Festivalul Național de Teatru 2017

Așa cum spunea Federico García Lorca „Teatrul este poezia ce se desprinde din carte şi devine omenească“. De aceea, vorbim astăzi despre cea de XXVII-a ediție a Festivalului Național de Teatru, eveniment programat în Bucureşti între 20 octombrie şi 30 octombrie 2017. Lansat sub hashtag-ul #TEATRULSCHIMBĂLUMEA, acest festival este considerat de mulţi drept cea mai importantă manifestare teatrală organizată în Capitală. Cert este că FNT adună şi în 2017 crema actorilor, a regizorilor, a scenariştilor, precum şi a spectatorilor pasionaţi de domeniu.

Festivalul anunță zece zile pline cu piese de teatru, lansări de carte, vernisaje de expoziții, conferințe, discuții și întâlniri cu regizori români și străini. Nu în ultimul rând, chiar dacă e mai neortodox pentru un eveniment teatral, FNT 2017 are programate și proiecții de filme.

Ca în fiecare an, manifestarea mai cuprinde și o secție a pieselor de teatru radiofonic. În 2017, întreaga secțiune se conturează în jurul personalității lui Victor Rebenciuc, căruia îi este dedicată cea de-a XXVII-a ediție a FNT. „Cinstim opera lui Victor Rebengiuc“, apreciază selecţionerul FNT, Marina Constantinescu.

Programul poate părea puţin cam încărcat, aşa că mi-am asumat misiunea de a-l desluşi pe înţelesul tău. Şi-am compus un mic ghid cu piesele de teatru la care zic eu că merită să mergi. Multe dintre piesele programate aici se joacă în mod curent la teatrele din București, însă atmosfera de festival este cu totul alta, iar impactul lucrărilor este mult mai intens. De aceea, îți recomand să-ți faci timp, măcar într-o seară, și să cumperi măcar un bilet la o reprezentaţie. Cu siguranță că unul dintre teatre se află taman în drumul tău.

Au fost

Deșteptarea primăverii“  de Frank Wedekind – 20 octombrie | 18:00 – Teatrul Mic

Scrisă în plină epocă a expansionismului german, accentele controversate ale lucrării au făcut ca punerea în scenă să fie cenzurată până undeva după jumătatea secolului al XX-lea. Tema centrală a piesei „Deșteptarea primăverii este dată de eternele întrebări: cine suntem, de ce suntem atât de diferiți, ce au fetele și nu au băieții, cum vin copiii pe lume și așa mai departe. Miezul acțiunii este dat, desigur, de continuarea firească a seriei anterioare de întrebări: ce e sexul și care e diferența dintre „a face sex” și „a face dragoste”, de ce suferim „din dragoste” şi toate celelalte care decurg în mod natural. Mai pe scurt, întrebări existențiale la care protagoniștii piesei, șapte băieți și patru fete, aflați toți în pragul adolescenței, încearcă să găsească răspunsuri.

Artists Talk de Gianina Cărbunariu – 21 octombrie | 22:00 – ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare

Cele șase scene ale spectacolului sunt inspirate fie din discuțiile cu publicul la care Gianina a asistat în turneele sale prin țară și prin străinătate, fie din interviuri. Asemănările cu persoanele reale sunt întâmplătoare, dar eşti liber să-ţi încerci limitele imaginaţiei şi să cauţi o eventuală sursă a inspiraţiei pentru un personaj sau pentru altul. Poate şi în asta constă farmecul piesei în cauză.

Urmează

Iarna de Jon Fosse – 25 octombrie | 20:00 -Teatrul Nottara, Sala „George Constantin”

