Am vizitat cel mai tare muzeu de automobile
Petersen Auto Museum din Los Angeles este poate cel mai cool muzeu de automobile din lume. Povestea lui, pe scurt, are legătură cu domnul Robert E. Petersen, jurnalist de automobile (sic!) devenit proprietarul unui trust media auto și, în timp, colecționar de rarități. Are o poveste interesantă pe care o poți citi aici (link). Apoi este vorba despre orașul în sine. Los Angeles este considerat cel puțin la fel de important pentru istoria automobilului ca metropola industrială Detroit. Diferența dintre cele două este că Los Angeles trăiește bine în continuare de pe urma automobilului. Nu se laudă însă cu fabrici ci cu o piață de 30 de milioane de clienți în toată zona printre care mulți colecționari bogați, vedete și… majoritatea studiourilor celebre de design auto. BMW este un exemplu iar de acolo vine următorul Mini Cooper a cărui machetă tocmai a fost finalizată la scară 1:1 și trimisă cu un avion la Munchen, îmi șoptește ghidul. (Cu unul dintre designerii de top ai BMW Designworks am stat de vorbă într-un interviu fascinant despre viitorul automobilului.)
Petersen nu este un muzeu static. Colecțiile se schimbă constant pe măsură ce și alți colecționari le împrumută pentru expoziție. Acum derulează, spre exemplu, câteva teme. Prima de cum intri te lasă gură-cască.
Cele mai valoroase piese desenate de familia Bugatti sunt aici iar noul Chiron sau Veyron pălesc pe lângă acest Type 57 Atlantic din 1936 vândut recent pentru 43 de milioane $ și care este împrumutat acum muzeului de o familie de colecționari cu buzunare adânci, Mullin.
Parterul este împărțit de colecția “Art of Bugatti” cu restul comorii familiei Mullin numită “Precious Metal”. O selecție care înghesuie în câteva sute de metri pătrați piese de sute de milioane de dolari de la primul hypercar din istorie, McLaren F1 până la acest Hispano-Suiza Dubonnet Xenia by Saoutchik. În rest, multe Ferrari, Aston Martin sau Mercedes rarisime.
În tradiția americană, muzeul aglomerează și piese exotice. După ce vezi mașina personală a lui Steve McQueen, un Jaguar XKSS din 1956 cu care alerga pe bulevardele din oraș, poți să dai și peste personajul principal din “Cars”, apoi o colecție de motociclete ucigașe sau alta de mașini pictate în manieră foarte pop-art. Mai trecem pe listă multe hotrod-uri dar și vedete din filme ca o Honda S2000 roz din seria Fast & Furious ori Fiesta din seria Gymkhana de pe YouTube.
Iar acest Detroit Electric de la 1910 cu doar două manete este o veritabilă sufragerie pe roți.
Bateriile de la Tesla și trenul lor de rulare sunt inima colecției însă alternativele cu hidrogen sau hibiride ca Toyota Mirai și Honda Clarity ori ciudățenia cu două tuburi de gaz pe plafon arată străduința umanității de a căuta schimbarea, indiferent cât de utilă sau periculoasă poate fi încercarea.
Înainte să coborâm în “Vault” o să îți mai arăt prima mașină practică din istorie.
“Motorwagen”-ul lui Karl Benz din 1886 (o trăsură modificată cu motor) avea deja câteva piese care se păstrează conceptual și azi. Cremalieră cu pinion, motor pornit electric și răcit cu apă plus loc pentru doi pasageri ca orice decapotabilă selectă, fără portbagaj. Prindea puțin peste 15 kmh.
La subsol, într-o fostă parcare de mall, se ascund atelierele, arhivele și mașinile colecției muzeului. Într-o ordine aleatorie, un Tranbant declarat cea mai proastă mașină din lume, stă lângă limuzinele a șase foști președinți. Cinci americani și unul irakian. Muzeul a licitat prin satelit pentru mașina lui Saddam Hussein, un Mercedes Limousine din 1978. Au adus-o în muzeu dar nu i-au reparat aripa îndoită încă. Așa au aflat și că nu are blindaj. Asta da încredere de sine.
La categoria super-grea intră un Rolls-Royce Phantom din 1925 și acest Cadzzila, un Cadillac din 1948 modificat pentru Billy Gibbons de la ZZ Top. Acum pot să îți spun că biletul de intrare a fost 30$ și nu cred că te-ar mai deranja. Cele două sunt apariții care te lasă mut și ar merita singure banii doar ca să le vezi de aproape.
Grease Lightning este încă o vedetă de film care stă ascunsă aici ca și mașina condusă de Silvester Stallone în Driven. Vai ce film prost…
O mențiune specială și pentru acest DMC de aur din filmul adolescenței noastre.
Pasiunea fostului proprietar se vede și în colecția de hotrod-uri premiate ca fiind cele mai frumoase pe parcursul ultimilor 30 de ani. Puține au meritat banii, părerea mea.
Și uite așa am ars trei ore fără să le simt. Tu probabil mai ai și altceva de făcut așa că mai bine tragem linie. Dar stai, până și magazinul de suveniruri este o experiență. E imposibil să nu pleci cu un sticker, un tricou, o mașinuță de jucărie sau chiar una cu pedale pentru cel mic. Amintiri de la 2 la 399,99$ cu livrare inclusă.
Petersen este încă un motiv pentru care Los Angeles este capitala culturii automobilistice. Pune-i deoparte cel puțin jumătate de zi când ajungi în Los Angeles. Clădirea în sine este o operă de artă.