VIDEO – Tehnologiile și Mașinile Viitorului – Cavaleria.ro

Salutare și bine te-am regăsit la o sesiune de noutăți din domeniul automobilelor pe care le iubim. Ne concentrăm aici pe acele mașinării făcute de om pe care nu am reușit să le conducem încă dar visăm să o facem deși multe dintre acestea nu vor fi accesibile prea curând sau poate niciodată. Dar nu strică să știm încotro ne ducem din perspectiva tehnologică a mobilității pentru că mașina electrică și automobilul nu sunt încă sinonime și sigur mai avem destui ani în față de condus până ne scapă de corvoada aglomerației un robot de conducere autonomă, adică o mașină care se conduce singură, care îți va putea salva viața inclusiv de stress-ul și plictiseala de la volan. Așadar vești bune și un pont despre ce se mai fură de pe mașini zilele acestea, chiar acum.

Începem cu Nissan care au arătat un prototip de motor termic, adică pe benzină cel mai probabil sau etanol care va putea funcționa cu o eficiență termică de 50%. Ce înseamnă asta? Că va folosi carburantul la fel de eficient ca mașinile de Formula 1 pentru a transforma pipi de dinozaur sau alcool de rafinarie în mișcare. Iar asta e minunat în teorie pentru că până acum automobilele de pe stradă nu reușesc să depășească 40% eficiență. Cu cât mai vechi, cu atât mai puțin carburant se transformă în energie iar restul se duce în… căldură și evident emisii poluante.

Cei de la Nissan spun însă că motorul poate obține o astfel de eficiență doar la turații constante adică pe post de generator de… curent. E o strategie pe care am mai văzut-o și pe automobile Toyota Prius sau BMW i3 spre exemplu unde motorul pe benzină mișcă generatorul iar mașina e mișcată de motorul electric. Poate ți se pare scărpinat pe după cap și cam este dar drumul spre străzile fără fum prin electrificare nu se termină cu bateriile de litiu pentru că sunt scumpe, nu avem destule resurse pentru câte sunt necesare și producerea lor încă poluează. Să o trecem la work in progress dar reține o idee simplă. Cel mai eficient motor pe benzină produce 50% mișcare și restul căldură. Un motor electric produce peste 93% mișcare. 

Și totuși, să mai vorbim puțin despre benzină pentru că cele mai multe autovehicule de pe planetă merg cu asta iar producătorii speră să nu ne piardă chiar pe toți la revizii. Un director de la Porsche a declarat pentru revista Evo că lucrează la un combustibil sintetic pentru a alimenta toate mașinile Porsche noi și aflat deja în circulație. Apropo, vreo 3 sferturi din toate modelele Porsche încă sunt conduse iar asta e ceva sustenabil chiar și pentru un ecologist pentru că refolosirea unui obiect pentru cât mai mult timp ajută enorm și altfel ce facem oricum cu toate mașinile de colecție când se va fi terminat benzina?

Păi Porsche crede că e o idee bună să facă o fabrică în Chile unde să ia energie electrică din ferme eoliene, să spargă apa prin electroliză în hidrogen și oxigen, să ia CO2 din atmosferă și să îl combină cu hidrogenul din apă pentru a genera alcool sau benzină sintetică, oricum un combustibil care să meargă și în mașini noi dar și în cele de colecție fără modificări. Apoi va pune combustibiilii pe vapoare alimentate cu motorină și le va trimite către clienții care iubesc natura, mai liniștiți că undeva la capătul lumii Porsche și Siemens au produs benzină ecologică pentru ei pe care le-o vor vinde probabil ca acum vreo 100 de ani, când șoferii alimentau din sticle și canistre de la farmacie.

Știu că tranziția nu va fi ușoară dar destinația rămâne la fel de evidentă. Taycan este un Porsche genial care deja înlocuiește rapid Panamera semn că și fanii Porsche înțeleg asta. Industria germană trebuie să renunțe însă la modelul de business în care vinzi mașina cu adaos minim și apoi faci profit la revizii umflate. Mașinile electrice sunt mai eficiente și mai fiabile și cred că se poat face bani la fel de buni din alte servicii către clienți. Să ridice mâna cine ar vrea panouri solare Porsche sau Audi ori baterii de casă de la Volkswagen. 

Să trecem la o altă companie cu pedigree care face tranziția într-un ritm tot mai rapid. Volvo a arătat noul C40, încă un cross-over pentru orășeni care nu au niciun plan de offroad dar vor o mașină mai înaltă care să nu scoată fum. C40 are o baterie de  78kWh, face suta în 4.9 seconds și se încarcă în 40 de minute până la 80% dacă găsești o priză de 150kw. Autonomia anunțată este de București – Brașov și retur, adică vreo 420km și va fi mărită prin update-uri de soft. Pentru că va suporta așa ceva. Producția începe la toamnă și momentan este neprețuită.

Tot în această perioadă Ford dă în teste prin vest noul Mach E pe care jurnaliștii se străduiesc să îl compare cu Tesla Model Y. Vestea bună este că Mach E are autonomie bună în regim de iarnă, este spațios și bine construit. Vine chiar și cu tabletă în bord dar și butoane dar softul mai suportă îmbunătățiri. Ford a anunțat recent că va trece la sistemul de la Google pentru acestea la fel cum a făcut Volvo și cum vor mai face și alți producători care își vor da seama că automobilele și software-ul sunt lucruri foarte diferite și este extrem de greu să le faci bine pe amândouă.

Și dacă vă ajută la ceva, pe grupurile de fani Tesla circulă poze spion cu noul volan de Model S, cel tăiat ca într-un avion de vânătoare. Din păcate e ca la știrile cu venirea Tesla în România. Am găsit și poze cu volanul tăiat dar și cu volanul întreg pe refreshul de Model S care va veni la toamnă. Între timp lista de așteptare pentru noul Plaid + iar livrările riscă să fie împinse spre 2022. Chiar și producția la Model 3 unde se așteaptă 3 luni a fost oprită mai multe zile din lipsă de cipuri. Revenind la venirea în România, ultimele zvonuri vorbesc din nou despre planuri de asolizare în România pentru o reprezentanță Tesla din toamnă.

Localizarea ei rămâne pentru Pipera, în apropierea celorlalte reprezentanțe auto Porsche, Toyota și Honda. Sursa mea, care a asistat la vizionări de terenuri susține că Tesla negociază inclusiv cumpărarea unei reprezentanțe auto poziționată bine în zonă doar că nu ar fi suficient de mare pentru un showroom complet și un atelier de service complet. Mi se pare un semn bun dacă este adevărat că vom avea un mare service Tesla la București care să deservească estul Europei, Moldova, Ucraina și Rusia dar și Bulgaria sau Turcia.

Luați și această informație cu un strop de sare. Dacă vreți o Tesla în 2021 puteți comanda online de pe tesla.com, de la Teslounge prin leasing dar cu un comision de până la 10% însă la ei, cu puțin noroc poate prindeți tichet rabla plus ori de la un dealer care importă ca SH. Vă mai recomand să vedeți ce are pe stoc și dealer-ul de unde am cumpărat eu acum doi ani prin link-ul din descriere. 

Și cam atât pentru astăzi. Vă las cu un camion suedez, de 16 tone, de la Volta, așadar full electric,  care mi se pare tare frumos. E gândit pentru orașe, șoferul stă jos ca să vadă bine pietonii, are camere 360 de grade și e plin de tehnologie dar, cel mai important poate face toate livrările de peste zi cu o baterie de până la 200kwh. Astfel de camioane și autobuze ne vor scăpa cel mai repede de poluarea din marile orașe care rămâne o problemă ce ustură pe nări și ne omoară cu zile. 

Dacă îți place ce ai văzut, dă cu like dar mai ales cu share și apasă pe subscribe ca să mai vezi și alte clipuri faine. Numai bine.