Am găsit un expert care a descris piesa asta mai bine decât aş putea eu în viitorul previzibil, deci hai să vă reproduc opinia sa: „Aici, esenţial este nu atât dialogul exterior, cel care se rosteşte şi se aude, ci acela interior, al fiinţei, cu destinul său şi cu moartea. Structura dramatică a piesei îmi evocă, însă, încă un mare om de teatru al secolului al XX-lea, şi anume Samuel Beckett, prin tulburătoarea sa capacitate de a investi elipsa – deci golul, absenţa, tăcerea – cu o forţă generatoare de profunde sensuri existenţiale. Este ceea ce a permis creatorilor acestui spectacol să experimenteze o formulă spectaculară şi stilistică inedită, în care, într-un decor abstract şi ascetic – având însă uluitoarea şi paradoxala capacitate de a exterioriza şi interioriza IARNA – evoluează, în universuri paralele, unde gravitaţia şi imponderabilitatea par că se contopesc, corpuri reale şi corpuri fantasmatice, pulsiuni reprimate şi pasiuni devastatoare, care ne vorbesc despre singurătate, despre nevoia de celălalt şi despre dificultatea de a comunica.” (Anca Măniuţiu)

No man`s land de Danis Tanović – 26 octombrie | 20:00 Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Studio

Festivalului Național de Teatru

Piesa este o parabolă dramatică și amuzantă în același timp, pe un subiect care pare departe de orice urmă de umor. Protagoniștii sunt nişte soldați bosniaci și sârbi captivi în mijlocul tranșeelor, într-unul dintre războaiele civile care au sfâşiat Iugoslavia. Mai mulți soldați bosniaci sunt uciși de trupele sârbe, în timpul unei lupte. Bosniacul Ciki cade în tranșee și scapă cu viață, iar sârbii vin să inspecteze locul luptei. Ciki recurge la o stratagemă veche de când s-au inventat grenadele şi plasează o mină sub trupul unuia dintre camarazii săi morți, pentru ca atunci când inamicul ridică de cadavru să aibă şi el o supriză letală. Ulterior, bosniacul este descoperit, aşa că îl ucide pe unul dintre sârbi și îl rănește pe celălalt. Situația escaladează rapid în momentul când bosniacul aparent mort şi transformat de propriul său camarad în mină antipersonal își revine. Dacă se mișcă, bomba explodează și îi omoară pe toți. Jocul războiului îi va implica într-un final pe comandanții căştilor albastre ONU, dar și pe reporterii CNN, care vor să fie siguri că întreaga omenire este martoră la incident.

#EmojiPlay, un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu – 27 octombrie | 20:00 Teatrul Excelsior

Festivalului Național de Teatru

Din nou, recurg la specialişti, ca de pildă autorul reprezentaţiei: „Mesaje care de multe ori devin de neînțeles şi par absurde pentru cei care nu sunt inițiați în aceste coduri.” (Gigi Căciuleanu)

Amadeus de Peter Shaffer- 28 octombrie | 18:00 – Teatrul Metropolis, Sala Amfiteatru

La deschiderea cortinei, străzile Vienei vibrează de șoapte. Se zvonește că bătrânul compozitor Antonio Salieri l-ar fi ucis cu treizeci și doi de ani în urmă pe celebrul Mozart, iar mobilul crimei ar fi fost invidia ce-l măcina pe rivalul copilului-minune al claviaturii. Călătorim apoi, ghidați de însuși Salieri, prin cotloanele întunecate ale memoriei, martori la toate episoadele relației sale cu Mozart. L-a ucis într-adevăr Salieri pe Mozart? Aceasta este întrebarea care rămâne și care răsună ca un ecou, chiar şi la căderea cortinei.

Pe jumătate cântec – 29 octombrie | 21:00 – Teatrul Odeon, Sala Studio

O poveste despre ratare, despre ce se întâmplă atunci când nu ai curajul să îţi urmezi visele şi te încurci în propria ta viaţă, ca într-o haină cu câteva numere prea mare. Despre cum ajunge viaţa netrăită să te roadă pe dinăuntru ca un cancer.

Să trăiești orice ar fi (Barbara) – 30 octombrie | 20:00 Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Studio

Festivalului Național de Teatru

Juliette Binoche şi Alexandre Tharaud s-au reunit pentru a celebra amintirea Barbarei. A fost un nume mare al muzicii franceze şi i-a însoţit prin viaţă pe amândoi, pe Binoche şi Tharaud. Între ei s-a format de-a lungul timpului o legătură unică şi profundă. Acum, cei doi îi aduc un omagiu discret, pomenind cu modestie personalitatea Barbarei, într-o selecţie de muzică şi texte pe care au realizat-o împreună.