Cum să folosești în siguranță aplicațiile de mobile banking

Folosesc foarte rar ATM-ul și nu-mi aduc aminte când m-am logat ultima oară pe versiunile desktop de internet banking ale băncilor. Nu pentru că nu folosesc servicii bancare, ci pentru că aproape de fiecare dată îmi gestionez banii de pe telefon, cu aplicațiile de mobile banking.

Comportamentul meu de utilizare pentru serviciile bancare este însă unul complet atipic. Potrivit datelor BNR, în martie 2016 existau 15.1 milioane de carduri bancare în circulație, dintre care puțin peste 11 milioane erau active.

Cele mai multe bănci evită să ofere statistici despre numărul de clienți ai serviciilor de internet banking, însă îți pot spune că, la începutul anului 2016, ING avea 180.000 de clienți care se conectau cel puțin o dată pe lună la aplicația de mobile banking, adică circa 20% din numărul total de clienți ai băncii. Iar ING este una dintre cele mai moderne bănci din România, care pune accentul pe astfel de servicii, drept dovadă că în 2015 deținea o cotă de piață de 40% pentru tranzacțiile prin internet banking și mobile banking. Cu alte cuvinte, numărul de clienți care folosesc servicii de mobile banking este aproape nesemnificativ dacă îl comparăm cu numărul total de clienți pe care îi au băncile romanești.

Una dintre cauze este temerea clienților că, dacă își pierd telefonul mobil, vor rămâne fără bani în cont. În realitate, acest lucru se poate întâmpla doar dacă ești neglijent și folosești o parolă pe care o salvezi pe telefon sub formă de notiță și la care, astfel, poate avea acces oricine. Adică este ca și cum ai nota PIN-ul cardului pe o hârtie din portofel și apoi ai spune că tranzacțiile la ATM nu sunt deloc sigure.

În realitate, aplicațiile de mobile banking sunt sigure atât timp cât folosești date de autentificare potrivite, cu o parolă pe care să o ții minte și pe care să nu o notezi nicăieri și să nu o spui nimănui.

În prezent, autentificarea într-o aplicație de mobile banking se poate face în mai multe moduri, în funcție de bancă. Varianta clasică este logarea cu un username și o parolă pe care, de cele mai multe ori, le alegi singur. Evită folosirea unor parole simple care ar putea fi intuite ușor de cineva care îți fură telefonul și, eventual, portofelul, cum ar fi numele tău sau al persoanei iubite, numele cățelului sau data nașterii. Nu, nici data căsătoriei nu este o idee bună, mai ales dacă soția are intenții necurate.

În plus, unele bănci solicită la logare, pe lângă username și parola, și completarea unui câmp cu un cod pe care îl primești prin SMS. Poate părea ciudat să primești un cod prin SMS pe care să îl folosești pe același telefon (un eventual hoț va avea acces și la SMS-ul respectiv), însă metoda este utilă pentru a evita situația în care cineva a aflat username-ul și parola ta și încearcă să se logheze pe contul tău de pe telefonul propriu.

Există câteva bănci care permit în continuare folosirea unui cod generat de un dispozitiv numit token în locul parolei clasice. Prin această metodă nu trebuie să reții nicio parolă, însă trebuie să ai permanent la tine dispozitivul token, ceea ce nu este deloc practic în utilizarea de zi cu zi.

Toate aceste metode sunt sigure, însă vin cu dezavantajul că trebuie să reții o parolă și, în cazul anumitor bănci, chiar și a unui username dificil de memorat. BCR a fost prima bancă ce a introdus o metodă de logare prin care profită de noile tehnologii de securitate ale smartphone-urilor moderne: autentificarea prin amprentă. În prezent, logarea prin amprentă este disponibilă și în cadrul aplicațiilor mobile de la Banca Transilvania, Unicredit și Raiffeisen Bank, cu mențiunea că ultima acceptă această procedură doar în cazul versiunii pentru iPhone.

Disponibilă pentru smartphone-urile care beneficiază de cititor de amprentă, această metodă are drept avantaje faptul că nu trebuie să mai reții nicio parolă și că autentificarea în aplicație se face semnificativ mai repede.

Indiferent de metoda pe care o alegi pentru a te loga pe contul de mbile banking, banii tăi sunt în deplină siguranță chiar și în situația neplăcută în care îți pierzi telefonul. În plus, unele bănci limitează operațiunile pe care le poți face prin intermediul serviciilor de mobile banking: la unele poți transfera bani doar în conturi predefinite anterior, iar la altele suma maximă a unei tranzacții este mai mare decât în cazul aplicațiilor de desktop sau a transferurilor realizate la ghișeu. Tot ce trebuie să faci tu este să alegi o parolă pe care tu să o reții cu ușurință, dar care să fie imposibil de ghicit de oricine altcineva.