Black Friday: tendințe de consum și comportamentul românilor

Am trecut cu bine și de Black Friday 2018, unul dintre cele mai controversate evenimente de pe internetul românesc. Ca de obicei, cei de la eMAG au dat tonul, atât în privința organizării efective a evenimentului (toate celelalte magazine își programează Black Friday în funcție de data aleasă de eMAG), cât și din punct de vedere al vânzărilor.

Iar aici lucrurile sunt cât se poate de simple: vânzările continuă să crească vertiginos în fiecare an, cu procente formate din două cifre, cu mult peste așteptările pieței. În ciuda numeroaselor critici vehemente pe care le întâlnești online cu privire la corectitudinea reducerilor, românii par să ignore cu brio acest lucru și comandă, și comandă, și comandă…

Vei spune poate că aceste creșteri majore de interes și vânzări pentru ediția din acest an sunt generate și de recentele creșteri de salarii. Sigur că există o legătură (când ai mai mulți bani îți permiți să cumperi mai multe lucruri), însă o analiză simplă scoate în evidență, de exemplu, că vânzările de Black Friday ale celui mai mare magazin online cresc într-un ritm mult mai alert decât salariul mediu net pe economie.

Uite concret cum stau lucrurile de la apariția fenomenului Black Friday în România și până în prezent:

*   sume exprimate în milioane lei
**  sume exprimate în lei
*** valoare pentru septembrie 2018

Câteva explicații

În acest context, cum se explică creșterile de vânzări de Black Friday? Am identificat cel puțin 3 motive pentru care se întâmplă acest fenomen, câte unul pentru fiecare categorie de cumpărător.

Comportamentul cumpărătorului s-a schimbat

Dacă ediția inaugurală din 2011 a reprezentat o noutate absolută în România, Black Friday a devenit în timp o adevărată provocare pentru români. O provocare pentru care numeroși români amână anumite cumpărături până în luna noiembrie, în speranța că le vor obține la un preț mai mic. Practic, o parte dintre cheltuielile care s-ar fi făcut vara sau în septembrie și octombrie sunt puse acum pe stand-by până la Black Friday.

De altfel, oficialii procesatorului de plăți PayU au câteva detalii spectaculoase despre această situație. “Interesul românilor pentru Black Friday este cel mai mare în lume. Conform unor statistici, se pare că din 2013 şi până în ziua de astăzi românii caută şi sunt interesaţi mult mai mult de Black Friday decât americanii, cei care au inventat această sărbătoare” – Marius Costin, country manager PayU.

Românii vor să simtă “adrenalina”

Black Friday a căpătat o conotație atât de importantă încât există numeroase persoane care cumpără ceva doar pentru a bifa acest lucru, indiferent dacă au sau nu nevoie de produsele respective.

Persoanele din această categorie vor să simtă “adrenalina” de a participa efectiv la Black Friday prin achiziționarea de produse, chiar dacă nu le sunt neapărat necesare. Nu am folosit întâmplător cuvântul “adrenalină”. Pe parcursul zilei de vineri, cei de la eMAG au publicat mai multe clipuri pe pagina de Facebook în care s-a insistat exact pe acest cuvânt, prin mesaje precum “Priviți coletele cum pleacă spre voi! Simțiți adrenalina?”.

Unii români sunt naivi

Tu ce alegi? Un produs redus la 1.000 lei de la 1.200 lei sau același produs redus la 1.100 lei de la 1.500 lei? Poate o să râzi, dar încă există persoane care ar alege a doua variantă, pentru că reducerea procentuală este mai mare. Da, unii români sunt atât de naivi încât caută cu orice preț o reducere procentuală cât mai mare, indiferent care este prețul acelui produs în termeni nominali.

În final, în loc de concluzie, un mic sfat: cumpără un produs dacă în opinia ta prețul solicitat de magazin este unul corect. De exemplu, gândește-te dacă gadgetul acela merită 1.000 de lei, indiferent dacă acela este prețul obișnuit sau un preț redus cu 50% de Black Friday. În felul acesta vei face achiziții mai potrivite, adaptate pentru bugetul tău.