Cutia de viteze manuală VS cutia automată

Ne regăsim azi la un nou episod despre cum conducem mașinile. Dacă până acum am vorbit despre caroserie, motor, echipare, iată că a venit și momentul conversației despre cutia de viteze.
Azi vom vorbi despre cum conducem mașina cu cutie manuală și pe cea automată. Care sunt diferențele și cum folosim și eficientizăm la maxim fiecare dintre cele două tipuri de transmisie.

Mai întâi să vedem ce înseamnă fiecare, din punct de vedere tehnic.

Pentru cutia manuală vitezele sunt angrenate prin schimbătorul de viteze. Pe scurt, cutia are un arbore conducător (care e în legatură cu motorul și un arbore condus care este în legatură cu roțile) noi fiind cei care decid când și cum se schimbă vitezele. Când dorim schimbarea, ambreiajul decuplează arborele conducator de la motor iar noi printr-un sistem de furci și leviere căutătoare angrenăm viteza pe care o dorim și apoi debreiem.
La cutia automată principiul se respectă, doar că interventia șoferului este preluată automat de calculator. Bine… sistemele de ambreiaj și de schimbare a vitezelor sunt putin mai complicate, dar poate le voi explica mai pe înțelesul tuturor într-un material separat.

Cutia manuală iti da sansa unei coordonări multiple:
Mana stângă pe mijlocul volanului.
Mana dreaptă pe schimbator.
Piciorul drept se ridică de pe accelerație (trasferându-se uneori și pe frână). Stângul calcă și ridică ambreiajul.
Toate acestea se produc simultan.

Condusul mașinii cu cutie automată:

Piciorul din stânga rămâne pe sprijin. La unele mașini electrice nu mai găsim acest sprijin (de ex. Hyundai Ioniq) care poate fi un fel de prevedere a viitorului, după cum vom vedea mai târziu…

În general, cutia automată este ergonomizată și gândită să schimbe la cel mai eficient și economic regim. La cutia automată, însă, întâmpinăm două mari probleme: reacția la accelerări bruște și frâna de motor.

Reacția la accelerare sau “kick down”.
Să înțelegem ce se întâmplă. Când accelerăm brusc, cu pedala jos, cutia primește acest semnal și are nevoie de un timp ca să calculeze în funcție de parametrii de mers ce treaptă de viteză să angreneze și apare acel “lag”, acea reactie târzie a mașinii.

Mașina electrica.

Cum am mai spus și cu alte ocazii, mașina electrică este o schimbare majoră. E o schimbare de paradigmă. Pornind de la soluțiile constructive și până la reacțiile mașinii și modul de condus. Aici frâna de motor are o cu totul altă abordare. Nemaiavand o cutie de viteze propriu-zisă, nu mai putem reduce viteza trecând mașina în trepte inferioare, așa că va trebui să ne folosim de nivelele ei de regenerare și de e-pedal. În cazul în care e-pedal e activ, joaca cu treptele de regenrare este inutilă. Din păcate, e-pedal este o frânare destul de apăsată (e adevărat ca doar din roți), deci o frâna de motor tare, combinată pe final cu activarea sistemului de frânare.

Vezi mai multe în materialul de mai jos: