Mașini care nu știai că există de la Volkswagen, Fiat sau Citroen

Mi-a venit ideea să văd ce ciudățenii fabrică producătorii de automobile pe care îi știm atât de bine pentru niște piețe un pic mai dificile. Știai că, de exemplu, Citroen încă vinde C6? Sau că Volkswagen are un pick-up mai mic decât Amarok doar în America de Sud?

Volkswagen Brazilia este total diferit de Volkswagen pe care-l cunoaștem în Europa. În Brazilia au modele specifice, ciudate și extrem de populare. Și nu de ieri de azi. În 1953, Brazilia a interzis importul de automobile deja asamblate. În același an a început și producția lui Type 1, adică Broscuță cu piese aduse din Germania. De-atunci și până acum peste 20 de milioane de autovehicule au fost fabricate și pentru aproape 60 de ani, Volkswagen este lider de piață. Fuscas, așa cum e numită broscuța, a fost lider de piață timp de 24 de ani. Din 1987 și până în 2012, GOL a fost lider. Și nu e greșeală, chiar se numește Gol și vine de la Gol, adică gol cu mingea. Știți că brazilieni sunt pasionați de fotbal. 

Dacă intrați pe site-ul Volkswagen din Brazilia o să vedeți acolo o sumedenie de modele care nu se găsesc în altă parte. Volkswagen Nivus, de exemplu. Seamănă un pic cu T-Cross doar că este mai lung cu aproape 7 centimetri și un portbagaj mai spațios. Plus sistemul de infotainment, Volkswagen Play care este ușor diferit de ce găsim pe modelele din Europa. Evident, nu lipsesc Android Auto sau Apple CarPlay. Vw Gol se vinde în continuare, alături de Voyage, care este varianta Sedan. Motor pe benzină, aspirat de 1.6 litri și cutie automată. Cu suficiente dotări e pe la vreo 10.900 de eur. Fox există și el și seamănă cu modelul care cândva se găsea și la noi. Pe la 10.000 de eur îți iei varianta EXTREME. 

Dar, modelul meu preferat dintre toate, este Saveiro și Saveiro Cross. Se ia un Polo și-l faci pickup. Și n-arată rău. Are arcuri pe spate, deci potențial să fie și confortabil. O benă decentă pentru niște scule, mai o mașină de tuns iarba sau o betonieră. Evident, există și o variantă cu niște loc în spatele șoferului. Dar și o variantă single CAB cu mai mult loc în benă. Varianta cea mai scumpă ajunge la vreo 15000 de eur. Varianta cea mai ieftină e 9600 de eur. Saveiro înseamnă balansoar, sau cel puțin asta îmi spune google translate. Alte Surse îmi spun că asta însemană un velier de mici dimensiuni. Deci, ultima varianta are mai mult sens. Există două motorizări disponibile, ambele de 1.6 litri cu 104 sau 120 de cai putere. 

Și Fiat are ceva interesant în Brazilia. Modelul se numește Fiat Mobi și este un concurent pentru UP! Care și el o duce bine pe piața din America de Sud. Mobi e frate de platformă cu Fiat Panda care în Brazilia se numeșe Novo Uno. Are 900 de kilograme și o lungime de 3,5 metri. Bine, mult spus lungime… Dar, în Brazilia se vând vreo 50.000 pe an. Fiat Argo, pun pariu că n-ai auzit de el, a fost lansat de curând. Disponibil cu o mulțime de dotări de bun-simț, cum ar fi keyless entry and go, climă automată, apple car play. Următorul model este Cronos, adică Argo în varianta sedan. Apropo, ambele sunt văzute ca fiind un fel de punto. Mai avem și un Grand Siena, care nu prea e grand deloc. Dar… ar trebui să vezi Fiat Strada. La fel ca balansoarul de mai devreme, Strada are sex-appeal. Arată super bine dacă e în varianta corectă de echipare. Cel mai scump ajunge la 13.200 de eur. 

Și Hyundai are modele specifice pentru America de Sud. De exemplu Noul ix35. Dar… și HB20 în variantele HB20S, HB 20x și HB 20 Sport. Plus, Hyundai Creta. Și ar mai fi Renault care vinde Sandero RS. 

În China, Citroen vinde C6 care are o față de Passat, mai ceva ca Passatul. Cea mai scumpă variantă ajunge la 43 de mii de dolari fără taxe de înmatriculare care pot ajunge la un sfert din prețul automobilului. Dacă e să fim cârcotași, C6 este de fapt un Dongfeng Fengshen A9. Sunt două motorizări disponibile, 1.6 Turbo de 170 de cai putere și un 1.8 de 180 de cai putere. Față de Dongfeng Fengshen A9, interiorul lui C6 este mai drăguț, cu un ecran în plus și butoane mai bine așezate. Și mai am o surpriză pe final.