Zahăr. Acel ingredient aproape omniprezent în orice preparat din comerț, inclusiv în pâine. Este sinonim cu eșec dacă îl pui într-o dietă, însă te întrebi de cât zahăr ai nevoie ca să supraviețuiești. Dacă ne luăm după cei care susțin dietele paleo, nu ai nevoie deloc de zahăr, pentru că el nu exista pe vremea lui homo sapiens în forma în care îl cunoaștem astăzi.

Lucrurile sunt puțin diferite în secolul 21, în special pentru că zahărul este peste tot și suntem cu toții aproape dependenți de el. În principal pentru că este folosit de corp drept energie și are efect imediat. Zahărul este unul dintre ”drogurile” legale la care are acces corpul tău. Chiar dacă nu pui zahăr în cafea sau în ceai și bei sucuri fără zahăr, dar pline de îndulcitori, tot consumi această substanță într-o formă sau alta. Chiar fără să știi. Ceea ce e și mai grav. Îmi aduce aminte de un prieten care s-a lăsat de cofeină și și-a dat seama că marca lui preferată de „ice tea” conținea această substanță. Exact cum se întâmpla și cu sucul buclucaș la care voia să renunțe. Știi tu la care mă refer, sunt doar două mărci importante în lume.

Cât zahăr poți să consumi într-o zi fără să-ți facă rău?

Mai mulți nutriționiști spun că poți consuma zahăr în fiecare zi, inclusiv zahăr rafinat adăugat în alimente procesate și zaharurile naturale din siropuri, miere și concentratele și sucurile din fructe. Toată treaba este să ții sub control cantitatea, adică să nu ai mai mult de cinci la sută din caloriile consumate într-o zi din zahăr. Ei, asta schimbă puțin datele problemei.

Practic, glucidele din fructe și legume nu sunt luate în considerare, ci doar adaosul acestei substanțe dulci. Nu, sfecla transformată în zahăr prin procesare nu este zahăr din fructe, cum nu este nici mierea. Da, mierea îngrașă dacă o iei la puricat. Așadar, consensul între datele furnizate de mai mulți nutriționiști arată că poți consuma până la nouă lingurițe de zahăr pe zi dacă ești un bărbat obișnuit. Dacă ești printre prea puținele doamne și domnișoare care ne urmăresc, află că poți consuma doar șase lingurițe a câte patru grame de zahăr pe zi fără griji asupra dietei sau sănătății tale.

Întreaga problemă este să îți dai seama cât zahăr consumi într-o zi. Te vei speria dacă te uiți pe ambalajele produselor consumate. Aparent, în 2008, un american mediu consuma anual aproximativ 28 de kilograme de zahăr adăugat prin produsele ingerate, fără a include sucurile de fructe, despre care ți-am spus deja cât rău pot să-ți facă într-o cură „detox” făcută după ureche din informațiile de pe internet. Apropo, până și diabeticii pot consuma produse care conțin zahăr, însă trebuie să fie extrem de atenți la cantități și la ce mănâncă în restul zilei. Dar situația diferă de la o persoană la alta și trebuie discutată cu medicul.

„Fără zahăr” este noul „fără grăsimi”

Câteva studii făcute pe repede-înainte în SUA prin anii ‘60 au dat grăsimea drept principalul vinovat al creșterii incidenței decesului prin infarct în Statele Unite ale Americii. Respectivele studii erau finanțate de industria producătorilor de zahăr, iar puținii critici ai acestor studii au fost ironizați până la ridicol și nu au fost luați în seamă.

Efectele lobby-ului american au ajuns fără griji peste Oceanul Atlantic, iar noi ne-am trezit pe finalul anilor ‘90 cu zahărul drept aliat în lupta cu grăsimile și îngrășarea. Între timp, avem acum prea multe băuturi și produse ”fără zahăr”, dar cu îndulcitori și înlocuitori. Aceștia ascund alte probleme, pe care intenționez să le adresez în alt material, dar produsele fără grăsimi sau cu grăsimi reduse sunt mai nocive când au caloriile din glucide. Adică din substanța care face subiectul acestui material și zaharuri. Diferența dintre cei doi termeni? Primul este o substanță formată din glucoză și fructoză, pe când a doua categorie se referă la toți carbohidrații simpli și poate să includă și zahărul în sine.

Este important să notăm faptul că diferă de la om la om cantitatea de zahăr pe care o poți consuma în fiecare zi în siguranță. Oricum, un bărbat ar trebui să consume mai puțin de 40 de grame de zahăr pe zi, iar o femeie obișnuită ar trebui să țină consumul sub 25 de grame. Te invit cu drag să te uiți pe eticheta unui „suc” din comerț pentru a vedea câte grame de zahăr conține. Invitația este valabilă și pentru amatorii de batoane de ciocolată.

Poți supraviețui fără zaharuri

La nivel de organism, omul nu are nevoie de această substanță. Putem funcționa și fără el, dar societatea și marketing-ul agresiv ne-au dus în situația în care suntem aproape dependenți de zahăr. Încearcă să renunți la ciocolată, miere și sucuri și vei înțelege ce spun aici. Este foarte greu, aproape imposibil. Probabil că așa se simt și dependenții de substanțe interzise în lipsa dozei zilnice. Doar că zahărul este legal și poți cumpăra cât vrei de la magazin.

Îl primești gratuit la cafenea, deși orice barista îți spune că îți va strica gustul adevărat al cafelei. Îl primești fără să vrei în pâinea albă de la magazin, pentru că așa este rețeta. Este peste tot. A devenit dificil să consumi ceva fără zahăr. Iar dacă nu are zahăr, are sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză. Sau are un alt substitut rafinat și la fel de dăunător.

Morala poveștii este simplă. Poți să trăiești fără alimente dulci sau îndulcite, dar va fi extrem de greu să găsești produse și alimente care să nu conțină pic de zahăr adăugat. Când vine din surse naturale, tot îl simți, dar este absorbit puțin mai lent și nu îți oferă acel „salt”, care vine concomitent cu insulina generată de corpul tău pentru a-i face față. Acele ”salturi” la care mă refer îți fac rău pe termen lung și trebuie evitate, iar asta o poți realiza doar dacă ești atent la ce mănânci și la cantitățile consumate.

You Might Also Like

One comment

  1. 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.