Iată scenariul perfect. O săptămână în care nici o noapte să nu treacă fără cel puțin șapte ore de somn profund. Sună bine, nu? Pe cât de perfect, pe atât de imposibil. În prima fază aș da vina pe colegii de cameră și în final pe anturaj și toate oportunitățile din orașul ăsta vicios. Însă îmi dau seama că și dacă aș fi singur, tot n-aș dormi. Am mai multă energie decât nevoie de somn. Recordul personal? După patru ore de somn, miercuri spre joi seara, am mai pus geană pe geană abia sâmbătă dimineață pe la șase. Zilele alea am simțit distracția și fiecare oră de muncă mai intens ca niciodată. Inconștiență curată. Oricum, recordul este deținut de Randy Gardner, un american care a stat treaz 256 de ore, adică aproximativ 11 zile. La finalul experimentului, a dormit nemișcat 14 ore și a avut nevoie de câteva săptămâni bune până să își reia ritmul de viață obișnuit. Ce să zic, din nou…inconștiență curată.

Nimic grav până când nu faci din asta un obicei, pentru că privarea de somn poate provoca un dezastru major în corpul tău. Am să îți prezint cinci dintre cele mai frecvente probleme pe care o să le întâmpini dacă îți place viața de noapte și dacă lași pe ultimul loc odihna.

Salutare, probleme ale pielii

Este imposibil ca după o noapte de nesomn, următoarea zi să fii în cea mai bună formă a ta. Mai mult decât atât, cu cât faci un obicei din nopțile pierdute, cu atât problemele pielii tale vor fi mai grave și vor deveni permanente. De exemplu, corpul care nu primește suficientă odihnă, este clar predispus la îmbătrânire precoce. În orele alea în care tu trebuia să tragi pe dreapta, toate funcțiile colagenului și ale celorlalte proteine ce aveau rolul să dea pielii elasticitate și fermitate sunt estompate. De asemenea, riscul de a dezvolta acnee este mult mai ridicat deoarece somnul ajută la reechilibrarea conținutului de umiditate naturală a pielii. Experții susțin că nici o metodă de îngrijire nu va suplinii efectele orelor de somn pierdute în lanț.

Adio bărbăție

Da, ai citit bine, iar explicația este una cât se poate de simplă. Testosteronul, hormonul ăla pe care îl avem noi bărbații mult mai dezvoltat decât femeile și care este direct responsabil pentru trăsăturile noastre masculine, necesită un proces ce are loc fix în cea mai profundă etapă a somnului. Deci? Dacă nu dormi suficient, riști să încetinești amplul tău proces de maturizare. Tot el, supranumit ”hormonul dorinței” este responsabil și pentru libidoul tău sub nivelul mării de mic. Așa că ai grijă de el și antrenează-l cu reprize de somn profunde.

Chelie peste noapte

Un alt studiu arată că părul tău este mult mai slab dacă lași odihna pe ultimul plan. Ca să înțelegi, privarea de somn și stresul, care de cele mai multe ori merg mână în mână, afectează nivelul hormonal din organism, declanșând apariția cheliei la bărbații sensibili. Și cică sensibili și predispuși cheliei suntem aproape jumătate din populația masculină a globului. Așa zic cercetătorii, nu eu.

Apetit ridicat

O altă consecință cât se poate de serioasă a nesomnului o reprezintă creșterea poftei de mâncare. Ca să înțelegi, somnul joacă un rol foarte important în controlarea hormonilor ce influențează apetitul. Sunt doi la număr, pe unul în cheamă grelină și este direct responsabil pentru senzația ta de foame, iar celălalt este leptină, care îi transmite creierului fix contrariul. Studii îndelungate au arătat că persoanele insuficient de odihnite prezintă o creștere bruscă a grelinei și o scădere nejustificată a leptinei. Îți dau un sfat. Dacă ești la dietă, dormi că altfel o să mănânci ca un nesătul.

Somnul ne ia mințile și amintirile

Potrivit Societății Regale pentru Sănătate Publică, echivalentul unui conținut de alcool din sânge de peste 0,10%, după 24 de ore ne nesomn, poate afecta drastic memoria. Mai exact, procesul prin care creierul transformă amintirile de pe termen scurt în cele permanente este încetinit. O să te trezești că nu știi ce ai făcut, fără să fii băut absolut nimic! Mai mult decât atât, după 24 de ore stat treaz, oboseala pe care o resimte corpul tău este echivalentă cu consumarea a trei pahare de vin. De aici și expresia ”a fi beat de somn”.

Dacă nimic din ce ți-am zis mai sus nu te pune pe gânduri, am să îți prezint un alt risc la care te supui dacă tragi de tine până aproape de limite. Diabetul, infarctul, accidentul vascular cerebral și în final moartea. Nu dormi destul, iar șansele tale pentru toate cele de mai sus cresc ca naiba de repede. Odihnește-te suficient și o să îți dai seama singur de cât de important este.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *