Să fie asta prima Dacie electrică?

Acesta este Renault K-Ze. Un Kwid (vândut de Renault în India) electric gata să ia China pe sus cu un preț bombă, aproximativ 10.000 de euro după toate reducerile susținute de guvern. Să fie asta prima mașină electrică fabricată la Mioveni? E o întrebare bună la care încerc să-ți răspund în rândurile de mai jos.

Renault e unul dintre primii producători europeni care fabrică și vinde mașini electrice. Renault Zoe. Autonomie reală de 300 de kilometri într-o caroserie machiată de Clio. Economie de scară. Cu cât produci mai multe, cu atât scade costul de fabricație per unitate. Zoe e de 7 ani pe piață, iar la același preț ca la începuturi, bateria are capacitate dublă. Renault știe să scoată și ultimul cent dintr-o platformă. Loganul (2005) este cel mai bun exemplu și uităm ușor stilul de lucru al grupului Renault-Nissan. 7 ani mai devreme era un Clio, generația a doua. De-asta astăzi îți poți lua un Logan nou-nouț cu ABS, ESP, lumini de zi și Hill Assist la 7.380 de euro cu TVA Inclus.

Acum că am arătat ce poate să facă economia de scală, hai să ne analizăm un pic ce înseamnă K-Ze. E fructul pasiunii rezultat din înfrățirea Renault, Nissan și Dongfeng. Dongfeng e companie de stat chineză, a patra ca volum din țară la 3,5 milioane de unități fabricate într-un an. Și dă pace cu Honda, Renault, Nissan și Kia. K-Ze vine ca promisiune către piața chineză că primesc calitate europeană la preț de China. Chinezii adoră mașinile electrice, doar că opțiunile puse la dispoziție sunt multe și foarte, foarte proaste. Vreo 75% din chinezi sunt nemulțumiți de electricele lor. Renault vrea să vândă jumătate de milion de electrice în următorii 2-3 ani în China. Dacă platforma lui K-Ze merge bine, am putea vedea această mașină și-n Europa. La un preț de sub 20.000 de euro nouă, fără reducerile guvernamentale. Să fie adevărat?

Că ajunge-n Europa, da. Sub sigla Dacia? Posibil dar nu Made in Romania. Aici depinde foarte mult de viitoarele modele electrice pe care Renault le lansează în următoarea perioadă în Europa și asta ca să lase loc Daciei mai jos ca preț și specificații. Iar acest K-Ze nu are cum să nu te ducă cu gândul la Dacie. Arată deja ca un Sandero, ca formă și câteva accesorii similare (mânere de ușă, interior). Apoi sunt performanțele, ideale pentru oraș dar dezamăgitoare la drum lung, deh, low-cost. Motor de 33KW și viteză maximă de 105km/h. Îmi pun speranța că poate fi ridicată ușor din software la măcar 120km/h. Autonomia e de 250km în ciclul NEDC. Sub 200 în utilizare pesimistă.

Ca să nu mai ocolesc pe șoseaua de centură și-așa dărâmată, Dacia va lansa – și aici pot să pun pariu – o mașină electrică în următorii 2 ani. Avantajul Dacia e că face parte dintr-o alianță puternică și tehnologia există deja. K-Ze ori nu, sub brandul Dacia vom vedea un autoturism electric la sub 20.000 de euro fără ajutor guvernamental. Și da, va avea forma unui SUV precum Sandero Stepway și da, o să folosească motorul electric și bateriile de pe Kwid. Și abia aștept să înlocuiască toate taxiurile obosite din oraș. Abia aștept.

Îmi las aici pe birou 50 de lei.