Am călătorit destul de rar cu avionul, însă de fiecare dată am fost pasager la clasa economy, cunoscută și sub denumirea de clasa standard. M-am mulțumit mereu cu faptul că ajung unde vreau, fără să pierd timp. Nu am mai pus preț pe confort. 

În afară de evidentele şi probabil generalele spaime inoculate de urmăritul obsesiv al seriei “Aicrash Investigation”, o altă teamă la fel de cumplită m-a însoţit la fiecare zbor. Să nu cumva nimeresc un avion mai vechi, fără loc să îmi mișc picioarele și unde la două scaune de mine ar putea sta un sugar care să îmi urle în cap. Până acum, slavă Cerului albastru, am avut noroc şi am aterizat cu creierii teferi. Şi cu restul fizicului la fel. Dar de grija companiei nu tocmai plăcute la 11.000 de metri în aer te mai poate scăpa şi decizia de a lua un bilet la clasa business, atunci când buzunarul sau contul bancar nu ridică obiecţii.

Diferenţele de clasă sunt notorii, măcar graţie filmelor cu brokeri şi bancheri de succes. Însă nivelul de confort şi calitatea serviciilor de la clasa rezervată celor cu dare de mână diferă de la o companie la alta. Diferă şi în funcţie de tipul de avion și de distanța pe care te deplasezi. Acum hai să le luăm la bani mărunți pe fiecare.

Clasa Economy

Pe scurt, la clasa economy vei primi un loc într-un avion care te va duce din punctul A în punctul B prin stratosferă, cu 900 de kilometri la oră. Nu e rău. Cu toate astea, există câteva diferențe de confort, cum ar fi dimensiunea scaunului și distanța față de pasagerul din față. Prima caracteristică poate varia între 43 cm și 81 cm, iar distanța până la locul din față începe de la 71 cm și merge până la 86 cm. Poate că toate detaliile astea mărunte îți par acum nesemnificative, dar după un drum de 6 ore sunt sigur că fiecare minut în plus pe scaun o să pară un veac de tortură. În funcţie de operatorul aerian şi de aparatul folosit, mai poţi avea parte – sau nu – de internet Wi-Fi, de prize, de televizor şi de unele servicii.

Să luăm, de pildă, trei companii prestigioase: TAROM, KLM și AirFrance. Compania noastră naţională de transport aerian se mândreşte că îţi oferă o platformă de Air-Fi pentru jocuri, chat intern, filme și documentare, informații despre destinațiile TAROM, restaurante și atracții turistice. Așa scrie la ei pe site.

KLM se laudă cu un magazin online, unde îți poți face cumpărăturile înainte de îmbarcare, iar în momentul decolării tot ce ai comandat îţi este livrat la bord. Mai mult, KLM pune la dispoziția clienților lor o masă compusă din ce-şi doreşte călătorul, iar ospăţul “custom made” se servește înainte de plecare. Pentru cei care nu pot zbura pe burta goală, ăsta e argumentul decisiv, probabil.

Pe site-ul AirFrance poți face un tur virtual printre locurile  de la clasa economy, ceea ce mi s-a părut un mod foarte elegant de a familiariza pasagerii cu aparatul şi cu condiţiile de la bord. Există ecrane tactile pe fiecare scaun, la dispoziția pasagerilor, iar locurile, spun francezii, sunt foarte confortabile.

Mi-a atras atenţia şi o inovaţie de la antipozi, unde operatorul Air New Zealand permite transformare unui rând de trei scaune într-un pat suficient de spațios pentru două persoane. Deci cuplurile pot cumpăra al treilea loc și au făcut astfel rost de un pat zburător la jumătate de preț. Grijă doar să nu confundaţi dormitorul din cer cu patul conjugal de acasă, că se poate lăsa cu multe complicaţii! “Mile high club” e rezervat milionarilor şi vedetelor rock ce-şi permit un avion privat, pentru restul există poliţia transporturi şi ofensa adusă bunelor moravuri.

Clasa Business

Umblă vorba că dacă zbori o dată la clasa business o să fie greu să te mai întorci în rând cu muritorii de la standard. Diferența este ca de la cer la Pământ, din toate punctele de vedere. De la mâncarea și băuturile oferite, până la locul rezervat în avion. Printre cele mai lăudate privilegii ale clasei business se numără maşina din partea firmei care te duce de la aeroport la locul de cazare, în caz că aterizezi într-o țară total necunoscută. La fel de lăudat este şi barul de la bord, rezervat numai călătorilor de la business class. Vorba lui Kusturica, că doar nu degeaba şi Diavolul zboară la business. Stăpânul Întunericului are gusturi.

La TAROM, pasagerii clasei business primesc tratament VIP, aşa cum ne lasă prezentările să înţelegem. Înainte de îmbarcare, clienţii premium se pot îndopa şi cinsti cu bunătăţi, sucuri şi alcool la TAROM Business Lounge, unde operează un bufet și un bar deschise non-stop. Odată îmbarcaţi, pasagerii sunt întâmpinați cu o băutură la alegere, iar când vine vorba de meniu, acesta variază în funcție de durata zborului și de tipul avionului. Dar oricum, toate sunt business.

Când iei un bilet la clasa business pe un zbor KLM, ai posibilitatea să te îmbarci cu mai multe bagaje decât călătorii pe bani puţini. Spaţiul alocat este şi el mai generos, meniul mai variat şi, în funcţie de distanţă, poţi cere gustări între mese. Vezi numai să nu înclini avionul cu atâta îmbuibare!

La fel ca la clasa economy, compania AirFrance le pune la dispoziție şi călătorilor de la clasa business un tur virtual al avionului la bordul căruia urmează să zboare. Aici se vede clar cum locul fiecărui pasager este extrem de generos și cum fiecare scaun se desface la 180 de grade, ca să poți să te odihnești în cele mai bune condiții

Clasa întâi

Vedeta acestui clasament, clasa întâi, este mai mult pentru vedete și pentru oameni super bogați. În speranţa că vei ajunge cândva unul dintre aceştia, o să ai ocazia să te bucuri acolo de tot luxul clasei business, plus încă ceva.

La clasa întâi, dispar complet problemele cu spațiul de la picioare sau cu dimensiunea scaunului. Asta, deoarece majoritatea locurilor de fapt cușete individuale. Când vine vorba de banii cheltuiți pentru aşa lux, ţine cont că un bilet de clasa întâi este de cinci ori mai scump decât unul la clasa business. Care oricum e de două-trei ori mai scump decât la economy. Uite aşa se stratifică societatea, la orice altitudine te-ai găsi.

Cam atât despre fiecare clasă în parte. Acum o să știi ce pierzi dacă mergi la economy și nu ai bani pentru business sau pentru clasa întâi. Oricum, înainte să îți programezi un zbor, uită-te pe site-ul companiei să vezi ce îți oferă și așa o să știi dacă merită sau nu banii tai fiecare clasă în plus. Iar atunci când banii îţi ajung numai pentru economy, măcar te poţi consola cu o altă vorbă înţeleaptă desprinsă din “Aircrash Investigation”: în partea aia de avion, ai cele mai mari şanse să scapi cu viaţă dintr-o catastrofă aviatică.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *