Cum alegi prima mașină

Azi vom vorbi despre ce mașină este bine să conduci în primul an și cum o vei conduce.

Așadar, ce mașină este potrivită pentru inceput? Mașina pe care o vom conduce la început ar trebui să îndeplinească câteva condiții importante:
Să fie o caroserie medie sau mică. Asta ne va ajuta să ne integrăm în trafic mai ușor, iar parcările (pentru care la început ne trebuie 2-3 locuri lipite) nu vor mai fi un chin atât de mare. Astfel vei vedea și vei învăța foarte ușor reperele din trafic și de la parcare. Nu trebuie să fie nici limuzină și nici SUV.

În primul rând (deși va avea un consum mai mare) motorul trebuie să fie pe benzină. De ce? Pentru că motorul pe benzină este elastic, silențios, predictibil, dinamic, prietenos și acceptă și greșeli de accelerări la turații mai înalte (în gol sau într-o treaptă nepotrivită). De asemenea, se oprește mai rar la pornirile de pe loc. Motorul diesel este smucit, zgomotos, are putere mare brusc, iar turațiile înalte nu îi plac deloc. Aș fi zis și aici că, bineînțeles, și capacitatea cilindrică a motorului e bine să fie mică adică să nu depășească 1600, dar cu trendul ăsta de downsizing nu mai e cazul. Mă voi referi totuși la putere și cuplu. Poate cel mai potrivit ar fi ca puterea să fie undeva între 120 și 180 CP cu un cuplu nu mai mare de 250 Nm. Până și la raliu în anul de debut nu poți merge cu mai mult de 180 CP. Riscul să scapi mașina de sub control este foarte mare.
Tot aici (și ecologistii și trendul modern mă vor critica) voi spune că macar în primele 6 luni (sau dacă nu ai facut școala pe una) nu ar fi recomandată mașina electrică. Acestea sunt încă la început, sunt violente, au multe gadget-uri care distrag atenția sau acționează asupra condusului. În mod cert ele sunt destinate celor care știu să conducă mașina.

Mașina nu trebuie să fie una tunată. Nici la motor și nici la caroserie. La motor va fi prea violentă, iar dacă are mulți km e cam obosită, va fi prea joasă, iar la caroserie…hmm…șoferii începători au tendința de a mai “corecta” forma caroseriilor deci și aici e bine să fie cât mai simplă ca să se poată repara ușor și ieftin.

Ce e bine să aibă sunt geamuri electrice, senzori de ploaie, faruri și presiune în roți, ABS, ASR, ESP (dar dacă mașina e mai tânără de 10 ani acestea exista deja), avertizor de unghi mort, oglinzi electrice încălzite, și o gardă la sol cât mai generoasă.

Recomand după primul an sau primii 5000km (nu mai devreme) cursul de condus defensiv.

Tot ce am spus mai sus e valabil nu numai pentru șoferii începători dar și pentru prima ta mașina. Bine… dacă aici este necesară o mașină de familie sau ai mai condus mașini, datele se mai pot schimba. Dar asupra lor voi reveni întru-un alt material.