Ford Ecosport se produce la Craiova în plină eră a robotizării. Ce trebuie să înveți tu din asta

Ceea ce așteptăm de mult timp se întâmplă în sfârșit. Ford începe producția modelului Ecosport la uzina pe care o deține la Craiova. Desigur, decizia este una pur economică. Ford se așteaptă ca vânzările pentru segmentul de SUV-uri mici să crească în 2017 la 1.5 milioane unități, element ce justifică mutarea producției din India în România.

Până în toamna lui 2017, când va începe efectiv producția, Ford va investi 200 de milioane de euro la Craiova pentru adaptarea liniilor de producție. Schimbarea vine la scurt timp după ce Ford a raportat pentru 2015 primul an cu profit în Europa, după o pauză de cinci ani. Nu a fost ușor, dar performanța vine și în contextul în care Ford este singurul constructor american care nu a primit ajutoare de stat în SUA după izbucnirea crizei economice în 2008.

Vestea construcției unui nou model la uzina din Craiova este una excelentă pentru economia locală în condițiile în care fabrica lucra cu frâna de mână trasă. Practic, deși are o capacitate de producție de 700 de mașini pe zi, uzina producea doar 270 de unități pe zi din cauza cererii slabe pentru monovolumul Ford B-Max la nivel mondial.

Astfel, cei 2700 de angajați ai uzinei au motive de bucurie, deși în urmă cu numai câteva săptămâni au acceptat cu greu semnarea unui nou contract colectiv de muncă. De altfel, sindicatul nu și-a ascuns nemulțumirea pentru modul în care au decurs negocierile, în ciuda faptului că, spre deosebire de Dacia, uzina de la Craiova este deja puternic robotizată și are, practic, locurile de muncă mai mult sau mai puțin asigurate. Atâta timp cât există cerere pentru aceste modele, desigur.

De exemplu, numai în secția de Caroserie există în prezent 330 de roboți, în timp ce alți 40 există la secția de Presaj. Gândește-te că cei 370 de roboți din aceste două secții înlocuiesc cu ușurință până la de trei ori mai mulți angajați. Un robot nu are tură de opt ore, nu are nevoie de pauză de masă, nu cere măriri de salariu, nu vrea concediu, nu obosește și nici nu amenință cu greve.

Deși probabil chiar și tu îi hulești, acești roboți nu fac altceva decât munci repetitive. Adică mută componente dintr-un loc în altul, prin diverse cabluri sau strâng șuruburi.

La prima vedere, mai bine există trei oameni decât un robot, pentru că locurile de muncă asigură venituri populației și permit dezvoltarea comunităților locale. Și totuși, vorbim de locuri de muncă plătite modest, care implică o muncă repetitivă care nu aduce nici un câștig real pentru oameni, din punct de vedere intelectual.
Hai sa privim lucrurile și din altă perspectivă. Pentru cei 370 de roboți pe care îi are, Ford a angajat 50 de specialiști în robotică, care se ocupă de întreținerea roboților și schimbarea programelor pe care le fac în cadrul uzinei în funcție de necesitățile de moment ale fabricii.

ford2

O să spui că peste o mie de locuri de muncă sunt mai bune decât 50, dar eu îți spun sa te uiți dincolo de cifre. Cei 50 de specialiști în robotică sunt mult mai importanți pentru economie decât o mie de angajați pe salarii mici. Au făcut o facultate, gândesc analitic, sunt mai inteligenți, câștigă mai bine și varsă mai mulți bani în economie.

Bun. Poate că toate aceste lucruri te lasă rece, mai ales dacă nu lucrezi în industria auto sau în industrie în general. Nu te culca însă pe o ureche. Chiar și tu poți învăța ceva din povestea asta. Ne place sau nu, ziua în care roboții vor înlocui oamenii în toate muncile repetitive și care necesită o mare precizie nu este chiar departe. Mașinile se vor conduce singure, roboții vor avea grijă de bătrâni, alți roboți ne vor opera în spitale. Și astea sunt doar câteva exemple de joburi care nu vor mai fi disponibile pentru oameni.

Cum te pregătești tu pentru asta? Învață, învață și învață. Învață să gândești analitic, să găsești soluții la probleme și să-ți dezvolți diverse competențe. Învață să te adaptezi rapid la schimbări, să înveți din greșelile pe care le faci și, mai ales, din greșelile pe care le fac cei din jurul tău. În curând, asta va fi singura ta șansă să reușești în viață.

Ford va produce SUV-ul Ecosport la uzina de la Craiova începând din toamna lui 2017. Evenimentul este atât de important încât anunțul a fost făcut de Jim Farley, CEO-ul Ford pentru Europa. Mai multe detalii despre producția lui Ecosport și despre uzina Ford de la Craiova aici: https://www.cavaleria.ro/finante/ford-ecosport-produce-craiova-plina-robotizarii-trebuie-inveti/

Posted by Cavaleria.ro on 22 Martie 2016