De ce iubesc americanii Super Bowl-ul

Super Bowl-ul este finala anuală a campionatului de fotbal american. Super Bowl-ul este spectacol. Super Bowl-ul este frenezie. Este tradiție și patriotism. Super Bowl-ul este visul american. Zilele trecute a avut loc a 53-a ediția a fenomenului. După ce l-am văzut, m-am gândit să împărtășesc cu voi de ce este atât de iubit de către americani. Și nu numai, fiindcă și pe mine m-a cucerit din 2011.

DE CE AU „ARMURI”?

Deși mulți oameni desconsideră acest sport ca nefiind prea „bărbătesc” din pricina echipamentului pe care îl au sportivii, vă pot spune din start că acest lucru este fals. Din cauza forței și a impactului cu care sportivii se izbesc unii în alții, trebuie să poarte ceva să le protejeze capul și trupul. În primul și în primul rând, fotbalul american este un sport de contact. Când aleargă un gigant de 120 de kilograme de carne și mușchi ca trenul spre tine și te izbește cu fiecare atom din trupul său, ai nevoie de protecție. Violența loviturilor atunci când ești interceptat la nivelul picioarelor sau a capului necesită o protejare adecvată. Și tu ai vrea să te întorci la soție și copii fără hematoame, leziuni craniene sau alte minuni de genul acesta.

E MAI SIMPLU DECÂT PARE

Mulți desconsideră sportul fiindcă nu înțeleg regulile și consideră fotbalul american, anost. În primul rând, sportul este unul start-stop. Adică odată ce mingea atinge pământul, se fluieră și se oprește activitatea. Scopul este simplu. O echipă trebuie să aducă mingea în zona din capătul terenului a celeilalte echipe. „End zone„ se numește și mingea trebuie să treacă de linie cât încă este în mâna sau mâinile un jucător. Ca în filme, când alergătorul este sub un morman de oameni și după ce se dau toți jos de pe el, observi că mâna lui împreună cu mingea au trecut de linie și arbitrul strigă: „TOUCHDOWN!!!”, iar frenezia explodează pe stadion. Ei bine, nu e așa doar în filme. Am văzut asta la meciuri.

Pe teren veți observa două linii: una albastră și una galbenă. Cea albastră marchează locul de unde se dă drumul la joc, iar cea galbenă reprezintă locul după care trebuie să treacă mingea. Aflată în mâinile unui jucător, bineînțeles. Acest lucru se numește un „down”, adică o încercare. Cei care dau drumul la joc au 4 „downs” sau patru încercări de a trece cu mingea de linia galbenă. Fiecare „down” măsoară la start 10 yarzi, puțin peste 9 metri. Dacă reușesc să treacă de line, se resetează încercările. Dacă nu reușesc din cele patru tentative, mingea trece în posesia celorlalți.

Alt lucru foarte important, sigur ați văzut în rugby că mingea se poate pasa în spate. În fotbal american există o singură pasă și numai atunci când se dă drumul la joc. Ea este făcută doar de către fundaș, adică de „quaterback”. Dacă înțelegi regulile astea simple, pe restul le vei deduce cu ușurință. În rest, ești pregătit să te uiți la un meci și să înțelegi de ce tot se oprește și repornește de atâtea ori.

MOMENTUL SUBLIM AL IMNULUI

Înainte să înceapă meciul, vedem echipele la vestiare cum ies eroic pe teren și totul duce către un apogeu. Imnul american care în fiecare an este cântat de către cineva faimos. Ce ador cel mai mult la acest moment este că reprezintă patriotismul pur și neegalat al americanilor. Echipele, întreg stadionul, oamenii de acasă rămân fără grai preț de câteva minute și sunt dominați de către emoția unificatoare a clipei. Pun deoparte diferențele dintre ei, renunță la bârfă și la lucruri insignifiante și toți celebrează America: națiunea celor liberi și bravi.

Acest moment de început este gândit să fie ceva splendid. În fiecare an reușesc să facă acest lucru fără cusur. Mereu mă emoționez la imn și nu mă pot abține să nu devin nostalgic cu privire la lipsa unei astfel de experiențe la noi. Bineînțeles, avem fotbalul nostru, dar la calitatea regretabilă la care a coborât nu mai este un moment unificator al națiunii precum era în era de aur a lui Hagi.

RECLAMELE FAC PARTE DIN SPECTACOL

Dacă am vorbit despre momente emoționante, e timpul să revenim la capitalism și profit. La urma urmei acestea sunt mecanismele din spatele Americii. Adică reclamele faimoase din timpul Super Bowl-ului. Poate sună ciudat să vrei să vezi reclame, dar nu vorbim despre cele odioase de pun bila leneșă în mișcare. Reclamele din timpul finalei sunt printre cele mai bine realizate din întreg anul. Costă foarte mult să le difuzezi în timpul Super Bowl-ului, aşa că puteți fi siguri că companiile investesc toate eforturile în departamentul de creativitate și rotițele de acolo se învârt la capacitate și eficiență maximă.

HALFTIME SHOW – SPECTACOLUL ANULUI

Image result for halftime show

Pe lângă zecile de mii de hot-dog-uri și tricourile echipei preferate, nimic nu e mai reprezentativ pentru Super Bowl decât Halftime Show-ul. Un concert în care vin să cânte cei mai în vogă artiști ai momentului. Anul acesta, deși nimic spectaculos, au fost cei la Maroon 5. Nu l-aș recomanda, dar în anii trecuți show-ul a fost mult mai bun. Preferatul meu este cel cu Michael Jackson din 1993, în care tot stadionul a participat la cântecele lui. A fost un moment senzațional. Scopul halftime show-ului este să adâncească ideea că Super Bowl-ul este un spectacol în sine și că nu este doar ceva unidimensional. Este divertisment, entertainment. Fiecare element este bine integrat și coeziunea se simte fără reproș. În stilul american „Go big or go home!”.

DE CE ADORĂ AMERICANII SUPERBOWL-UL

Fanii sportului iubesc finala fiindcă nu este doar un alt meci. Reprezintă culminația emoției, a pasiunii pentru sport și respectul pentru trecut. La urma urmei puține lucruri sunt mai „americane” decât generații de oameni care au jucat profesionist fotbal american. Ca familia Manning de exemplu. De la bunic, la tată, la fiii ai acestuia, toți au fost campioni mondial.

Superbowl-ul nu e doar o finală, ori doar un alt sport. Este visul american întruchipat, în care toată lumea este conectată și trăiește emoția patriotică a jocului. Au fost crescuți pentru asta. Face parte din identitatea lor. De la școală, la liceu, la universitate, în liga NFL, tot sistemul este extrem de bine pus la punct. Reprezintă tradiție, respect, dar mai important decât orice, Superbowl-ul e America la superlativ. Acum vă întreb pe voi. Nu ați vrea să avem și noi ceva atât de unificator?