REVIEW DE FILM | THE MACHINIST

The Machinist este un film mai obscur de fel și nu multă lume a apucat să îl vadă. Nici măcar Radu care e mare pasionat de filme, sau Alina care cochetează și ea cu micul ecran. Pentru mine este însă unul dintre cele mai bune thrillere pe care le-am văzut vreodată. Este un film psihologic extrem de reușit, iar misterul din jurul personajului principal este redat cu măiestrie, pe tot parcursul celor două ore și jumătate. Cu tot cu generic.

ACTORUL A SLĂBIT PESTE 28 KG

Ideea filmului este următoarea. Trevor Reznik, interpretat de genialul Christian Bale suferă de insomnie severă, iar asta i-a distrus viața în ultimul an. Ba mai mult, la mai lăsat și sfrijit. Actorul chiar a slăbit peste 28 de kg pentru acest rol. Ce e mai grav de atât, e ca Bale nu prea avea multă grăsime să dea jos, așa ca în mare parte a pierdut din musculatură. Nu, nu este sănătos deloc așa că bagă capul în pernă în fiecare seară și ia-ți o porție sănătoasă de somn.

Personajul,Trevor, nu e vreun geniu în chimie sau doctor docent. E un om simplu, umil, care lucrează la o fabrică și operează cu mașinării. Acum v-ați prins de unde vine și titlul. Din când în când mai cheamă o prostituată pe nume Stevie la el în apartament și ii se destăinuie. Uneori mănâncă într-un aeroport și face schimb de vorbe cu o chelneriță pe care o place. În rest nu are pe nimeni și evenimentele din viața sa sunt ca un ritual de elemente repetitive. Așa cum e de altfel și viața noastră până facem un copil. Sau doi. Nu, eu nu am copii.

UN THRILLER PSIHOLOGIC FANTASTIC

Intriga începe odată cu apariția lui Ivan. Apare doar în unele circumstanțe și dacă vă uitați cu atenție, acele scene sunt bine gândite și au o încărcătura simbolică cu greutate. Trevor începe să cadă într-o spirală a nebuniei până îmbrățișează totla paranoia. Ivan de altfel este introdus în film ca o entitate alegorică.

Dar mă voi rezuma la atât pentru că nu vreau să vă stric plăcerea de a descoperi singuri firul narațiunii și rolul fiecărui personaj. Fie el real sau imaginar. Da, este unul din acele filme pe care dacă le vezi de două ori vei rezona diferit de fiecare dată.

De la început la sfârșit, The Machinist are un ton sumbru și este plin de culori întunecate și cadre strânse pe personaje. Coloana sonoră este aproape inexistentă, făcând astfel atmosfera și mai apăsătoare. Din punct de vedere artistic, viziunea regizorului împreunată cu performanța inegalabilă a lui Bale face acest film să fie un clasic instant pentru toți cinefilii doritori de un thriller bun. E genul acela de film care te face să le dai mesaj prietenilor: „UITĂ-TE LA THE MACHINIST! E PREA TARE”. Cu Caps-Lock cu tot.

Te las acum în compania trailer-ului, dacă nu ți-am stârnit deja curiozitatea.