Vitaminele și mineralele sunt esențiale pentru buna funcționare a corpului tău. Este adevărat, iar pe asta mizează și toate reclamele care promovează diferite asemenea suplimente. Îi și înțelegi dacă te uiți la statistici. Potrivit unui studiu, piața suplimentelor este așteptată să atingă o valoare de 278 de miliarde de dolari până în 2024. Acum trei ani, veniturile companiilor din acest domeniu au atins 50 de miliarde de dolari.

La asemenea consum, ai crede că toți consumatorii sunt sănătoși tun, dar lucrurile nu stau chiar așa. Pe de o parte, există multe persoane care au cu adevărat nevoie de vitamine și minerale în dieta lor, pe când altele iau prea multe. Din varii motive și fără să fie conștienți de asta, ceea ce este și mai grav. În acest material vom discuta despre ambele situații și cum poți să eviți să fii în ofsaid cu vitaminele.

Ce înseamnă prea multe vitamine?

În Statele Unite ale Americii, de exemplu, consumul de suplimente tip multivitamine este la un vârf istoric. Americanii le consumă pentru a-și reduce riscul de a face cancer și pentru a avea o stare de sănătatre mai bună. Premisa de la care pleacă majoritatea consumatorilor este că nu primesc suficienți nutrienți din dieta lor și că trebuie să recurgă la multivitamine pentru a putea atinge nivelul optim necesar pentru corpurile lor.

Din păcate, acest “hei-rup” cu vitaminele nu face bine nimănui, la fel cum nu funcționează nici să dormi mai mult în weekend dacă obișnuiești să dormi doar patru sau cinci ore pe noapte în timpul săptămânii. Nu așa te refaci și nici nu îți revine sănătatea la normal precum în jocurile video.

Excesul de vitamine și minerale poate fi atins relativ ușor, în special dacă obișnuiești să consumi suplimente care oferă maximum recomandat din substanțele respective. În multe cazuri, există suplimente care propun o porție mai mare decât DZR, adică doza zilnică recomandată. De cele mai multe ori, excesul se duce prin rinichii tăi și merge liniștit prin tractul urinar, dar numai dacă este vorba despre vitamine solubile în apă.

Ce poți să pățești dacă iei prea multe vitamine?


Problemele apar în mod special atunci când exagerezi cu vitaminele solubile în grăsimi. Sunt doar patru: A, D, E și K. Acestea din urmă sunt păstrate în organism, dar pot deveni toxice dacă ajungi să le consumi în exces. Practic, îți vor face rău dacă depășești doza zilnică recomandată, exceptând situațiile în care medicul îți prescrie o doză mai mare.

Chiar și atunci, acea rețetă este aplicabilă pentru o perioadă bine determinată, cât să te ajute să treci peste o afecțiune. Nu lua mai multe vitamine decât îți prescrie medicul și nu exagera nici cu suplimentele de acest tip, îți pot face rău pe termen lung, chiar dacă nu simți nimic negativ în primă fază.

În cazul vitaminelor hidrosolubile, acestea nu sunt păstrate în organism, după cum ți-am explicat mai sus. Însă, există o excepție de la regulă, sub forma vitaminei B12, pe care o stochează ficatul. Aceasta are numeroase proprietăți și este utilă corpului, dar nu este bine să exagerezi cu nicio vitamină, indiferent de motivele pe care le găsești pe internet. Urmează sfatul medicului specialist. Sau măcar întreabă medicul de familie, de asta îl ai alături.

Câte vitamine ar trebui să consumi?

În majoritatea cazurilor, există o doză zilnică recomandată pentru fiecare vitamină. Aceasta este calculată pentru un adult mediu, iar suplimentele respectabile au o doză zilnică recomandată pentru fiecare categorie de pacient.

Nu de alta, dar o gravidă are nevoie de mai multe vitamine și minerale decât un bărbat sedentar, iar asta se poate spune în anumite cazuri și despre vârstnici și copii. Totul depinde de necesitățile organismului. Deci da, nu sunt doar exerciții de marketing anumite complexe de vitamine gândite pentru anumite categorii de persoane. Chiar și așa, mai există excepții. Una dintre ele vine atunci când nu există un DZR stabilit.

Practic, dacă nu a fost stabilită o doză zilnică recomandată pentru o anumită substanță, este posibil să nu fie neapărat cea mai bună idee să o consumi ca pe apă. Ori nu face nimic deosebit pentru corpul tău, ori nu trebuie să exagerezi cu aceasta. După cum scrie și pe ambalaj, “acest produs este un supliment alimentar și nu poate înlocui un stil de viață sănatos”.

Practic, urmează cu atenție tabelul cu doza zilnică recomandată de pe ambalajul suplimentelor pe care vrei să le consumi. S-ar putea să ai surprize care să nu fie de bun augur. În orice caz, nu vom face recomandări precise aici, pentru că fiecare corp este diferit și necesitățile în materie de vitamine și minerale sunt diferite. Beneficiile unor suplimente de acest tip sunt limitate dacă nu suferi de malnutriție sau de o afecțiune specifică, deci consultă un medic de specialitate.

Atenție și la medicii care îți propun anumite mărci de suplimente sau un și de produse de la un singur producător. Nu este cel mai bun semn pentru portofelul tău. Nu de alta, dar există contracte de sponsorizare și în domeniul medical și nu vrei să te vadă medicii și farmaciștii pe post de portofel cu picioare. Întreabă dacă produsul propus este singurul de pe piață care oferă acele substanțe și beneficii curative și dacă nu există cumva o alternativă mai ieftină, de la un producător de medicamente generice.

You Might Also Like

2 Comments

  1. 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *