Mi-am plătit întotdeauna datoriile la ANAF la timp și nu m-am confruntat niciodată cu o poprire de conturi bancare. Auzeam însă frecvent că, din când în când, celebra instituție la care “declarațiile online se depun la ghișeul 2” avea obiceiul să trimită retroactiv decizii de impunere pentru taxele din urmă cu 4-5 ani.

Aparent, mi-a venit și mie rândul. Prima oară s-a întâmplat în urmă cu câteva luni, când ANAF m-a anunțat că a recalculat contribuțiile la sănătate (CASS) pentru anul 2013 și că îmi va returna 32 de lei pentru că plătisem prea mult. Partea interesantă este că scrisoarea nu menționa nimic despre modalitatea prin care îmi pot recupera banii. Cine a avut de-a face cu ANAF înțelege că am preferat să renunț la 32 de lei decât să fac o vizită la instituție.

A doua oară s-a întâmplat spre finalul lunii martie, când am primit recalcularea CASS-ului pentru anul 2014. De data aceasta, ANAF a stabilit că plătisem o sumă prea mică și că sunt dator cu 132 de lei. Desigur, pentru o astfel de situație sunt detaliate toate modalitățile de plată, inclusiv plata prin internet banking în contul ANAF.

Mi-am făcut planuri să merg la ANAF pentru a contesta decizia pentru că, așa cum am spus, știu că am plătit toate taxele  la vremea lor. Până să găsesc câteva ore pentru o astfel de activitate, a sosit și recalcularea CASS-ului pentru 2015. Se mișcă repede băieții și, desigur, am aflat că sunt (din nou) dator la ANAF. De data asta cu 84 de lei.

Partea și mai interesantă este că, în ambele situații, banii îmi sunt solicitanți pentru plata CASS-ului pentru venituri din investiții, în ciuda faptului că în anii respectivi nu am avut investiții, cu excepția unor depozite bancare care au produs dobânzi infime.

Pentru că gluma se îngroașă, este evident că trebuie să fac o vizită la ANAF pentru a depune contestație. Așa că iată cum voi proceda și, de altfel, cum ar trebui să procedezi și tu într-o situație similară.

Pasul 0: Păstrează chitanțele sau extrasele

Primul și cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci este ca, după fiecare plată către ANAF, să păstrezi chitanța tipărită sau extrasul de cont pentru tranzacția respectivă, după caz. De cele mai multe ori, în cazul în care primești decizii de impunere pentru sume deja achitate, trebuie să mergi la ANAF și să demonstrezi că ai plătit deja taxele prin prezentarea chitanței sau extrasului de cont. Altfel ești bun de plată.

Pasul 1: Mergi la ANAF în maxim 45 de zile

Deciziile de impunere ale celor de la ANAF pot fi contestate în scris în cel mult 45 de zile de la data comunicării. Data comunicării poate fi data la care ai primit decizia în contul personal din Spațiul Privat Virtual (SPV) sau la care ai primit scrisoarea prin poștă, după caz. Calculează 45 de zile calendaristice și nu uita să iei în calcul că termenul limită poate fi zi nelucrătoare. De asemenea, evită să mergi la ANAF spre finalul lunii, când de cele mai multe ori sunt cozi mari pentru depunerea de declarații.

În acest context, pentru a evita potențiale surprize, mergi la ANAF cu cel puțin 5-10 zile înainte de termenul limită. În plus, este important să mergi la ANAF-ul de pe raza domiciliului tău, pentru că, evident, rețelele nu sunt conectate între ele, iar cei de la sectorul 3 nu te pot ajuta dacă tu aparții de ANAF-ul din sectorul 2.

Pasul 2: Scrie contestația

Contestația trebuie depusă sub forma scrisă și trebuie să conțină următoarele elemente:

  • datele tale de identificare. De preferat, sub forma “Subsemantul X, identificat cu CNP Y, domiciliat în Z, depun contestație”;
  • obiectul contestației: aici menționezi clar datele de identificare ale deciziei de impunere pe care ai primit-o, pentru ca ANAF să știe exact ce anume contești;
  • motivele pentru care depui contestație: la acest capitol explici motivele pentru care depui contestația, cum ar fi faptul că ai plătit deja sumele solicitate sau sumele solicitate nu au acoperire în realitate;
  • dovezile pe care se bazează contestația: aici atașezi chitanțele sau extrasele de cont prin care demonstrezi că ai plătit deja sumele respective. În cazul în care îți sunt solicitate sume care nu au acoperire, poți depune adeverința care atestă veniturile pe care le-ai avut în anul respectiv. Aceasta adeverință nu exclude însă posibilitatea de a fi avut venituri din alte surse, motiv pentru care ar putea să nu fie luată în considerare. Este important însă să adaugi copii xerox la dovezi, pentru a rămâne în posesia originalului, în cazul în care vei avea nevoie de ele și cu alte ocazii.
  • semnătura și data depunerii contestației.

Din păcate, nu este clar când și cum este emisă soluționarea contestației, însă dacă ANAF nu îți dă dreptate mai ai soluția unui atac la instanță judecătorească de contencios administrativ.

În prezent, există un proiect de lege prin care, începând cu 1 iunie 2019, contestațiile vor fi soluționate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP), nu de ANAF. Până la o eventuală intrare în vigoare a proiectului, contestațiile se vor depune în continuare la ANAF.

Dacă ai depus în trecut contestațiile la deciziile primite de la ANAF, ne poți povesti cum s-a terminat aventura în secțiunea de comentarii.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.