Cât ar costa benzina și motorina dacă petrolul ar fi gratis

În ciuda aparențelor, benzina și motorina cu care alimentăm periodic mașinile nu ar fi nici pe departe gratuite dacă petrolul nu ar costa nimic.

Începutul săptămânii trecute a marcat o premieră istorică: prețul petrolului a scăzut sub zero dolari și s-a tranzacționat cu până la -37.63 de dolari pe baril. Concret, asta înseamnă că furnizorii de petrol au plătit bani pentru vinde cantitatea de petrol produsă.

Evident, există și numeroase nuanțe ale acestui subiect. Cea mai importantă este că aceasta “disperare” a furnizorilor a fost generată de lipsa de spații de stocare pentru petrol, ca urmare a faptului că cererea pentru “aurul negru” a scăzut semnificativ după declanșarea pandemiei de coronavirus SARS-CoV-2.

Nu mică mi-a fost însă mirarea când, la numeroase știri care au apărut în ziua respectivă pe internetul românesc pe acest subiect, am observat multe comentarii în care cititorii făceau aluzie la faptul că, dacă vor merge acum la benzinărie, ar trebui să fie plătiți pentru a alimenta cu benzină sau motorină.

Aparent, încă există numeroase persoane care consideră că întregul preț pe care îl plătim cu toții pentru a alimenta la pompă ajunge în buzunarul companiilor petroliere. În realitate, lucrurile sunt mult mai complicate.

În prezent, prețul final al benzinei și motorinei este format din prețul standard al carburantului stabilit de lanțul de benzinării, la care se adăugă accizele impuse de statul român și TVA-ul. Pentru o analiză cât mai corectă a prețurilor, am folosit datele din Oil Bulletin, un raport săptămânal al Comisiei Europene care analizează prețurile la carburanți din toate țările membre ale Uniunii Europene.

Datele pentru România sunt furnizate de Ministerul Energiei, iar prețurile oficiale raportate în Oil Bulletin reprezintă media ponderată a prețurilor pe baza cotei de piață a fiecărui furnizor. În practică, asta înseamnă că prețurile solicitate de Petrom, rețeaua cu cele mai multe benzinării, sunt mai relevante pentru piața din România decât prețurile practicate de Lukoil.

Cum se stabilește prețul la benzină și motorină?

Raportul Oil Bulletin din 20 aprilie arată că, pe piața din România, prețul fără taxe pentru benzină a fost de 1.98 lei pe litru, în timp ce prețul motorinei a fost de 2.28 lei pe litru. Practic, acestea sunt prețurile pe care le stabilesc furnizorii precum Petrom, OMV, Rompetrol sau Lukoil în funcție de, printre altele, costurile pentru achiziționarea, prelucrarea sau transportul petrolului.

La aceste prețuri se adăugă însă accize impuse de stat. În cadrul Oil Bulletin, accizele sunt considerate taxe indirecte, iar în prezent acestea au următoarele valori: 1.77 lei pe litrul de benzină și 1.62 lei pe litrul de motorină.

Am ajuns într-un punct intermediar în care avem un preț format din prețul stabilit de furnizorul de carburant și valoarea accizelor, însă nici acest preț nu este cel afișat la pompă. Asta pentru că statul impune și taxa pe valoare adăugată (TVA), care în prezent este de 19% și se aplică inclusiv accizei. Da, statul solicită plata TVA-ului inclusiv pentru acciză. Adică taxă pe taxă.

Dacă adăugăm cei 19% la prețul intermediar rezultă următoarele prețuri medii la carburanți valabile în România în 20 aprilie: 4.47 lei pe litrul de benzină și 4.65 lei pe litrul de motorină.

Revenind la întrebarea din titlu, răspunsul este simplu de intuit: prețul ar fi format din valoarea accizei la care se adăugă TVA. Astfel, un litru de benzină ar costa 2.1 lei, iar un litru de motorină ar costa 1.92 lei. Adică ceva mai puțin de jumătate din prețul actual.

Și asta, evident, fără să luăm în calcul cheltuielile pe care companiile petroliere le au cu prelucrarea petrolului și transformarea acestuia în benzină și motorină, cu transportul carburanților la stație sau cu salariile angajaților.

Prin urmare, la fel ca în cazul oricărui produs, benzina și motorina au diverse costuri la care de cle mai multe ori nu ne gândim: pe lângă costul produsului în sine, există numeroase taxe care fac că prețul final să fie de cele mai multe ori de două ori mai mare.