Batoanele proteice sunt din ce în ce mai întâlnite în supermarketuri, nu numai în magazinele cu suplimente sportive. De la cele de slăbit, până la cele cu proteine, sigur te-ai întrebat şi tu cum să alegi unul. În funcție de ce anume și pentru care avantaje? Evident, cele mai ieftine batoane de pe piață nu sunt neapărat şi cea mai bună opțiune, dar asta nu înseamnă că produsul cel mai scump de la raft îşi merită pe deplin banii. Am pregătit o listă de sfaturi pe care le poți urma ca să alegi un baton proteic potrivit pentru tine. Chiar dacă s-ar putea ca acum să nu ai nevoie de asemenea suplimente, ţine cont că batoanele proteice mai au şi alte beneficii.

Citește lista de ingrediente


Primul ingredient de pe etichetă, oricare ar fi el, este cel care predomină în reţetă. Spre exemplu, dacă te vei uita pe compoziția unei băuturi carbogazoase, apa va fi primul ingredient de pe listă, urmată de zahăr. În cazul batoanelor proteice, nu vrei să ai zahărul primul pe listă. Ferește-te și de substanțe precum dextroză, nectar de agave, sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză și chiar miere. În spatele acestor adevărate forme de camuflaj se ascunde tot zahăr, rafinat în diferite feluri, iar zahărul nu te ajută la nici o dietă.

Citește cu atenție lista de ingrediente și ferește-te de produsele care au un conținut ridicat de glucide, însă nu evita zaharurile care provin din surse naturale. Vorbim aici despre zahărul din fructe, de exemplu, dar asta implică și ca batonul respectiv să conțină fructe adevărate. Încearcă să găsești un echilibru între cât zahăr consumi și câte calorii îți aduce acel zahăr în dietă. Un alt aspect pe lista de ingrediente este conținutul de îndulcitori artificiali. Pe aceștia îi găsești în multe produse care poartă eticheta ”fără zahăr”, dar vei regăsi în lista de ingrediente nume precum sorbitol, xylitol, glicerină, isomalt, acesulfam K și alte minunății de acest gen. Pe lângă faptul că îți păcălești organismul, acei îndulcitori pot să-ți facă rău la stomac și să-ți provoace diverse efecte neplăcute din același registru patologic.

Câte grame de proteine oferă batonul

Din moment ce vorbim despre batoane proteice, trebuie să te uiți la conținutul de proteină. Nu uita să verifici din ce sursă provine proteina și apoi confruntă sursa cu lista de alergeni pe care nu îi tolerezi. Lactoza e cel mai facil exemplu și ea poate proveni dintr-un produs cu proteine din zer. Apoi, dacă produsul nu are cel puțin zece grame de proteină, nu prea îl poți considera baton proteic, ci o gustare cu mai multe proteine decât un baton de ciocolată. Desigur, depinde și de ce îți dorești de la un baton. Vrei să înlocuiești o masă sau vrei doar o gustare?

Dacă nu vrei un supliment care să îți aducă mai multă proteină în dietă, poți să te descurci și cu mai puțin de zece grame, dar nu uita că un ou fiert are aproximativ șapte grame de proteină și doar 80 de calorii. Aceste produse au avantajul că nu necesită refrigerare și că pot fi depozitate vreme îndelungată într-un ghiozdan pentru excursii sau în geanta în care îți transporți echipamentul de sală. Energie împachetată convenabil și comod. Iar dacă tot am vorbit despre energie, uită-te și câte calorii are batonul, că s-ar putea să descoperi că el are câteva sute, ceea ce depășește conceptul de ”gustare” în alimentația unui om obișnuit.

Are rost să-l integrezi în dieta ta?

Batoanele proteice pot fi o opțiune bună pentru a-ți suplimenta dieta, chiar dacă nu ții un regim specific pentru un sportiv. Mai mult decât atât, ele te pot scoate dintr-o încurcătură. Să zicem că ești înfometat sau că ai rămas înzăpezit pe undeva.

Mulți excursioniști iau batoane proteice și alte tipuri de asemenea alimente în bagaj atunci când pleacă pe munte. Este o alegere normală și sigură. Nu trebuie ținute la o temperatură anume, vin gata ambalate și în general sunt neperisabile. În plus, îți mai dau și combustibilul de care corpul tău greu încercat are nevoie.

Ce opțiuni mai ai

Atunci când am mâncat primul baton proteic – unul low-cost, de altfel – era destul de tare și s-a dovedit o provocare să mestec fiecare îmbucătură. Erau, ce-i drept, alte vremuri, mai sărace în oferte. Astăzi, ai de ales între fel și fel de arome, de la diverși producători. De la batoane cu aromă de ciocolată, banane sau căpșune, toate au devenit între timp mult mai digerabile și mai plăcute la gust.

Cât costă batoanele proteice


Cele mai ieftine batoane de tip supliment alimentar costă sub doi lei bucata. Evident, nu sunt campioane la vânzări, dacă le iei la bani mărunți. Cele pe care ți le-am putea recomanda poartă numele unor producători premium din lumea suplimentelor, iar acestea tind să coste în jur de zece lei bucata, în regim retail. Poți să ieși mai ieftin dacă le comanzi într-un pachet cu mai multe bucăți, dar tot vor fi relativ scumpe.

În final, te mai sfătuiesc să nu te forțezi. Dacă nu îți place suplimentul ales, fie că este un baton, o pudră sau o soluție în stare lichidă, nu-l mai consuma. Un semnal de alarmă ce ar trebui să ducă la abandon imediat este starea de rău sau o problemă digestivă provocată de baton. Mai bine lasă-l, în acest caz. Nu merită efortul, crede-mă, am trecut prin asta.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *