Asigurări Auto – Casco, RCA, de toate pentru toți

Salutare! Sunt Flavius Câmpeanu și azi vom vorbi despre un subiect care, la fel ca schimbatul roților ne ia prin surprindere, asigurările mașinii.

Când sistemul de asigurări a trecut de la varianta de stat ADAS la privat, la începutul anilor  90, toate asigurările s-au refăcut în decembrie – ianuarie. Datorită acestui eveniment avem și azi reminescențe care încă mai provoacă aglomerări în această perioadă.

In ceea ce privește RCA lucrurile sunt destul de clare deoarece este impusă prin lege, singurele neclarități ar fi prețul și daca sau nu să fie cu decontare directă, pentru CASCO (care este facultativ), asadar  lucrurile stau cu totul altfel.

Vom analiza pe scurt câteva elemente pro și contra asigurării CASCO, și la sfârșit (așa cum v-am obișnuit) voi spune și câteva „tips and tricks”

Să începem cu argumentele Pro pentru asigurarea Casco. Mă voi referi majoritar la persoanele fizice, cu mici adăugări și pentru persoanele juridice:

  1. Primul criteriu care ne orientează spre CASCO este valoare mașinii.
  2. Ar mai trebui să te gândești la CASCO și dacă împarți mașina cu mai mulți membrii ai familiei, mai ales daca este vorba de șoferi foarte tineri sau vârstnici;
  3. Când ai achiziționat o mașină nouă sau una de ultimă generație (electrică de exemplu) și ai nevoie de acoperiri mai diferite, mai specifice (protecția prețului de achiziție timp de mai mult de 1 an, acoperirea bateriilor mașinilor electrice sau hibrid, a cablurilor și încărcătoarelor) => ai nevoie de asigurare Casco, iar unii asiguratorii deja s-au pregătit (în avans și în premieră pe piața românească) pentru viitor cu produse și acoperiri dedicate exclusiv vehiculelor electrice;
  4. O altă necunoscută în viața șoferilor (din punct de vedere al asigurărilor și protecțiilor) sunt călătoriile în afara țării, mai ales după aventurile multora prin țările vecine => ai nevoie de casco – nu vrei să afli ce înseamnă să ai un accident în Bulgaria, Grecia sau Turcia (chiar si minor).
  5. Apoi, dacă folosești mașina zi de zi, și nu ai decontare directa în asigurarea RCA, ar fi depreferat să ai Casco.
  6. Pentru persoanele juridice argumentele sunt cam aceleași, însă aici mai intervin elemente care depind de componența parcului și de modul de utilizare al șoferilor pentru acest parc. În afară de CASCO ar mai fi recomandată aici și o franșiză pentru șofer (mai ales dacă îl știm cu istoric bogat) în cazul în care evenimentul este din cauza lui.

Hai să vedem ce argumente ar fi contra asigurarii Casco:

  1. Am RCA cu decontare directă; este bine dar nu și suficient (nu vei fi despagubit pentru furt, avarii in parcare, accidente cu masini fără RCA sau înmatriculate în alta țară; sau nu vei avea acoperire în afara României, și altele);
  2. In aproximativ 20 de ani de plata a asigurarii casco mai platesc o data masina. Dar oare e aceeași mașină? Apoi, câte griji ți-ai fi făcut dacă nu aveai CASCO?
  3. Pun banii de casco deoparte an de an si voi putea acoperi costurile de reparatii, ba chiar și să negociez prețul cu service-ul. Asta cu pusul banilor deoparte fără să intre în ei, nu cred că o reușește mai nimeni! Mai ales după ce au trecut câțiva ani de când tot strângi…

Sunt multe de spus aici cu service-urile și cu reparațiile și cu decontările vs banii tăi din buzunar.

Tips:

  1. Primul cel mai important, și la RCA și la CASCO, uită-te bine ce căsuțe de țări sunt bifate pe poliță, că te poți trezi printr-o țară unde nu ai acoperire cu una dintre ele sau chiar cu amândouă.
  2. Niciodată nu te gândi că ai pierdut banii daca nu ai folosit polița Casco. Ai avantajul să îți construiești un istoric bun, prin care, vei beneficia de reduceri și la următoarele mașini pe care le vei asigura.
  3. Franșiza. Accepta asigurare cu  un nivel rezonabil al franșizei (fie că e o sumă fixă, fie că e una variabilă, procentuală); Asigurarea casco este destinată acoperirii costurilor in cazul unor cheltuieli neprevăzute, considerabile ce ar afecta substanțial bugetul tău. Daca reducerea de primă este mai mare sau măcar egala cu valoarea fransizei, acceptă încheierea cu fransiza si fii pregatit sa o suporti la fiecare eveniment asigurat (adica poti pune banii deoparte – diferenta de prima economisita). Daca vei insista pentru asigurarea casco fara fransiza vei fi nevoit sa accepti un pret piperat al asigurarii.
  4. Nu vă grăbiți să faceți asigurări ieftine la companii necunoscute, istoria a arătat că vă puteți trezi cu banii dați și cu o asigurare nevalabilă, sau (într-un caz „fericit”) să intrați intr-un malaxor de birocrație, discuții inutile și trăsnite cu asiguratorul, timp pierdut și recuperare anevoioasă a banilor sau și mai rău, dacă sunteți cel care a produs accidentul … procese.

Acestea au fost doar câteva elemente despre asigurări, abia vârful aisberg-ului, voi reveni la acest subiect cu un specialist (cu care mărturisesc că m-am și consultat pentru acest material), cu care vom atinge și puncte mai sensibile, și voi răspunde și întrebărilor voastre pe care le aștept!