Puterea și cuplul motor sunt principalii indici de performanță ai unui propulsor, dar acești parametri, lăsați de capul lor, sunt doar niște valori seci într-un tabel. Puterea și cuplul motor primesc semnificație abia atunci când alături stă scrisă turația la care mașina poate oferi aceste caracteristici – la pachet, desigur, și cu o cutie de viteze care să pună roțile la treabă.

Abonează-te la Cavaleria.ro pe Youtube

E simplu să înțelegi ce este puterea unui motor și ce este cuplul oferit de acesta, dacă dai de cineva care să ți le explice mai pe înțelesul tău, indiferent de pregătire. Așa cum facem noi mai jos. Practic, sunt sigur că o să pricepi ce-i una și ce-i alta, fără să te trimitem cinci ani la Politehnică. Acest clip video se poate dovedi util și pentru ingineri sau mecanici, pentru că adesea ei se găsesc în situația de a explica unui client, în termeni profani, care-i situația cu un motor suferind. Iar inginerii nu prea le au cu limbajul profanilor.

Vestea bună este că acum vei înțelege mai mult din explicațiile legate de mașini, chiar dacă nu te-a interesat prea mult subiectul până în prezent. Din fericire, avem internet suficient de rapid încât să învățăm totul despre lucrurile neștiute.

Mai jos ai o fișă dyno în care puterea este trecută cu albastru, iar cuplul este evidențiat cu roșu. Acum o vezi cu alți ochi.

You Might Also Like

10 Comments

  1. 1

    Văd ca nu publici comentariile negative.
    E mai bine ca videoul cu automata dar tot lame, informație multă aruncată aiurea, stand dyno și alte bălării aiurea. Caută la
    Zoso ca are un articol bun cu video de pe utube despre asta. Ăla e un noob video bun

    • 2

      Salut, Sergiu.
      Presupun că te-ai semnat diferit în alte materiale, pentru că nu îți regăsim comentariul în baza noastră de date.
      O zi plăcută și ție!

  2. 3

    Mult prea tehnică prezentare, cel putin la sfarșit unde cred că ai încercat o glumă.
    Cum spuneai 90% din oameni nu mai retin formulele si unitațiile de masură din fizică.
    Incearcă un test cu cei apropiați și întreabă ce se masoară unitațiile N (Newton), J(Joule), W (Watt)
    Nu mă astept sa postezi comentariul, dealtfel ca și Buhnici care nu imi a postat ceea ce am comentat.
    OK afacerea voastră, asta este

  3. 4

    Salut Marian .. cred ca toata lumea se astepta la aspectele practice ale subiectului “putere vs cuplu”, adica cand si ce e util; cum sta treaba benzina vs diesel si plierea pe profil a soferului vs subiectul dat … teoria in sine nu strica dar nu ajuta cu nimic in viata de zi cu zi

  4. 5

    Se spune asa: puterea= viteza cu care intrii cu super bolidul tau(aici bolid avand semnificatia “orice vehicul capabil sa depaseasca 50km/h) intr-un zid.
    Pe de alta parte cuplul=cat de mult duci zidul cu tine
    Have fun ;)

    • 6

      Paradoxal ai dreptate: cuplul este capacitatea motorului de a misca masina (de a invinge forta de inertie a masinii) si puterea inseamna viteza cu care reusesti sa faci acest lucru.
      Ai putere mare, prinzi viteza mare inainte sa intri in zid. Ai cuplu mare, duci zidul cu tine cat mai mult….ha, ha, ha, eventual si cu masina superincarcata si cu AC pornit (ca, daca ai cuplu mare, nu te deranjeaza greutatea mare si AC pornit).
      Bun exemplu!

  5. 7

    Lucrurile pot fi vazute si asa:
    Sa zicem ca tu poti face impins culcat cu maxim 100 de kg iar prietenul tau numai cu 80 de kg. Asta inseamna ca tu ai “cuplu” mai mare ca el.
    In schimb, prietenul face cu 60 de kg 10 repetari in 40 sec iar tu intr-un minut. Asta inseamna ca el este mai puternic ca tine.

    Daca vorbim numai de performantele masinii, transmisia conteaza la fel de mult ca motorul. Uitati-va la BMW, motor fata si tractiune spate. Ei pot creste oricat puterea motorului, oricum peste un anumit prag nu mai este eficient – rezulta masini cu spatele “jucaus”, “fun to drive”. Pentru a compensa asta, au ajuns la niste aberatii tehnice, fac masini care au pe puntea spate aproape aceeasi greutate ca cea de pe puntea fata (in conditiile in care in fata este motorul…).
    AMG-ul GT are motor fata si cutia de viteze in spate, tot in incercarea de a pune greutate mare pe puntea spate. Aceasta este o solutie high-end, care totusi nu reuseste sa ofere un grip la nivelul la care motorul apasa pe puntea motoare, cum e de pilda la Porsche sau la toti producatorii cu motor fata, tractiune fata.

    Concluzia este ca degeaba ai huge power daca nu o poti pune eficient pe sosea.
    Un exemplu simplu: ai doua camere, intr-una ai soba in cealalta nu. Iarna, ca sa fie cald in camera fara soba, tii usa deschisa intre camere. Insa, oricat de mult ai incalzi soba, in camera cealalta nu va fi la fel de cald ca in situatia in care ai avea si in aceasta o camera o soba prapadita.

  6. 8

    am si eu o intrebare off topic: de ce fata ta cu numele tau nu apare in antetul paginii de web cand intrii pe cavaleria.ro. eu vad doar pe:
    Camelia Crăpătureanu
    Radu Neagu
    Chef Dexter
    Daniel Popescu
    Lorena Buhnici
    George Buhnici
    Adrian Buga
    Răzvan Clinceanu
    Mihai Ursu.
    Tu nu ai fost cuminte?

  7. 10

    Ar trebui sa epecificati ca un motor obtine un moment si nu cuplu . Pacat ca nu se respecta denumireadata de fizica . Ar trebui ca macar cei care pretind ca stiu sa foloseasca corect termenii .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *