Ce înseamnă minute nelimitate la Vodafone, Orange și Telekom

“Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile serviciului”.

Probabil că asta este cea mai populară minciună din lume. O spun și eu de fiecare dată când îmi fac cont pe un site. O spui și tu. O spunem cu toții, dar asta nu înseamnă că acei termeni nu trebuie respectați.

Probabil ești la curent cu celebrul scandal generat de un client Telekom România nemulțumit că operatorul i-a blocat accesul la servicii după ce a reușit performanța de a vorbi 25 de ore într-o singură zi în altă rețea, folosind opțiunea de conferință.

Motivele care au stat la baza acestei decizii nici nu mai contează. Imediat, numeroși comentatori de pe internet au acuzat Telekom de abuz, întrucât clientul utiliza o ofertă cu minute naționale nelimitate. Nelimitat înseamnă că poți vorbi 24 de ore din 24 (sau chiar 25 în acest caz), nu-i așa? Ei bine, nu. Nu-i deloc așa.

În accepțiunea tuturor operatorilor de telefonie, nelimitat înseamnă, în realitate, că poți să vorbești fără griji la telefon în limite normale. Astfel de opțiuni au fost lansate tocmai pe baza unor studii care au evidențiat cât de mult vorbesc oamenii la telefon. Prin urmare, mulți operatori au lansat oferte cu convorbiri nelimitate în loc să ofere sute sau mii de minute naționale pentru că practic însemna același lucru, dar termenul “nelimitat” avea un impact de marketing mai mare.

Această strategie este demonstrată de termenii disponibili pe site-urile celor trei mari operatori de telefonie din România, dar și de ANCOM, autoritatea de reglementare în domeniu. Să le luăm pe rând.

Ce înseamnă nelimitat la Vodafone

Ești client Vodafone pe cartelă? La pagina 17 a ghidului de utilizare scrie că “În cazul ofertelor cu beneficii nelimitate, Vodafone România îşi rezervă dreptul de a întrerupe unilateral serviciile în cazul convorbirilor care depăşesc 10.000 minute / lună cu un raport al minutelor iniţiate/ minutelor primite mai mare de 3 la 1 în luna respectivă”.

Dacă ai abonament, lucrurile sunt mai complicate. La punctul 11.1 al termenilor este menționat faptul că abuzul de servicii este interzis. Ce înseamnă abuz pentru Vodafone? Aflăm la punctul 11.3: “În cazul abonamentelor / extraopțiunilor cu beneficii nelimitate (apeluri și/sau mesaje scrise) se consideră […] utilizare abuzivă dacă profilul de trafic (raport discrepant între apelurile în rețea sau în afara rețelei, respectiv apelurile primite și cele efectuate) sau volumul total de trafic nu putea fi realizat în condițiile unei utilizări normale a serviciilor pe perioada unei luni de facturare. Pot fi calificate drept utilizare abuzivă și obiceiurile de comunicare neobișnuite incompatibile cu utilizarea normală, individuală a abonamentului/serviciului cum ar fi, de exemplu, apelurile regulate de scurtă durată sau apelurile către mai multe numere într-o perioadă scurtă de timp”.

Ce înseamnă nelimitat la Orange

Cei de la Orange au o descriere mai ambiguă a termenilor. De altfel, în cazul lor nici nu există noțiunea de abuz, ci doar de fraudă. Astfel, în cazul serviciilor prepay, la punctul 1.13, Orange menționează că “poate suspenda sau restricționa accesul Clientului PrePay la Serviciile PrePay imediat, fără preaviz sau altă formalitate […] în orice alt caz în care acțiunile sau inacțiunile Clientului PrePay pot determina un risc pentru Orange Romånia”.

Pentru abonați, la punctul 1.11, lucrurile stau așa: “Orange România poate suspenda sau restricționa accesul Clientului la Servicii imediat, fără preaviz sau altă formalitate […] în caz de Fraudă a Clientului”.

Greu de spus dacă un client care vorbește non stop la telefon comite o fraudă, dar probabil că în accepțiunea Orange răspunsul este afirmativ.

Ce înseamnă nelimitat la Telekom

În cazul Telekom România, clauzele sunt de asemenea destul de ambigue și interpretabile, întrucât se referă la orice acțiune care afectează compania. Astfel, pentru clienții cartelelor, Telekom își rezervă dreptul de a bloca serviciul în cazul în care “acțiunile sau inacțiunile Utilizatorului pot determina un risc pentru Telekom România Mobile”, potrivit articolului 10.1.X, dar și în cazul în care clientul folosește serviciile “în scopul săvârșirii unor Fraude”, potrivit articolului 9.5.II.

În schimb, în cazul abonaților, la punctul 8.10.II, Telekom menționează că accesul la servicii este blocat pentru “folosirea Serviciilor în scopul săvârșirii unei Fraude (cum ar fi, dar fără a se limita la, activitate abuzivă identificată pe baza analizei de trafic: trafic permanent către destinații distincte etc)”.

Este legal ca “nelimitat” să nu însemne nelimitat?

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) spune că da. Potrivit unui comunicat din presă din septembrie 2014, “operatorii telecom pot impune limite de utilizare a minutelor, SMS-urilor sau datelor prevăzute în oferte” chiar dacă ofertele de minute sau trafic sunt “nelimitate”. “Ofertele operatorilor telecom promovate ca având beneficii nelimitate conțin, adesea, restricții sau condiții de utilizare, cu scopul de a preveni fraudele sau utilizarea abuzivă a serviciilor de voce sau date comercializate de furnizori”.

De ce sunt pedepsite abuzurile?

Am auzit destule comentarii absurde de genul “pe cei de la Vodafone nu-i costă nimic dacă vorbesc 100 sau 5000 de minute pe lună” și sunt sigur că le-ai auzit și tu.

Din păcate, piața telecom nu funcționează atât de simplu, iar cea mai bună dovadă în acest sens este tariful de interconectare. Concret, dacă ești client Vodafone și suni un client Orange, atunci Vodafone va plăti pentru Orange un tarif de interconectare. În ansamblu, situația se echilibrează, pentru că și Orange plătește către Vodafone atunci când tu ești sunat de prietenul tău. Totuși, atunci când apar anomalii de tipul unor convorbiri non-stop, lucrurile degenerează, iar operatorii au costuri nejustificate.

În prezent, tariful de interconectare este de 0.96 eurocenți pe minut. Poate ți se pare puțin, dar gândește-te că, dacă vorbești 5.000 de minute pe lună într-o altă rețea, operatorul tău plătește 48 de euro ca tarif de interconectare. Asta în condițiile în care la cartelă poți avea convorbiri nelimitate cu mai puțin de 10 euro pe lună. Pune-te un pic în locul operatorilor și gândește-te dacă ai accepta drept client pe cineva care îți generează costuri de 50 de euro pe lună doar din tariful de interconectare.

Ce reținem din toată această poveste? Că înainte să acuzi pe cineva de abuz ar fi bine să vezi dacă nu cumva tu ești cel care a comis un abuz. Că înainte să dai vina pe corporații pentru ofertele nelimitate, ar fi bine să citești termenii în care se desfășoară acele oferte. Și, nu în ultimul rând, că înainte să deschizi gura ar fi bine să te gândești de două ori dacă ai dreptate.

Cireașa de pe tort este că totul a plecat de la un client Telekom care a lansat convorbiri în conferință de 25 de ore în 24 de ore pentru a participa la o promoție Vodafone prin care putea obține gratuit un telefon. Dorința unora de a obține lucruri gratuite nu are limite.

În loc să faci asta, ar fi mai bine să-ți gestionezi mai bine cheltuielile, să pui niște bani deoparte și să-ți cumperi telefonul dorit fără să apelezi la credite proaste. Crede-ne pe cuvânt, vei fi mai fericit.