Am vorbit deja despre zahăr, este timpul să dăm piept cu gustul sărat. Apropo, vorbim despre sare la modul general în acest articol. Indiferent că provine din cine știe ce mare, dacă este dintr-o salină ori „din Himalaya”. Fină, grunjoasă, iodată sau fără iod… Sare înseamnă clorură de sodiu, indiferent de natura precizată pe etichetă.  

Spre deosebire de zahăr, fără de care poți să supraviețuiești, de sare ai nevoie. Însă nu trebuie să exagerezi. Şi nu, nu doar faptul că te dor buzele reprezintă problema. Sodiul din sare îți dăunează, dacă a devenit obicei să îl consumi în exces. Chiar, ştii ce aport zilnic de sare ai? Te asigur că dacă vei face un calcul, vei depăși atât estimările, cât şi…. recomandările medicilor.

Care sunt părțile benefice ale consumului de sare?

Sarea face bine la sistemul imunitar, la dispoziție și reglează nivelul de lichide din corp. Organismul tău va ști, teoretic, cum să o absoarbă mulţumită evoluţiei. Însă oamenii din Neanderthal nu erau pregătiți pentru chips-uri, fast food sau condimentele universale. De aici, problemele.

Persoanele cu o tensiune arterială scăzută ar putea primi recomandare de la medic să consume alimente mai sărate sau să includă mai multă sare în dietă. Însă, dacă sari calul ajungi în cealaltă extremă, hipertensivilor. Iar asta poate duce peste ani la boli cardiace, care omoară un număr impresionant de oameni în întreaga lume. Inclusiv la noi, unde sarea în bucate este nelipsită și aproape oricine își „drege” salata și fiecare fel de mâncare cu „puțină sare, că îi dă gust”.

Sună cunoscut, nu-i așa? Află că până și apa îmbuteliată are un conținut specific de sare. Nivelul diferă de la un producător la altul, iar lucrurile poate că s-au mai schimbat de când a fost testat și omologat sortimentul respectiv de apă.

Care sunt părțile negative ale consumului de sare?

S-ar putea să te simți deodată obosit după o masă. Sau pur și simplu epuizat cu totul, deși ai dormit bine cu o noapte înainte și te măcina doar senzația de foame. Este posibil nu doar să fi mâncat prea mult, ci și să fi exagerat cu sarea fără să vrei, pentru că a pus bucătarul pentru tine „ca să îi dea gust”.

Prea multă sare într-o dietă nu este o idee bună pentru rinichii tăi. Plus că îți mai aduce și o senzație de balonare.  Eu, spre exemplu, simt asta dacă mănânc produse fast-food de la anumite lanțuri internaționale; am senzația că mi s-au umflat mâinile. Nu-i plăcut și mi se întâmplă de la un meniu mediu. Darmite să mai fac şi un “upgrade”… Sodiul din sare favorizează și retenția de apă, ceea ce te face să iei în greutate.

O altă veste proastă este că trei sferturi din sarea pe care o consumă un om obișnuit într-o zi vine din alimente. Practic, nu îți dai seama și depășeşti cu ușurință doza maximă pe care ar trebui să o primească corpul tău. Iar asta nu se întâmplă doar la fast-food. O poți păți și când iei cina la ai tăi acasă, sau dacă urmezi cu strictețe anumite rețete.

Câtă sare ar trebui să consumi și cum faci să ții porțiile sub control?

Nu există un consens general între medici, dar se pare că minimul absolut este la 1.500 de miligrame de sodiu pe zi, în timp ce recomandarea cea mai generoasă este de 2.400 de miligrame de sodiu. Pe de altă parte, Asociația Americană a Inimii estimează că un cetățean mediu de peste Atlantic va consuma peste 3.400 de miligrame de sodiu într-o zi, cu mult peste pragul maxim recomandat…

Sigur, acum te întrebi câte miligrame de sodiu are un gram de sare. Ei bine, într-un gram de sare ai 38,7 miligrame  de sodiu. Poți urmări tabelul nutrițional de pe ambalajul unui produs și vei vedea acolo conținutul de sare, sodiu sau ambele la suta de grame. Dacă alegerea ta are mai mult de 1.5 grame la sută sare, respectiv 0.6 grame de sodiu la suta de grame de produs, atunci depăşeşti recomandarea.

Dacă ai probleme medicale la nivelul rinichilor sau cu inima, îți recomand să te consulți cu un medic specialist pe această temă. Ajută şi un set de analize la zi. Altfel, cel mai indicat este să reduci pe cât posibil alimentele deosebit de sărate. Iar dacă ți-e poftă, consumă o porție mai mică decât ai dori.

Cât despre mesele zilnice, încearcă să limitezi atât cantitatea de sare pe care o adaugi în timpul preparării, cât şi cea pe care o presari, odată ce ai farfuria în faţă. Cum o linguriță de sare înseamnă deja cantitatea maximă de sodiu recomandată de medici pentru consumul zilnic, fii atent și când condimentezi mâncarea. Dacă tot gătești, află că există și sare fără sodiu, pe care o poți cumpăra de la farmacie, dar aceasta vine cu anumite contraindicații medicale.

Altfel, în cazul meselor la restaurant, încearcă să nu adaugi pic de sare peste preparate, pentru că acestea ar trebui să aibă deja mai mult decât suficient sodiu încă de când au părăsit bucătăria.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *