Am vizitat cel mai tare muzeu de automobile

Petersen Auto Museum din Los Angeles este poate cel mai cool muzeu de automobile din lume. Povestea lui, pe scurt, are legătură cu domnul Robert E. Petersen, jurnalist de automobile (sic!) devenit proprietarul unui trust media auto și, în timp, colecționar de rarități. Are o poveste interesantă pe care o poți citi aici (link). Apoi este vorba despre orașul în sine. Los Angeles este considerat cel puțin la fel de important pentru istoria automobilului ca metropola industrială Detroit. Diferența dintre cele două este că Los Angeles trăiește bine în continuare de pe urma automobilului. Nu se laudă însă cu fabrici ci cu o piață de 30 de milioane de clienți în toată zona printre care mulți colecționari bogați, vedete și… majoritatea studiourilor celebre de design auto. BMW este un exemplu iar de acolo vine următorul Mini Cooper a cărui machetă tocmai a fost finalizată la scară 1:1 și trimisă cu un avion la Munchen, îmi șoptește ghidul. (Cu unul dintre designerii de top ai BMW Designworks am stat de vorbă într-un interviu fascinant despre viitorul automobilului.)

DCIM100GOPROGOPR1143.JPG
Probabil așa recunoști un pasionat incurabil de mașini. Cele câteva ore pentru plimbare prin oraș le-am ars la Petersen fără să îi descopăr toate secretele. Muzeul m-a ținut departe de bulevardul Hollywood, Beverly Hills și alte atracții lumești dar mi-a oferit la schimb câteva experiențe de mi s-a zbârlit pielea pe mine. De la cea mai proastă la cea mai scumpă mașină din lume și câteva zeci de unicate la mijloc. Are inclusiv un “seif”. “The Vault” ascunde colecția privată a muzeului și nu poate fi accesat decât cu programare la un preț piperat. De obicei, nu se prea fac fotografii în interior, însă ca musafir din partea Michelin (Săr’na omulețule de cauciuc!) am fotografiat tot ce s-a putut și ți le arăt aici. Să începem!

petersem-car-museum-cavaleria.ro-186

Petersen nu este un muzeu static. Colecțiile se schimbă constant pe măsură ce și alți colecționari le împrumută pentru expoziție. Acum derulează, spre exemplu, câteva teme. Prima de cum intri te lasă gură-cască.

HyperFocal: 0

DCIM100GOPROG0011339.JPG

DCIM100GOPROGOPR1115.JPG

DCIM100GOPROGOPR1113.JPG

Cele mai valoroase piese desenate de familia Bugatti sunt aici iar noul Chiron sau Veyron pălesc pe lângă acest Type 57 Atlantic din 1936 vândut recent pentru 43 de milioane $ și care este împrumutat acum muzeului de o familie de colecționari cu buzunare adânci, Mullin.

DCIM100GOPROGOPR1158.JPG

DCIM100GOPROGOPR1160.JPG

DCIM100GOPROGOPR1161.JPG
petersem-car-museum-cavaleria.ro-224

Parterul este împărțit de colecția “Art of Bugatti” cu restul comorii familiei Mullin numită “Precious Metal”. O selecție care înghesuie în câteva sute de metri pătrați piese de sute de milioane de dolari de la primul hypercar din istorie, McLaren F1 până la acest Hispano-Suiza Dubonnet Xenia by Saoutchik. În rest, multe Ferrari, Aston Martin sau Mercedes rarisime.

În tradiția americană, muzeul aglomerează și piese exotice. După ce vezi mașina personală a lui Steve McQueen, un Jaguar XKSS din 1956 cu care alerga pe bulevardele din oraș, poți să dai și peste personajul principal din “Cars”, apoi o colecție de motociclete ucigașe sau alta de mașini pictate în manieră foarte pop-art. Mai trecem pe listă multe hotrod-uri dar și vedete din filme ca o Honda S2000 roz din seria Fast & Furious ori Fiesta din seria Gymkhana de pe YouTube.

DCIM100GOPROGOPR1166.JPG
DCIM100GOPROGOPR1264.JPG

DCIM100GOPROGOPR1265.JPG

DCIM100GOPROGOPR1268.JPG

DCIM100GOPROGOPR1269.JPG
DCIM100GOPROGOPR1272.JPG

DCIM100GOPROGOPR1262.JPG

DCIM100GOPROGOPR1235.JPG
Pe mine m-a fascinat însă cel mai mult mini-colecția dedicată mașinilor alternative. Un exemplar electric Porsche de peste o sută de ani e dovada că știm să facem mașini ecologice de cel puțin la fel de mult timp de când ne prefacem pe benzină.

Iar acest Detroit Electric de la 1910 cu doar două manete este o veritabilă sufragerie pe roți.

DCIM100GOPROGOPR1212.JPG

DCIM100GOPROGOPR1206.JPG

DCIM100GOPROGOPR1205.JPG
DCIM100GOPROGOPR1204.JPG

DCIM100GOPROGOPR1201.JPG

DCIM100GOPROGOPR1200.JPG

DCIM100GOPROGOPR1199.JPG

DCIM100GOPROGOPR1198.JPG

Bateriile de la Tesla și trenul lor de rulare sunt inima colecției însă alternativele cu hidrogen sau hibiride ca Toyota Mirai și Honda Clarity ori ciudățenia cu două tuburi de gaz pe plafon arată străduința umanității de a căuta schimbarea, indiferent cât de utilă sau periculoasă poate fi încercarea.

DCIM100GOPROGOPR1192.JPG
DCIM100GOPROGOPR1193.JPG

DCIM100GOPROGOPR1195.JPG

DCIM100GOPROGOPR1221.JPG

DCIM100GOPROGOPR1219.JPG

DCIM100GOPROGOPR1226.JPG

DCIM100GOPROGOPR1224.JPG

DCIM100GOPROGOPR1220.JPG

Înainte să coborâm în “Vault” o să îți mai arăt prima mașină practică din istorie.

DCIM100GOPROGOPR1281.JPG
DCIM100GOPROGOPR1285.JPG

DCIM100GOPROGOPR1286.JPG

“Motorwagen”-ul lui Karl Benz din 1886 (o trăsură modificată cu motor) avea deja câteva piese care se păstrează conceptual și azi. Cremalieră cu pinion, motor pornit electric și răcit cu apă plus loc pentru doi pasageri ca orice decapotabilă selectă, fără portbagaj. Prindea puțin peste 15 kmh.

petersem-car-museum-cavaleria.ro-1

La subsol, într-o fostă parcare de mall, se ascund atelierele, arhivele și mașinile colecției muzeului. Într-o ordine aleatorie, un Tranbant declarat cea mai proastă mașină din lume, stă lângă limuzinele a șase foști președinți. Cinci americani și unul irakian. Muzeul a licitat prin satelit pentru mașina lui Saddam Hussein, un Mercedes Limousine din 1978. Au adus-o în muzeu dar nu i-au reparat aripa îndoită încă. Așa au aflat și că nu are blindaj. Asta da încredere de sine.

petersem-car-museum-cavaleria.ro-172 petersem-car-museum-cavaleria.ro-168

La categoria super-grea intră un Rolls-Royce Phantom din 1925 și acest Cadzzila, un Cadillac din 1948 modificat pentru Billy Gibbons de la ZZ Top. Acum pot să îți spun că biletul de intrare a fost 30$ și nu cred că te-ar mai deranja. Cele două sunt apariții care te lasă mut și ar merita singure banii doar ca să le vezi de aproape.

petersem-car-museum-cavaleria.ro-165 petersem-car-museum-cavaleria.ro-170 petersem-car-museum-cavaleria.ro-181

Grease Lightning este încă o vedetă de film care stă ascunsă aici ca și mașina condusă de Silvester Stallone în Driven. Vai ce film prost…

petersem-car-museum-cavaleria.ro-166 petersem-car-museum-cavaleria.ro-169

O mențiune specială și pentru acest DMC de aur din filmul adolescenței noastre.

petersem-car-museum-cavaleria.ro-225

Pasiunea fostului proprietar se vede și în colecția de hotrod-uri premiate ca fiind cele mai frumoase pe parcursul ultimilor 30 de ani. Puține au meritat banii, părerea mea.

petersem-car-museum-cavaleria.ro-180 petersem-car-museum-cavaleria.ro-178 petersem-car-museum-cavaleria.ro-177

DCIM100GOPROGOPR1232.JPG
DCIM100GOPROGOPR1234.JPG

DCIM100GOPROGOPR1227.JPG

DCIM100GOPROGOPR1229.JPG

Și uite așa am ars trei ore fără să le simt. Tu probabil mai ai și altceva de făcut așa că mai bine tragem linie. Dar stai, până și magazinul de suveniruri este o experiență. E imposibil să nu pleci cu un sticker, un tricou, o mașinuță de jucărie sau chiar una cu pedale pentru cel mic. Amintiri de la 2 la 399,99$ cu livrare inclusă.

DCIM100GOPROGOPR1333.JPG
DCIM100GOPROGOPR1330.JPG

DCIM100GOPROGOPR1315.JPG

DCIM100GOPROGOPR1317.JPG

DCIM100GOPROGOPR1319.JPG

DCIM100GOPROGOPR1322.JPG

DCIM100GOPROGOPR1328.JPG

DCIM100GOPROGOPR1332.JPG

Petersen este încă un motiv pentru care Los Angeles este capitala culturii automobilistice. Pune-i deoparte cel puțin jumătate de zi când ajungi în Los Angeles. Clădirea în sine este o operă de artă.

petersem-car-museum-cavaleria.ro-235