Despre sustenabilitate auzim tot mai des și nu de puține ori ne este greu să definim ce înseamnă asta exact, la ce se referă și ce putem face noi pentru un stil de viață mai prietenos cu natura. Căci, la urma urmei, despre asta este vorba în principal. Sustenabilitatea sau dezvoltarea durabilă înseamnă conform declarației asupra Mediului și Dezvoltării, din 1992 de la Rio de Janeiro: „Dezvoltare care răspunde nevoilor actuale fără a periclita capacitatea generațiilor viitoare de a răspunde propriilor lor nevoi. […..] Pentru ca dezideratul dezvoltării durabile să poată fi atins, protecția mediului va constitui parte integrată a procesului de dezvoltare și nu poate fi abordată indepedent de acesta.“  

Mai simplu spus, să încetăm să ne mai gândim doar la noi, doar la prezent și să fim mai conșțienți de amprenta pe care o lasă generația noastră pe această planeta, una de care trebuie să se bucure și generațiile viitoare. Ritmul accelerat de dezvoltare pe care l-a simțit omenirea mai ales în ultima sută de ani vine la pachet cu unele consecințe grave.

Ignoranța de care au dat dovadă cei dinaintea noastră ajunge să ne coste pe noi, iar dacă vom continua cu aceeași atitudine generațiile viitoare ne pot considera pe noi călăii vremurilor lor. Știu, este greu de conțientizat și schimbat radical anumite lucruri, dar simplul fapt că începem cu pași mărunți să facem unele schimbări putem insufla asta și celor care vin după noi.

Ce poți face tu? În primul rând să-ți dai vălul de pe ochi și să vezi realitatea. Tot răul pe care-l facem an de an planetei nu este o poveste de groază, nu este marketing sau vreun film SF. Este pur și simplu realitatea pe care începem să o resimțim din ce în ce mai mult. Ai conțientizat? Foarte bine! Un prim pas este făcut. Acum poți începe să te documentezi în primul rând ce nu faci bine și de ce, iar apoi învață să faci mai bine. Înainte de-a încerca să reciclezi, să nu mai cumperi plastic și așa mai departe, trebuie să înțelegi care sunt repercursiunile ca mai apoi să înveți să le minimizezi pe cât posibil.

Poți începe prin a încuraja brandurile care sunt prietenoase cu natura. Brandurile care au produse sustenabile. Prin cumpărarea acestor produse în locul celor clasice încurajezi grija față de natură și îți aduci și tu aportul. Într-un material anterior îți povesteam despre produsele naturale și de ce este bine să le folosești. Astăzi vorbim despre produse cosmetice sustenabile. Aceste branduri pun în primul rând accentul pe ambalaje. Pentru că, problema principală în industria cosmeticelor, când vine vorba de sustenabilitate, o reprezintă ambalajele produse în cea mai mare măsură din plastic. 

Ca să-ți faci o idee despre magnitutindea fenomenului, îți spun că, anual, la nivel global se produc aproximativ 120 de miliarde de recipiente de uz caznic. Din această cantitate impresionantă, 40% este folosit la ambalaje, adică mai exact cutia în care se află produsul, cutie pe care o arunci direct la gunoi.

O problemă gravă semnalată tot mai des o reprezintă prezența plasticului în ocean și, mai nou, chiar și în zăpada din Cercul Arctic și Alpi. Mai exact micro-plastic. Ce este acesta? Particule foarte mici din plastic mai mici de 5 milimetri. Acestea se împart în două categorii: microplastice primare și microplastice secundare. 

Microplasticele secundare reprezintă între 15-31% din microplasticele din oceane. Îți vine să crezi sau nu, 35% din microplasticele primare provin din spălarea hainelor din materiale sintetice, iar 28% din abraziunea anvelopelor din timpul condusului. Deși pare puțin, 2% provin din microplasticele adăugate în mod intenționat în produsele de îngrijire personală. Da, ai auzit bine. În produsele cosmetice există o cantitate considerabilă de microplastic. 

În schimb, microplasticele secundare provin din degradarea obiectelor din plastic mai mari precum sticlele, pungile din plastic sau plasele de pescuit și reprezintă între 69-81% din microplasticele găsite în ocean. 

Kelsen 

Este unul dintre puținele branduri care nu folosește deloc microplastic. Acestea sunt produse din ingrediente naturale, multe dintre ele provenite din ocean din resurse regenerabile. În plus, Kelsen donează 1% din vânzări către mișcarea 1% For The Planet, o organizație care se ocupă cu protejarea mediului. Produsele sunt unisex, așa că le poți folosi atât tu cât și prietena ta. 

Jack Henry

Un alt brand prietenos cu natura din toate punctele de vedere, Jack Henry, oferă o gamă variată de produse de îngrijire, de la deodorante, șampoane și creme pentru păr. Produsele sunt fabricate tot din produse naturale, provenite din surse regenerabile. Aloe vera, sare de mare și algele sunt doar câteva dintre ingrediente. 

Doers of London

Dintre toate brandurile pe care le-am recomandat acesta este singurul pe care l-am încercat până acum. Nu doar că produsele lor sunt 100% sustenabile, dar au fost și aprobate de Vegan Society și sunt certificate „fără cruzime față de animale“, adică nu sunt testate în nici un fel pe animale. Le găsești pe mai multe site-uri iar prețurile sunt ok. 

Acestea sunt doar trei branduri sustenabile pe care ți le recomand eu, dar pe piață există o mulțime de variante precum: Grown Alchemist, Unity, Disco, Tata Harper sau Granit. Așa cum spuneam, în ultima perioadă există tot mai multe astfel de firme, motiv pentru care sunt din ce în ce mai accesibile. N-ar strica să le iei în considerare la următoarea achiziție. 

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.