădere puternică de 9.5%, la 287 de milioane de euro.

Practic, scăderea pieței de IT, creșterea minoră a pieței bunurilor de folosința îndelungată și startul timpuriu al Black Friday la mai multe magazine mari sugerează că intuiția lui Marian ar putea fi corectă: piața este aproape de saturație, în ciuda creșterilor de salarii.

Poate un eveniment anual de tip Black Friday să producă o schimbare majoră pe ultima sută de metri și să genereze creșteri mai mari pentru piața bunurilor de folosința îndelungată? Va fi destul de greu, mai ales că evenimente de tip Black Friday au fost deja pe tot parcursul acestui an, inclusiv un Black Friday de Primăvară la magazine precum Altex sau Elefant sau un Black Friday de Vară. Desigur, tot la Altex. În ritmul ăsta, așteptăm câte un Black Friday în fiecare lună…

Concluzii

Eu sunt însă ceva mai optimist decât Marian. Pe baza tuturor acestor date, înclin să spun că, cel puțin în cazul eMAG, Black Friday 2019 va înregistra o stagnare comparativ cu ediția de anul trecut. Aș spune astfel că vânzările totale vor fi cu cel mult 1% mai mari sau mai mici decât anul trecut, adică vor oscila undeva între 455 – 465 de milioane de lei.

În condiții normale aș spune că există premise pentru o scădere, însă în ultimii ani Black Friday a căpătat o conotație atât de importantă încât există numeroase persoane care cumpără ceva doar pentru a bifa acest lucru, indiferent dacă au sau nu nevoie de produsele respective. Sau, din contră, comandă ceva doar pentru a se lamenta pe Facebook că produsul era deja epuizat și că magazinul a “păcălit” de fapt clienții cu o reducere inexistentă. Astfel de persoane vor “duce” statisticile în sus.

La final, permite-mi să-ți ofer un sfat pentru Black Friday 2019: cumpără un produs numai dacă în opinia ta prețul solicitat este unul corect și realist, indiferent de procentul de reducere pe care îl promovează magazinul. În acest fel vei face o achiziție mai potrivită și mai bine adaptată pentru bugetul tău.