Părerea ta contează. Scrie un review!

Sunt sigur că în momentul în care îți cumperi un telefon, un televizor, o mașină sau chiar un produs electrocasnic, te așezi la computer și cauți detalii despre acel produs. Un review. Sau două, Sau cinci. Ba chiar 17. Cu cât produsul este mai valoros (a se citi mai scump) cu atât cauți mai multe review-uri și/sau opinii diferite. La nivel global 64% din cei interesați să cumpere un produs au citit review-uri mai mult de zece minute, 33% au petrecut jumătate de oră în acest scop iar 39% dintre ei au citit cel puțin opt review-uri.

Volumul de informație online a schimbat această balanță a puterii de la companie la consumator. Hai să îi spunem totuși utilizator. Știai că unele companii, precum Samsung, interzic termenul de ”consumator” în comunicarea lor? Tocmai pentru a nu îi trata ca atare și pentru a li se adresa într-un mod mai ”uman”. La nivelul subconștientului tu faci această diferență. Te simți mai apropiat de o companie ce ți se adresează cu utilizator în loc de consumator.

Revenind la review-uri, știm că una dintre cele mai importante surse de informație sunt prietenii, apropiații care au folosit acele produse sau produse similare de la aceeași companie. În același timp, cei care își doresc să cumpere un produs nu se mai încred în totalitate în ceea ce spun prietenii și mai citesc și review-uri. Au ei site-urile lor preferate și blogării de încredere al căror cuvânt îl respectă.

Există două tipuri de review-uri

Review-ul profesionistului

Review-urile unor oameni experimentați în acel domeniu, pe acel segment de produse sunt cele mai importante. Ele îți pot oferi mai multe informații despre cum se comportă un smartphone, de exemplu. De ce este mai bun decât alt model, și desigur, dacă este obiectiv, și ce minusuri are. E drept, orice review are și un element de subiectivitate și este important ca acesta să fie ținut sub control, în mod conștient de către cel care îl face.

Sfaturi pentru profesioniști

Dacă ești în postura de a realiza un review asigură-te că ești cunoscut pentru acel segment de produse. Pe mine mă întreabă lumea de computere, telefoane, tablete. Chiar foarte des. Nu mă întreabă nimeni despre mașini și este normal. Nu am idee ce aș putea să le spun. Îi trimit la George.

Fii obiectiv. Dacă îți place mult acel produs ia o pauză de o zi și revino asupra lui după ce îți trece entuziasmul. La fel și dacă te-a supărat o funcție a lui. Ia o pauză și gândește-te dacă nu cumva e din cauza faptului că te-ai obișnuit să funcționeze altfel pentru că tu folosești produsele altui brand, gândite puțin diferit. Nu îl judeca după prima impresie. Gândește în perspectivă. E greu, însă poți face asta dacă te detașezi câteva ore/zile de produs.

Dacă ești cel care citește un review, uită-te la ce am scris mai sus. Dacă persoana de la care îți iei informațiile scrie despre modă, mâncare, mașini și gadget-uri, e puțin probabil să fie experimentat în toate domeniile. Fără supărare, este opinia unui utilizator.

Review-ul utilizatorului

Am ajuns așadar și la cel de-al doilea tip de review, cel al unui utilizator. Pe acesta poți să îl găsești pe blogul personal al acestuia, pe facebook, și cel mai des pe pagina produsului dintr-un magazin online. Aici eu aș fi ceva mai atent. Cred că știți deja că multe din magazinele online au angajați ce postează review-uri pozitive la fiecare produs în parte. Nu este o teorie, ci un fapt. Sper doar că media review-urilor reale de pe aceste pagini este mai mare decât cea făcută de ”postaci” (angajații companiei care laudă excesiv serviciile sau produsele acestora).

Dacă această medie este în favoarea utilizatorilor, îți poți face o idee destul de bună despre acel produs și desigur despre modul cum tratează producătorul sau vânzătorul garanția și suportul.

Sfaturi pentru utilizatori

Și aici se aplică aceeași regulă ca la profesioniști. Fii obiectiv și scrie părerea ta despre produsul respectiv, chiar pe pagina magazinului de unde l-ai cumpărat. Spune ce îți place la el, ce nu ți-a plăcut, de cât timp îl folosești. Contează și impresiile legate de livrarea produsului și foarte importante sunt experiențele cu service-ul. Cât de repede s-a rezolvat problema, dacă ai avut una. E important să nu judeci un brand doar pentru că un produs a venit defect sau pentru că s-a stricat repede. Orice tip de produs, chiar și mașinile au defecte de fabricație. Nu există produs perfect.

Factorii de decizie în achiziția unui produs

Servicii precum suportul, garanția și livrarea sunt la fel de importante ca prețul sau calitatea produsului respectiv. Atunci când cumperi un telefon și îți ajunge după o lună prin curier, sau ai o problemă cu el și pierzi ore întregi la telefon sau pe drumuri cei care suferă sunt magazinul și producătorul. Automat ai o experiență neplăcută și nu vei mai cumpăra de la ei.

Factori_achizitie

Graficul de mai sus exemplifică destul de bine care sunt aceste aspecte. Ok, pe primul loc sunt calitatea și prețul. Pe la mijloc livrarea și suportul tehnic după achiziție. Pe ultimul loc se află atenția individuală pe care o acordă magazinul sau producătorul, clientului. Există și astfel de clienți. Suntem peste șapte miliarde de oameni pe planetă și este normal să existe excepții. Sunt mulți oameni singuri.

Sfaturi pentru companii

Știați că, conform unui raport ChannelAdvisor, 88% dintre utilizatori au de 12 ori mai multă încredere într-un review, o opinie a unui profesionist sau utilizator decât în descrierea producătorului? Nu e vorba de date tehnice ci de opinia personală a cuiva care chiar folosește acel produs și nu este afiliat companiei. Acum înțelegeți de ce blogurile interne ale unui magazin online nu cresc prea mult imaginea companiei în ochii utilizatorului. Nu sunt imparțiale, deloc, chiar dacă își propun asta. E ca și cum eu aș vinde gem de căpșuni și m-aș apuca să îl laud la toată lumea. Se numește promovare nu opinie personală sau review.

Încă câteva lucruri: review-urile nu sunt gratuite și nu reprezintă reclamă. Despre asta cred că vom vorbi într-un alt articol, mai nișat.

Nu există produs perfect!

Cât de mult contează review-ul? Mult, foarte mult. Îți recomand să citești cât mai multe și apoi să faci o medie. Doar așa îți vei da seama dacă gadget-ul sau mașina pe care vrei să o cumperi este exact ce ai nevoie. Așa vei înlătura multe din problemele pe care le vei avea după achiziție. Nici un produs nu este perfect. Nu există așa ceva. Dacă vezi un review de nota zece atunci poți să fii sigur că cel care a scris acel review a fost influențat, într-un fel sau altul. Ori personal de afinitatea pe care o poartă brand-ului sau produsului ori financiar de către brand-ul sau magazinul ce îl vinde.

Aici discutăm despre review-uri. Nu despre modul în care sunt realizate, nu despre cine le face. Este important și impactul acestora asupra produselor unei companii.

Andy Marken spune că: ”La fel ca soarele, review-urile pot crește interesul pentru un produs și de asemenea și vânzările acestuia. Câteodată însă, cele mai populare review-uri pot perturba planurile și eforturile companiei. Cum reacționezi la aceste review-uri, ca și companie, contează foarte mult pe viitor.”

Pe scurt: Scrie un review! Părerea ta contează!

Articol adaptat plecând de la acest material.