Black Friday 2020: previziuni pentru o ediție atipică

Efectele negative ale pandemiei de coronavirus au potențialul de a genera prima scădere a fenomenului Black Friday în România de la ediția inaugurală a acestuia în 2011.

Fenomenul Black Friday a fost introdus în România în 2011 de eMAG, iar pe parcursul timpului a devenit unul dintre punctele de reper ale fiecărui an în privința cheltuielilor făcute de români pentru a cumpăra… orice se poate cumpăra.

Treptat, Black Friday nu a mai fost o singură zi cu reduceri, întrucât tot mai multe magazine au ales să “fure” startul și să organizeze evenimentul pe parcursul mai multor zile, în speranța că vor atrage o parte dintre clienții fideli eMAG.

Potrivit datelor analizate de compania de consultanță Frames, Black Friday a generat în 2019 vânzări de 300 de milioane de euro, sumă în care sunt incluse toate cumpărăturile efectuate pe tot parcursul lunii noiembrie, atât în mediul online, cât și în magazinele offline. Din această sumă, 499 de milioane de lei (aproximativ 104 milioane de euro la cursul din noiembrie 2019) au fost generate doar de eMAG.

Primele indicii despre Black Friday 2020

Inițial, anul 2020 ar fi trebuit să marcheze noi creșteri importante, însă pandemia de coronavirus a declanșat o schimbare majoră de percepție.

Studiul tradițional realizat de GfK Temax indică o creștere de 3.6% a pieței bunurilor de larg consum în primele trei luni ale anului, în ciuda faptului că România a fost în stare de urgență în ultimele două săptămâni din luna martie.

Și mai interesant este că același studiu a arătat o creștere de 5.2% a pieței bunurilor de larg consum în perioada aprilie-iunie 2020 comparativ cu perioada similară a anului trecut, chiar în plină pandemie. Totuși, raportul atrăgea deja atenția că existau doar două segmente în creștere: +76% pentru echipamentele de birou (pentru că mulți angajați au început să lucreze de acasă și aveau nevoie de calculatoare) și +32% pentru electrocasnicele mici, în special pentru… aparate de tuns și de bărbierit.

Nu avem încă datele oficiale pentru al treilea trimestru al anului, însă nu este greu de intuit că există deja o scădere a pieței. Scădere care se va reflecta, cel mai probabil, și la Black Friday.

Cât câștigă românii acum?

Pe de altă parte, un indicator care, cel puțin teoretic, ne poată arăta direcția în care merge consumul în România este salariul mediu net. Potrivit datelor oficiale publicate de Institutul Național de Statistică, salariul mediu net în România a fost în noiembrie 2019 de 3.179 lei. În schimb, în luna august 2020 (cea mai recentă pentru care există date), salariul mediu net a fost de 3.275 lei, adică cu 100 de lei mai mare.

Pe lângă faptul că este de numai 3%, această creștere nu are nicio relevanță pentru subiectul acestui articol, tocmai din cauza faptului că pandemia a schimbat complet percepția asupra achizițiilor pe termen lung.

Black Friday cu vânzări în scădere?

Ediția din acest an a Black Friday vine la scurt timp după reintroducerea restricțiilor de circulație. Pentru moment doar pe timp de noapte, însă cel mai probabil restricțiile vor fi extinse și ziua după alegerile parlamentare din 6 decembrie.

Prin urmare, după optimismul din vară, apare din nou sentimentul de nesiguranță. Numărul de cazuri a crescut spectaculos și a depășit pragul de 10.000 de infectări pe zi, iar siguranța locului de muncă devine o problemă pentru tot mai mulți români, pe măsură ce numeroase afaceri trebuie să se închidă din nou temporar din cauza reglementărilor dure sau a scăderii vânzărilor.

Astfel, este simplu de intuit că românii vor fi mai reticenți să cheltuie banii la fel de ușor ca în anii trecuți. De exemplu, vânzările de haine, care în anii trecuți au crescut semnificativ, vor fi în mod cert mai mici. Dacă ești nevoit să lucrezi de acasă, nu mai ai nevoie de atât de multe haine de stradă, iar cele actuale se uzează mai greu.

La fel, vânzările de produse electronice vor scădea probabil în contextul în care clienții se vor concentra pe produsele de care au nevoie pentru job sau pentru înlocuirea celor care nu mai funcționează. Adică vor cumpăra mai puține produse electronice de care nu au neapărat nevoie și pe care în alți ani le cumpărau doar ca “să fie acolo, nu se știe niciodată”.

De altfel, compania de analiză Frames estimează că vânzările de Black Friday vor scădea în acest an cu cel puțin 20%, la 240 de milioane de euro. Această sumă include atât vânzările online, cât și cele din magazinele offline, de pe tot parcursul lunii noiembrie.

Pe de altă parte, este de așteptat ca vânzările online să crească comparativ cu anul trecut, mai ales că pandemia a “forțat” deja numeroși români să descopere cumpărăturile pe internet în detrimentul magazinelor fizice. Tocmai de aceea, nu este exclus ca anumite magazine, inclusiv eMAG, să anunțe vânzări în creștere de Black Friday.

În același timp, magazinele clasice vor avea cel mai mult de suferit și acolo se vor înregistra cele mai mari scăderi. Nu puțini sunt cei care anticipează că un astfel de eșec la Black Friday va avea ca efect și închiderea unor magazine și concedierea angajaților, mai ales că perspectivele pentru această iarnă sunt sumbre.

Concluzii

Un lucru este cert: ediția din acest an de Black Friday va fi una complet atipică din cauza pandemiei de coronavirus.

Nu doar că vânzările vor fi probabil mai mici, o premieră în întreaga istorie a fenomenului în România, dar va fi și prima ediție în care lumea va cumpăra doar ceea ce are cu adevărat nevoie, fără să vâneze neapărat prețurile mici. Ceea ce, dacă mă întrebi pe mine, nici măcar nu este un lucru rău.