Internetul se pregătește să detroneze televiziunile

“Cine transmite Champions League anul ăsta?” “Pe ce post TV vedem meciurile din Liga I?” “La ce operator trebuie să mă abonez să văd meciurile preferate?” Astfel de întrebări apar în ultima perioadă printre pasionații de sport din România, în special înainte de semnarea unor noi contracte pentru drepturile de transmisie. Nu puțini sunt cei care își aleg periodic un alt furnizor de televiziune strict în funcție de disponibilitatea posturilor TV care transmit competițiile preferate. De altfel, această mentalitate explică foarte bine și faptul că doi dintre marii operatori TV din România, RCS-RDS și Telekom România, au propriile canale de sport în grila de programe.

Indiferent de operatorul ales, calculele financiare sunt simple. Cu 30-40 lei pe lună ai acces la peste o sută de posturi TV, printre care și cele care transmit evenimente sportive în direct.

Meciuri de fotbal american pe Facebook

Noile generații nu apreciază însă prea mult conceptul clasic de televiziune și preferă internetul. Iar marile companii care oferă servicii pe internet încep treptat să-și manifeste interesul pentru evenimentele sportive cu scopul de a-și fideliza utilizatorii să petreacă cât mai mult timp pe rețeaua lor socială sau să plătească un abonament lunar consistent pentru a-și vedea favoriții la lucru.

Cu numai câteva zile în urmă, Facebook a anunțat că a obținut drepturi exclusive pentru 25 de meciuri din liga nord-americană de baseball (Major League Baseball). Poate că pare nesemnificativ, însă Facebook nu este la prima “inspravă” de acest gen. Anul trecut a semnat un parteneriat cu Fox Sports pentru a transmite pe platformă meciuri din Champions League în SUA, iar un alt acord a fost semnat cu Univision pentru meciuri din prima ligă de fotbal a Mexicului.

Premier League pe… Amazon Prime Video?

Nu doar rețelele sociale caută însă astfel de acorduri. Celebrul Amazon cochetează cu ideea de a cumpăra câteva meciuri din Premier League, unul dintre cele mai puternice campionate de fotbal din Europa. SkySports și BT Sports și-au împărțit din nou tortul, însă celebrul magazin online rămâne în cărți pentru câteva pachete minore de meciuri.

Miza este reprezentată de furnizarea de conținut sportiv pe Amazon Prime Video, un serviciu asemănător cu Netflix care în România costă șase euro pe lună (tarif standard, fără promoții ocazionale). Compania oferă deja pe Prime Video aproape toate turneele ATP de tenis (cu excepția Grand Slam-urilor) pentru piața britanică, după ce a licitat o sumă mai mare decât puternicul SkySports.

Formula 1 pe internet

În paralel, televiziunile încep să fie neglijate inclusiv de partenerii tradiționali. Cel mai bun exemplu în acest sens este Formula 1, competiție care își va lansa în curând propriul serviciu de streaming pentru curse: platforma F1 TV Pro va fi disponibilă pentru început în țările în care televiziunile clasice nu dețin și drepturile pentru internet, iar pe listă se află inclusiv România: aparent, în țara noastră serviciul va costa circa 30 de lei pe lună.

Pentru moment, Netflix nu s-a arătat interesat să cumpere drepturi pentru evenimente sportive, dar pare doar o chestiune de timp: pe măsură ce numeroase televiziuni americane își lansează propriile platforme Video On Demand (VOD) pentru filme și seriale, Netflix va trebui să-și păstreze baza de date impresionantă de clienți prin alte metode, pe lângă furnizarea de conținut original (vezi Narcos sau House of Cards).

Personalizarea meciurilor

În plus, transmisiunile pe internet vin cu marele avantaj că pot personaliza experiența de vizionare. De exemplu, în cazul curselor de Formula 1 vei putea urmări oricând transmisiuni on-board din cockpit-ul oricărui pilot de pe grila de start și vei putea alege dintr-o multitudine de camere video, fără să te mai limitezi la feed-ul clasic al postului TV. Astfel, vei avea ocazia să urmărești mai mult timp pilotul preferat. La fotbal vei putea probabil să urmărești oricând reluarea unui moment important pe care poate l-ai ratat în momentul în care te-ai dus la frigider pentru încă o bere rece.

Cât ne costă pe noi să vedem toate sporturile?

În prezent, foarte puțin. În principiu, toate competițiile majore sunt transmise de Digi Sport și Telekom Sport, iar cele două televiziuni transmit în paralel unele competiții, tocmai pentru a reduce costurile. În plus, abonații TV pot vedea aceste posturi și pe internet, pe platforme dedicate mai mult sau mai puțin funcționale la ore de vârf.

Treptat, marile companii de internet vor începe însă să “muște” și din această piață, iar atunci lucrurile se vor schimba. Mie îmi place că marile competiții sportive vor fi transmise și pe internet fără necesitatea de a fi abonatul unui anumit furnizor, pentru că în acest fel devin independent de serviciul clasic de cablu TV.

 

Problema este însă că, în principiu, fiecare serviciu online presupune plata unui abonament lunar. Un abonament lunar de câțiva euro pe lună nu reprezintă o problemă, însă lucrurile se complică dacă vrei să vezi un număr mare de competiții sportive. Un exemplu ipotetic sună cam așa: 30 de lei pentru Formula 1, 28 de lei pentru Premier League pe Amazon Prime, 45 de lei pentru un eventual sport transmis pe Netflix și, la un moment dat, probabil câțiva euro și pentru Facebook. Dacă le punem cap la cap suma totală de plată depășește cu ușurință o sută de lei.

Acela va fi momentul în care cei mai mulți români vor alege doar câteva sporturi majore, urmând să le neglijeze pe cele care “nu rentează” din perspectiva lor. Sau vor prefera variantele oferite “gratuit” și ilegal pe internet, care vin la pachet cu întreruperi fecvente ale stream-ului, calitate slabă a imaginii, bannere și ferestre pop-up enervante.

Tu ce sporturi urmărești în prezent și pentru care dintre ele ai fi dispus să plătești pentru a le vedea pe internet în cele mai bune condiții?