Cele mai noi modificări în legislația rutieră – Cavaleria.ro

Salutare tuturor!

Cu ceva timp în urmă vă prezentam un material despre sensul giratoriu și ce ar trebui să facem când circulăm în interiorul lui.

Legea s-a schimbat. Drept urmare, Codul Rutier a fost modificat pe 17 februarie 2023, după ce Guvernul a adoptat hotărârea nr. 130/2023 prin care a fost modificat şi completat Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice din România.

Hai să vedem schimbările legislative și bineînțeles ce trebuie să facem diferit, în sensul giratoriu. În România, spre deosebire de lege (unde avem teoretic un singur caz), mai găsim și sensuri giratorii cu o singură bandă, sau cu benzi externe tangențiale (separate sau nu de refugii cum sunt, spre exemplu în Brașov sau Bragadiru), sau giratoriile de mall care nu au semne de loc, iar când au creează confuzie, fapt care diversifică puțin tipul acesta de intersecție.

Ce este o intersecție de tip „sens giratoriu”?

Se numește intersecție cu sens giratoriu o intersecție dirijată cu una sau mai multe benzi în care circulația se desfășoară într-un singur sens în jurul centrului ei. Elementele esențiale ale ei, care o deosebesc de o intersecție circulară sunt:

– are un semn specific,
– prioritatea este pentru vehiculele care circulă în ea față de cele care intră;
– întreaga semnalizare rutieră cu panouri este în afara ei (excepție poate face doar indicatorul specific pe care îl mai regăsim în centrul ei).

Fiind considerată intersecție, ea trebuie semnalizată și presemnalizată. De asemenea, este posibil ca (în viitorul apropiat), la cele cu mai multe benzi să găsim și semnalizare pe asfalt în interiorul lui cu referire la direcția benzii. Reamintesc aici că și marcajele de pe asfalt dinaintea intrării în intersectie au caracter obligatoriu și trebuie respectate! Acestea sunt semnalizările specifice:

– presemnalizare
– semnalizare
– semnalizare interioară.

De la momentul apariției acestei modificări s-au repezit tot felul de “specialiști” să o explice, unii care chiar se pretind a fi învățători ai legislației rutiere. Problema e că marea lor majoritate au pierdut esențialul acestei modificări: obligativitatea semnalizării și mișcările pe benzi! România cred că este singura țară din lume unde giratoriile mai mult blochează decât descurcă circulația. De ce? Pentru că nu se semnalizează. Deși semnalizarea (dincolo de obligativitatea legală) pare o normalitate, de bun simț, iată că legiuitorul face un pas și modifică modul de circulație în giratoriu astfel:
El prevede acum faptul că intersecţia cu sens giratoriu reprezintă o intersecție dirijată, semnalizată ca atare, prevăzută cu una sau mai multe benzi de circulație, în care circulația se desfășoară într-o singură direcție în jurul unei zone centrale (așa cum spuneam mai sus).

Dar cum aplicăm modificările:

Fiind mai multe benzi trecea de la una alta se face semnalizând. De asemenea, banda exterioara se folosește doar pentru ieșire/intrare.
De exemplu, când gps-ul ne spune “intrați în sensul giratoriu și părăsiți-l la a 3-a ieșire”, ne comportăm astfel: intrăm în giratoriu, semnalizăm spre interiorul giratoriului si ne deplasam către mijlocul lui. La ieșire semnalizam și ne deplasam spre exteriorul sensului, abordăm cea mai exterioara banda și ieșim semnalizând pe toata durata deplasării pana la ieșirea din sens.
Astfel cei care așteaptă vor ști dacă pot pătrunde sau nu în sens, circulația fluidizându-se.

Vezi materialul video aici: