De-a lungul istoriei încălțămintea a suferit diferite schimbări și a cunoscut unele revoluții atât din punct de vedere al designului cât și al popularității. Au fost perioade când încălțămintea avea strict rol funcțional, designul și materialele fiind puse pe locul doi, dar și perioade în care au reprezentat pur și simplu punctul central al unei ținute. Acum au ajuns chiar să fie o adevărată etichetă a statutului social, iar colecțiile și edițiile limitate au devenit un lucru banal. 

Un moment de cotitură a fost în a doua parte a secolului XX odată cu apariția și dezvoltarea culturii pop americane. Aceasta a fost asociată cu dorința de a fi diferit, unic și de apartenență la o anumită subcultură. A fost și un moment propice pentru dezvoltarea industriei modei datorită materialelor ieftine, structurilor și calapoadelor nou apărute și a stilului de viață diferit, într-o continuă schimbare. De asemenea, o influență majoră asupra formării și popularizării noilor tipuri de încălțăminte, au avut-o actorii și vedetele. De exemplu, pantofii Chelsea au fost popularizați de trupa Beatles iar actrița Audrey Hepburn a făcut celebri pantofii kitten heels.

Apariția pantofilor sport a reprezentat un alt pas important în lunga istorie, fiind chiar o revoluție a industriei. “Converse” sunt cei care scriu prima filă a istoriei, în 1917, odată cu apariția încălțămintei pentru sportivi, mai exact pentru jucătorii de baschet. 

Totuși, pantofii sport confecționați din textil, cu talpă de cauciuc au apărut mult mai devreme. Mai exact, în 1892, firma americană „S.U.A. Rubber Company ” creează primul model de pantof sport modern denumit “Keds”. A fost nevoie de aproximativ 25 de ani pentru a fi perfecționați și brevetați ca mai apoi să înceapă producția în masă. Abia în anul 1940 a început cu adevărat o revoluție vizibilă a industriei de încălțăminte și îmbrăcăminte sport și odată cu această revoluție s-a încheiat și epoca doamnelor și domnilor.

Termenul de “sneaker” provine din englezescu “sneak” – a se strecura, a se furișa. Ceea ce au făcut de fapt și de drept la început pantofii sport. S-au furișat treptat în garderobele bărbaților la început, ca mai apoi să devină piese principale, iar mai târziu să fie populari și în rândul femeilor. Paradoxal, după o lungă perioadă de furișare printre pantofii clasici, sneakerșii au ajuns să fie prezenți nu doar în arenele sportive, ci și pe podiumurile de modă. Mai mult decât atât vedem astăzi cum au ajuns să fie ridicați la rang de lux, iar marile case de modă se întrec în modele care mai de care mai interesante și mai complexe. Mai mult decât atât, au ajuns chiar să reprezinte unele case de modă, iar unele modele au ajuns să revitalizeze și să popularizeze un brand. 

Un exemplu cât se poate de fresh este modelul Triple S de la Balenciaga, un model atât de popular care a creat un nou trend și o nouă nișă – pantofii sport de lux supradimensionați. Deși la început și-au atras multe critici, au ajuns să fie purtați pretutindeni și să fie un model de referință. Mai mult decât atât, toate marile case de modă au venit cu propriile abordări care mai de care mai complexe, iar acum Triple S par chiar banali în comparație cu, de exemplu Super King de la Dolce & Gabbana. Nu mai vorbim despre Dsquared Chunky Sole sau Gucci Chunky SEGA. Pur și simplu te uiți la aceste modele și nu poți să nu te întrebi ce au avut în minte designerii. Și dacă masiv și complex n-ar fi suficient, ce zici de cei deja murdari sau care par rezultatul unui DIY (Do It Yourself). Este și cazul Fusion Sneakers de la Maison Margiela care mai și costă 1.645 de dolari. 

Și așa ajungem la întrebarea de astăzi “sneakerșii, încotro?”. Evident, este greu să spunem cu certitudine ce se va întâmpla din moment ce nimeni nu a putut prezice popularitatea de care se va bucura modelul de la Balenciaga și, și mai mult decât atât de impactul pe care-l va avea asupra industriei. Un lucru este cert totuși. Industria va crește exponențial, iar dacă în 2016 reprezenta o piață de 55 de miliarde de dolari, în 2025 se preconizează că va ajunge să reprezinte o industrie de aproximativ 95 de miliarde de dolari. 

Proporțional cu vânzările de sneakerși și încălțăminte sport va crește și apetitul pentru modele personalizate, făcute pe comandă și mai ales pe piața de resale. Și acestea sunt două piețe extrem de importante și care au avut de asemenea un impact major asupra industriei de încălțăminte. Modele consacrate în ediții limitate vândute apoi la prețuri de două-trei sau chiar patru ori mai mari. Și tot o parte importantă din business o vor reprezenta colaborările tot mai dese. Fie că vorbim de un brand de street wear cu unul de lux, ori de colaborările dintre o vedetă și un brand sau chiar dintre două firme din nișe diferite, toate acestea mai adaugă procente la multele miliarde despre care vorbeam.

Însă, pentru că doar putem deduce viitorul, nu-l și putem ghici cu exactitate, hai să vedem care sunt câteva dintre modelele interesante, dar și controversate care se vor lansa toamna asta. 

Nike x Off-White Zoom Terra Kiger 5

Orice colaborare cu OffWhite nu poate să însemne decât succes. Fie că vorbim de celebri Converse CHUCK 70 HI “OFF-WHITE” care s-au vândut instant, deși costă 1.200 de dolari sau Nike X off-white THE TEN ZOOM FLY. După proiectul “Athlete in Progress” care s-a bucurat de succesul scontat, în toamnă avem parte de un upgrade. 

Marni Banana Sock Boot

Modelul propus de Marni seamănă foarte mult cu Speed Trainers de la Balenciaga, un model care de asemenea a scris istorie. Totuși, modelul este stilizat în spiritul casei de modă Marni. Inspirați la propriu de încălțămintea din desenele animate, cea mai nouă creație a designerului Risso invocă “o banană exagerată, amplificată”. Prețul? 690 de dolari.

Prada Cloudbust Thunder

Nici Prada nu s-a ferit să vină cu propuneri interesante de snekers. După ce anul trecut a venit cu Cloudbust, un model destul de controversat pentru care eu am un mix de sentimente, acum ne propun modelul Cloudbust Thunder. Deși au la bază modelul anterior despre care recunosc că nu mi-a plăcut absolut deloc, modelul Cloudbust Thunder mi se par ceva mai agreabili. Totuși, prețul de 1.400 de dolari mă face să spun “pas!”.

Louis Vuitton Trainer Sneaker

Poate cei mai simpli și cei mai banali, sneakerșii de la LV vin ca o gură de aer pentru cei care preferă ceva mai simplu, mai clasic. Evident, prețul este în spiritul casei de modă pariziene, 1200 de dolari. 

Gucci Ultrapace

Dacă ne raportăm la modelul creat în colaborare cu Sega, aceși Ultraspace par chiar simpli și deloc ieșiți din comun. Noul model este inspirat din moda anilor ’80 și adună laolaltă pe o singură pereche de sneakeși patru variații ale logo-ului celebrei case de modă. Prețul este totuși unul decent, dacă este să ne raportăm la care sunt mai nou prețurile în industrie – doar 870 de dolari.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.