La ce este bun Black Friday pentru economia României

Gata. Nebunia a luat sfârșit. Au trecut deja aproape trei săptămâni de la Black Friday sau “ziua cu cele mai mari reduceri din an”. Înainte de a te lăsa să umpli cărucioarele hypermarketurilor pentru Crăciun și Revelion, îți propun un mic exercițiu financiar.

Lansat pe plan local în 2011, Black Friday a devenit un eveniment foarte controversat. Deși vânzările pentru această zi au crescut vertiginos de la un an la altul, la fel de mult au crescut și nemulțumirile clienților. Din punct de vedere statistic, este firesc: cu cât există mai mulți clienți, cu atât numărul celor nemulțumiți va fi mai mare.

Nu puțini sunt cei care acuză magazinele că, de Black Friday și nu numai, își păcălesc clienții prin reduceri false. Prețuri umflate cu câteva zile înainte de eveniment pentru a primi o “reducere” cât mai mare, reduceri nesemnificative (de până în 10%) sau stocul epuizat instant la reducerile cu adevărat bune sunt doar câteva dintre criticile pe care le-am auzit cu toții.

Cert este că, lăsând deoparte toate aceste acuzații, Black Friday este un eveniment important pentru economia României. Consumul generat în această unică zi a anului (fac abstracție de Black Friday-ul de o lună lansat de unele magazine) contribuie într-o măsură importantă la creșterea economică a României. “Este momentul ca România să stimuleze consumul. Să mergem spre creştere economică fără să stricăm echilibrul atins cu atât de mare greutate. Este necesară stimularea consumului sănătos, nu excesiv”, spunea și Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, pe la începutul lui 2014.

De Black Friday 2015 au existat doar trei magazine care au reușit să vândă produse în valoare de peste 100 de milioane de lei. Iată datele oficiale și comparațiile cu anii precedenți, cu mențiunea că Black Friday a fost organizat pentru prima dată în 2011 la scară mare, însă prima ediție cu doar cinci magazine online s-a întâmplat în 2010.

Așa cum poți observa, valorea vânzărilor principalelor trei magazine din România a avut un ritm susținut de creștere, de 122% în 2013, de 35% în 2014 și de 28% în 2015. Cum s-a reflectat asta în consumul general? Datele Institutului Național de Statistică (document Excel) arată de asemenea o creștere importantă a consumului în al treilea trimestru al fiecărui an, adică în intervalul octombrie – decembrie, care “prinde” și Black Friday-ul, pe lângă sărbătorile de iarnă:

Prin urmare, putem trage ușor concluzia că Black Friday are un aport important la impulsionarea consumului, chiar dacă vorbim de vânzări de sute de milioane de lei pentru o singură zi comparativ cu un consum de sute de miliarde de lei în trei luni.

Pe baza acestor date putem trage chiar câteva concluzii legate de consumul care va fi înregistrat în România în perioada octombrie – decembrie 2015. Scăderea ritmului de creștere al vânzărilor de Black Friday al celor trei magazine (de la 35% la 28%), arată că, cel mai probabil, și creșterea consumului în al treilea trimestru al anului va fi ceva mai mică decât cea înregistrată anul trecut, probabil undeva la 5%. Aflăm exact prin ianuarie, dacă Guvernul nu rămâne înzăpezit.

Economia României ar avea și mai mult de câștigat dacă banii alocați consumului de Black Friday ar ajunge în conturile unor producători români. Din păcate, aproape toate produsele electronice, care formează grosul vânzărilor în această zi “neagră”, sunt realizate în fabrici din China pentru companii multinaționale. Situația nu este însă una specifică României, această stare de fapt fiind valabilă pentru aproape orice țară europeană.

Acestea fiind zise, este momentul să punem capăt Black Friday-ului din acest an. Nu de alta, dar mai este foarte puțin până la sărbătorile de iarnă. Spune drept, ți-au mai rămas ceva bani de cadouri sau… le-ai cumpărat anticipat de Black Friday?