Cât de des ar trebui să facem Inspecția Tehnică Periodică

Registrul Auto Român a anunțat recent că va propune schimbarea legislației referitoare la efectuarea Inspecției Tehnice Periodice. Mai exact, RAR vrea ca mașinile noi să efectueze prima oară ITP după trei ani și ca mașinile cu o vechime mai mare de 12 ani să fie supuse anual inspecției.

Potrivit Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), la sfârșitul anului 2016 parcul auto național era format din 5.47 de milioane de mașini, dintre care doar 174.000 aveau sub doi ani. Adică 3.18% din totalul autovehiculelor. Alte 3.87 de milioane de mașini (70.7%) aveau o vechime mai mare de 11 ani. Cu alte cuvinte, schimbarea legislației ar urma să afecteze peste două treimi dintre proprietarii de mașini din România. Unii și-au exprimat deja nemulțumirile pe pagina de Facebook a instituției. Ei susțin că RAR vine cu astfel de reguli pentru a obține mai mulți bani.

În principiu, acesta chiar este un efect secundar al unei eventuale modificări a legislației. În prezent, RAR încasează o taxă de 17 lei pentru fiecare ITP. În cazul în care 3.87 de milioane de mașini ar trebui să facă anual inspecţia, adică de două ori mai des decât acum, RAR ar obține în medie venituri suplimentare de 65 de milioane de lei la fiecare doi ani.

Avem legi, dar nu sunt respectate

Potrivit Codului Rutier, fiecare mașină trebuie să aibă ITP valabil pentru a putea circula pe drumurile publice. Absența acestui document se sancționează cu amendă între 1.305 şi 2.900 lei (clasa a IV-a de contravenţii) și cu reținerea certificatului de înmatriculare de către Poliția Rutieră. Maşinile prinse în ofsaid mai pot face ITP doar în service-urile RAR. Oficialii RAR spun că inspecţia obligatorie anuală pentru maşinile mai vechi de 12 ani va creşte siguranţa rutieră. Teoretic, măsura este bună, în condițiile în care numai în 2016 Poliția Română a verificat 78.000 de maşini în trafic, iar dintre ele a identificat 3.800 de vehicile cu pericol iminent de accident. De asemenea, 2.65% dintre șoferii verificați nu aveau ITP.

Costurile pentu efectuarea ITP variază între 100-180 de lei, în funcție de service și de tipul de motorizare pe care îl are vehiculul. Din păcate, este cunoscut faptul că în România numeroși proprietari de mașini, vechi cu diverse defecțiuni, preferă să le plătească mecanicilor o sumă la fel de mare pentru a trece ilegal inspecţia. De regulă, pentru că o reparaţie i-ar pune la cheltuială, aşa că şoferii inconştienţi aleg să sacrifice siguranţa traficului de dragul propriului buzunar.

De fapt, aceasta este explicația principală pentru care pe străzi circulă numeroase mașini cu probleme tehnice. În cazul în care certificatul ITP nu ar mai putea fi obținut ilegal, mașinile respective ar dispărea urgent de pe drumurile publice sau șoferii lor ar fi sancționați aspru la primul control.

Cât de des se face ITP în Uniunea Europeană

În prezent, Uniunea Europeană le impune țărilor membre să efectueze periodic controale tehnice pentru mașini, însă fiecare stat este liber să aleagă frecvența acestora.

Interesant este însă că numeroase țări solicită realizarea anuală a ITP după o anumită vechime a mașinii. Uneori, legislația străină se dovedeşte chiar mai dură decât cea propusă de RAR. De exemplu, Bulgaria cere anual ITP după ce o mașină face trei ani. Aceeaşi măsură se ia în Olanda și Marea Britanie, în timp ce Austria, Belgia și Finlanda au dispus inspecţii anuale pentru orice maşină mai veche de 4 sau de 5 ani. Ceva mai permisive sunt Estonia, Irlanda și Spania, unde ITP se face anual abia după un deceniu de vechime a mașinii. Printre țările în care ITP are doi ani de valabilitate, la fel cum este în prezent în România, se mai numără Franța, Italia, Germania, Ungaria, Grecia, Cehia și Slovacia. Polonia și Suedia au un sistem ceva mai complicat: prima oară, ITP se face la trei ani, al doua oară la cinci, după care ITP devine o obligaţie anuală.

Prin urmare, propunerile făcute de RAR pentru legislația ITP nu sunt deloc deplasate, ci în linie cu strategiile a numeroase alte țări din Uniunea Europeană: mai permisive decât într-unele, mai dure decât într-altele. Indiferent dacă aceste schimbări vor fi implementate sau nu, cel mai important obiectiv mi se pare însă altul: ca în România un certificat ITP să se poată obţine numai şi numai pe căi legale, iar inspecţia să numai poată fi “fentată” de “băieții deștepți”.