Nu știu tu, dar eu mereu am impresia că n-am dormit suficient, că nu îmi ajunge somnul și sunt campion la setat alarme din 10 în 10 minute în fiecare dimineață. Uneori este vorba pur și simplu de oboseală acumulată, de nopți pierdute, ori de zile în care m-am suprasolicitat. Însă, uneori este vorba pur și simplu de… prea mult somn. Ei bine, oricât de ciudat ar suna, ca orice alt exces, și prea mult somn poate dăuna la un moment dat. 

Am fost întotdauna convins că există efecte colaterale ale excesului de somn, dar sincer să fiu nu m-am obosit niciodată să citesc ori să mă interesez care ar fi acelea. Însă, după câteva săptămâni agitate, în care m-am trezit foarte devreme și am lucrat intens toată ziua, mi-am zis că trebuie să aloc câteva weekenduri pentru odihnă. Zis și făcut. De vineri seara de când am plecat de la birou și până luni dimineață când am început o nouă săptămână de lucru nu am făcut altceva decât să dormn, să mănânc și iar să dorm. Efort minim, somn maxim eficiență… mai deloc. “Am fost prea obosit și un weekend nu mi-a fost de-ajuns!” mi-am zis eu. Așa că, am mai alocat alte două zile libere pentru aceleași activități. Același rezultat. Ba mai mult, în unele duminici mă trezeam chiar mai obsit de parcă dormisem pe o bancă în parc în zgomote de claxoane. Era parcă mai rău după o noapte petrecută în club cu prea mult alcool. Și cum în acel moment eram convins că ceva nu fac bine, ori că sigur trebuie să existe o altă explicație, mi-am zis că caut răspunsuri. După ce am citit mai multe articole, unele mai credibile altele puierile, răspunsul a fost același – prea mult somn dăunează. 

De ce se ești mai obsit după prea mult somn și cum îți poate dăuna asta? Am să încerc să-ți explic îndată pe baza lucrurilor pe care le-am putut afla. În primul rând, logica spune că o primă cauză a oboselii resimțite după mai mult somn decât de obicei ar fi confuzia produsă la nivelul creierului. Mai exact, dacă obișnuiești să te trezești în fiecare zi la aceeași oră, corpul tău se adaptează acestui ritm și astfel devine mai alrt în perioada respectivă de timp. În schimb, dacă îi dai prea mult somn într-o perioadă în care de obicei te trezeai la oră fixă, ritmul tău circadian este perturbat și astfel apar anomaliile. Tot din același motiv te simți obosit și la începutul concediului, ca sper final să fii plin de energie și chiar să ai nevoie de mai mult somn. La început organismul este dat peste cap, apoi se reglează unui anumit ritm. Din același motiv te simți uneori moleșist și lipsit de energie după un pui de somn ori la schimbarea fusului orar. 

Un alt factor important, legat tot de ciclicitate este schimbarea ritmului normal. De luni până vineri trezit la 7, muncă, ajuns acasă, un serial, o bere somn la 23:30 să zicem. Apoi weekend, somn ceva mai prelungit, puțină leneveală, ieșit în oraș și așa mai departe. Corpul tău se obișnuiește cu acest ritm și astfel nu se simte perturbat, cel puțin dacă menții același ritm. În schimb, dacă dai cu skip la o zi de muncă, te trezește spre orele prânzului, apoi odihnit fiind mai bagi două-trei episoade din serialul preferat și uite așa ajungi să te culci la 2:00 să zicem. Aici intervine haosul în creierul tău. Creierul vede lumina zilei abia spre prânz, va considera că este timpul pentru micul dejun, tu îi dai o ciorbă să o mâncare grea, apoi tragi de el să facă ceva activități normale pentru acea oră și astfel îl dai total peste cap. 

Să zicem totuși că menții o rutină zilnică, dar în unele zile ești plin de energie și bună dispoziție, în timp ce în alte zile simți de parcă ai avea 1% la viață și visezi toată ziua doar la pat. Din păcate doar cu ochii deschiși. Dacă n-ai mâncat o mâncarefoarte grea târziu în noapte, nu ai servit ceva mai mult alcool și așa mai departe, una din cauze ar putea fi trezirea într-o etapă greșită a somnului. Nu o să intru prea mult în teorie, dar în general în timpul somnului trecem prin cinci ciclur de somn, de câte 90 de minute, iar fiecare dintre acestea conține patru stadii ale somnului. Tot ritmul circadian este cel care îți poate face probleme în astfel de situații. De fapt, tu îi creezi lui probleme și îl perturbi atunci când îl întrerupi în toiul unui astfel de ciclu. 

Cum faci totuși să dormi mai mult, dar și eficient? Că drept vorbind, cui îi folosesc 10-12 ore de somn într-o zi dacă la final te simți chiar mai moleșit și mai lipsit de energie? Un sfat despre care am citit și pe care l-am aplicat până acum fără ca măcar să știu este următorul: după ce m-am trezit în mod natural, fără nici un fel de perturbări, am mâncat, am ieșit un pic la aer, iar apoi am mai băgat un pui de somn. Este până acum cea mai bună variantă pe care am găsit-o și care la mine a funcționat. De asemenea, o variantă la fel de bună este să nu dormi mai mult de oră fată, o oră și un pic față de programul normal de somn. Explicația ar fi că în acest fel corpul consideră a fi doar un pui de somn și nicidecum o continuare a programului normal de somn.

Evident, există și alte explicații, dar acestea necesită consult de specialitate. Dacă te simți mereu obosit, indiferent de cât de mult și bine ai dormi, indiferent de cât de disciplinat ai fi în legătură cu programul tău, s-ar putea să suferi așa că nu ignora toate aceste semne. Conform Academiei Americane pentru Medicina Somnului și Societatea de cercetare a Somnului între șapte și nouă ore de somn ar trebui s fie suficiente pentru un adult. Dacă dormi mai mult decât de obicei și decât ar fi normal, s-ar putea să suferi de hipersomnie sau somnolență excesivă pe timpul zilei, care în general nu trece cu un pui de somn”. Nu trebuie să-ți faci griji, nu este nimic grav. 

Dacă ai astfel de probleme nu ezita să consulți un medic și lasă de-o parte orice fel de tutoriale sau sfaturi de pe internet. S-ar putea ca problema ta să fie cu adevărat gravă și să fie nevoie de un consult de specialitate și, evident, de tratament pe măsură. Altfel n-ai de ce să-ți faci griji. Îngrijește-te doar să dormi mai mult, mai bine, dar nu exagera cu somnul.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.