Îți povesteam într-un material anterior despre experiența mea legată de dieta vegană. Tot atunci am menționat și despre obiceiurile alimentare pe care le fac odată cu schimbarea sezonului. Dieta vegană nu a funcționat la mine, nu m-am putut adapta, așa că am trecut la dieta mea clasică de vară. Așa îmi este mult mai ușor să consum alimentele de sezon și mai ales să bucur de beneficiile lor.

Înainte de toate este foarte important să înțelegi că unul dintre cele mai importante aspecte este hidratarea! Temperaturile ridicate, activitățile diverse, dar și tendința de a petrece mai mult timp afară determină o deshidratare mai rapidă. Așadar, este vital să bei mai multe lichide, să consumi fructe și legume bogate în apă dar și să folosești creme hidratante. Nu este suficient să bei doi-trei litri de apă și în nici un caz nu este indicat. 

În plus, corpul nu mai trebuie să se încălzească la fel ca în perioada rece, iar alimentele trebuie să fie mai bogate în vitamine și minerale decât în consitență. Așa se face că, natura lucrează în favoarea noastră, iar pe timp de primăvară și vară aceasta ne oferă o varietate de legume și fructe bogate în vitamine, minerale și apă. Unde mai pui că, avem fructe începând cu luna mai și până târziu spre început de octombrie. De la cireșele de mai, extrem de gustoase și pline de vitamine și până la struguri, gutui și porumb. 

Totuși, asta nu înseamnă că trebuie să renunți la minimum trei mese pe zi, iar că mâncarea gătită trebuie exlusă din start. Micul dejun trebuie să fie o masă nelipistă și poate fi înloucuit fie cu o porție de fructe sau legume. Prânzul poate fi compus dintr-o ciorbă de legume, supă gazpacho, o salată de legume, orez ori legume la grătar. Consumă cât mai mult dovlecel, ardei gras, varză roșie și albă, rădăcioase și legumnoase. Evită prăjelile, grăsimile în exces și înlocuiește-le cu preparate la grătar ori fierte. De asemenea grădinile și piețele sunt pline de ierburi aromatice perfecte pentru a da gust mâncărurilor care în plus au și rolul de a stimula arderea grăsimilor din organism. 

Cina trebuie să fie ușoară, compusă în speciale din salate de legume cu zeamă de lămâie, carfoti natur, orez sau legume la grătar. La capitolul desert, pe lângă varietatea de fructe, poți încerca înghețata, deserturile reci, ori pe cele preparate cu fructe proaspete. Poți înlocui băuturile carbogazoase cu sirop, ceai rece, compot sau nectar de fructe. Evident, din fructe proaspete. 

Ce beneficii au fructele și legumele de sezon? Cel mai popular preparat pe timp de vară, cel puțin pentru mine, este salata de roșii. Eu prefer să amestesc roșii, ardei, castraveți, ridichii, ceapă și usturoi verde, câteva frunze de salată, puțină zeamă de lămâie și o linguriță de zahăr. Atât roșiile cât și ardeiul conțin cantități însemnate din vitaminele A și C. Mai mult de 40% din necesarul zilnic de vitamina C și 20% din viamina A îți sunt oferite de o roșie medie. 

Pe de altă parte, castravetele este sărac în calorii, dar este un foarte bun diuretic datorită aportului foarte mare de lichid. De asemenea conține o cantitate mare de fosfor, aproximativ 23mg per suta de grame, calciu, dar și vitamina C, A și E. În plus, fiind aproximativ 96% apă, castravetele este foarte bun pentru rehidratare.

Ceapa și usturoiul verde, ingredientele mele preferate din salate, sunt bogate în alisulfide care ajută la scăderea tensiunii arteriale, au acțiune antibiotică și previn mai multe forme de cancer. Ridichiile trebuie să fie de asemenea nelipisite din salate, fiind o sursă de vitaminele A, B, C, dar și minerale precum calciu, iod, magneziu și potasiu. 

O sursă excelentă de fibre și cu un conținut scăzut de calorii este porumbul copt. Acesta poate fi consumat de sine stătător cu sare sau unt, ori amestecat în salate. Porumbul este foarte bun pentru a-ți potoli foamea fiind foarte sățios. Porumbul copt te va ajuta sa-ti potolesti pofta de mancare, conferindu-ti senzatia de satietate.

Deși nu este neapărat o legumă de sezon, broccoli este un aliment plin de vitamine și minerale. Acesta conține cnaități foarte mari de vitamina C, chiar mai mult decât o portocală sau o lămâie. De asemenea, mari cantităţi de vitamina K, vitamina A, acid folic şi fibre. Este și o sursă bună de acid folic, calciu, mangan, fier și seleniu. Și tot la capitolul campioni în vitamina C avem pătrunjelul. O legătură de pătrunjel, adică aproximativ 100 de grame conține 133 de mg de vitamina C. Prin comparație, aceeași cantitate de lămâie conține doar 53 mg de vitamina C.

La capitolul fructe ai de unde alege pentru toate gusturile și în toate momentele. De la cireșele și căpșunile de mai, pepenii din mijlocul verii și până la gutuile amărui din septembrie. Pepenii verzi, dar și cei galbeni conțin o mare cantitate de apă care te ajută să te hidratezi pe timp de vară, dar și o mulțime de antioxidanți. 

Cireșele sunt bogate și ele în antioxidanți, minerale, acid elagic, vioflavonide (vitamina P) și melatonină. Aceasta din urmă este un excelent antioxidant pentru calmarea sistemului nervos şi este utilă în caz de insomnii, nevroze, stări de anxietate şi migrene. Gustoasele prune stimulează memoria, conțin vitamina A benefică pentru oase, combat anemia și tratează constipația. De asemenea sunt excelente pentru reglarea glicemiei și previn apariţia diabetului prin stimularea metabolismului glucid.

Strugurii sunt bogați în fibre și minerale și fac parte din categoria celor mai energetice fructe, având un aport uimitor de 72 de kcal pe suta de grame. Și deși conțin o cantitate însemnată de glucide, acestea sunt foarte bine asimilate mulțumită vitaminei B, care duce de asemenea la o funcționare corectă a mușchilor și a sistemului nervos. Sunt un aliment excelent pentru copii, dar și pentru cei care fac sport în această perioadă. Gutuile, niște fructe nu foarte populare, conțin cantități foarte mari de vitamine A, C, C, săruri minerale, carbohidrați și fibre. De asemenea influențează în mod pozitiv funcția ficatului, sistemul digestiv și sunt benefice în ameliorarea problemelor aparatului respirator.

Este important de asemenea să consumi fructele și legumele asociate corect. Fiind foarte ușor de digerat, este important să nu combini fructele cu nici un alt aliment. Acestea trebuie consumate pe stomacul gol sau la un interval de cel puțin trei ore față de ultima masă. Nu uita să asociezi carnea doar cu salate și legume pentru a ușura digestia. Nu mai zic de hidratare și las-o mai moale cu alcoolul, cel puțin pe timpul zilei când riscul de deshidratare este ridicat. 

Așadar, profită de perioada aceasta plină de legume și fructe proaspete și ia-ți aportul de vitamine și minerale. 

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *