Trei motive pentru care românii nu muncesc pe litoral

Ca în fiecare an, 1 Mai reprezintă prima oportunitate pentru a vedea marea, iar românii nu ezită să profite de acest lucru pentru a pleca la drum. Indiferent că aleg mașina personală, trenul sau autocarul, românii se înghesuie să se relaxeze la plajă, mai ales că în acest an sărbătoarea s-a “legat” foarte bine cu weekendul: statul și cele mai multe companii private au avut grijă să acorde liber salariaților și luni, 30 aprilie.

Dacă și tu te numeri printre cei 77.000 de turiști prezenți pe litoral, dintre care 40.000 doar la Mamaia, s-ar putea să ai parte de o surpriză neplăcută: să nu aibă cine să te servească la terasa unde vrei să bei o bere rece sau o limonadă cu miere după ce ai făcut plajă la malul mării. Îmi imaginez că tocmai ți-am smuls un zâmbet neîncrezător, însă datele oficiale sunt cât se poate de sumbre: există 5.000 de locuri de muncă neocupate pe litoral, de la ospătari și picoli pentru baruri, terase și restaurante până la cameristele care ar trebui să-ți schimbe lenjeria înainte de cazare.

“5.000 de locuri de muncă sunt astăzi libere pe litoral! Trebuie soluţii cât se poate de urgent pentru că, vă spun sincer, nu mai avem cu cine să lucrăm”. Acestea sunt cuvintele lui Mohammad Murad, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc. În mod ironic, chiar hotelurile și restaurantele poartă o mare parte din vină pentru lipsa angajaților, întrucât există cel puțin trei motive pentru care românii evită să se angajeze pe litoral.

Sezonul estival este prea scurt

În principiu, turiștii iau cu asalt litoralul în mini-vacanța de 1 Mai și în cele trei luni de vară, în special în iulie și august, întrucât iunie este de regulă o lună mai ploioasă. Prin urmare, și locurile de muncă disponibile în această zonă sunt sezoniere, astfel că numărul celor interesați de oferte este redus. Lucru firesc, de altfel, întrucât cei mai mulți oameni își doresc locuri de muncă stabile.

Prin urmare, studenții reprezintă cea mai bună țintă pentru angajatori, însă și aceștia sunt ocupați cu sesiunea de examene până spre finalul lunii iunie, iar spre finalul lunii august se întorc pentru sesiunea de restanțe. O soluție pentru atragerea unui numai mai mare de angajați este extinderea sezonului estival. Schimbările climei care afectează treptat și țara noastră au făcut ca temperaturile să fie de peste 25 de grade încă de la sfârșitul lunii aprilie până spre finalul lunii septembrie.

Cei care operează afaceri pe litoral ar putea profita de acest lucru pentru a încuraja turiștii să vină la mare și în alte perioade decât lunile toride de vară. Pentru asta ar trebui însă o coordonare între unitățile de cazare pentru o campanie de promovare de amploare, iar unul dintre argumentele care ar putea fi folosite este simplu: evită aglomerația verii, vino la mare în aprilie sau septembrie!

Hotelurile nu investesc în instruirea angajaților

În cele mai multe situații, sezonul estival este privit de proprietarii de hoteluri și localuri drept o oportunitate excelentă pentru a câștiga rapid sume mari de bani, sub sloganul “dau un tun de trei luni și apoi trăiesc tot anul”. De aceea, investițiile sunt de cele mai multe ori inexistente, iar proprietarii nu au interesul de a instrui angajații în meseriile practicate pe litoral. “Ce rost are, dacă după 2-3 luni se încheie sezonul și închidem până vara viitoare?”, par să spună aceștia la unison. Așa se face că turiștii români se confruntă frecvent cu cameriste și ospătari care nu au fost învățați cum trebuie să se poarte cu clienții, ceea ce oferă o imagine pesimistă asupra întregului litoral românesc.

Efectul? Mulți turiști preferă ulterior să renunțe la Mamaia, Eforie Nord sau Costinești pentru serviciile de calitate mai bună oferite la vecinii bulgari.

Salariile sunt mici, iar beneficiile extra reduse

Bucureștiul concentrează în prezent cea mai mare parte a forței de muncă din România. În același timp, există orașe destul de mari ca număr de locuitori unde dispariția industriei grele și numeroasele importuri de bunuri și servicii au făcut ca numărul locurilor de muncă să fie foarte reduse. De multe ori, tinerii din aceste orașe pleacă la muncă în străinătate, însă o soluție ar fi convingerea acestora să se relocheze pe litoral. Pentru asta, ei ar trebui însă să primească în primul rând un salariu decent, iar în al doilea rând să fie ajutați să-și găsească mai ușor o locuință. Cum ar fi ca acești angajați să locuiască chiar în hotelurile în care lucrează, mai ales că în extra-sezon există frecvent camere libere disponibile? Cum ar fi ca restaurantele să le asigure mâncarea și băutura? Cum ar fi ca în timpul iernii acești angajați să urmeze cursuri de specializare și să aibă oportunitatea de a promova la locul de muncă, inclusiv în posturi de conducere?

Așa cum este ușor de dedus, o extindere semnificativă a sezonului estival la cel puțin șase luni ar reprezenta una dintre modalitățile prin care ar putea fi rezolva criza forței de muncă de pe litoral. În plus, proprietarii de afaceri ar avea de asemenea venituri mai mari, pe o perioadă mai lungă de timp.

Pentru toate astea, acești proprietari trebuie însă să investească în faza inițială, înainte de a obține beneficii de natură financiară. Iar în prezent aproape nimeni nu pare dispus să gândească pe termen lung.