Haos pe piața asigurărilor RCA: ce se întâmplă și care sunt scenariile posibile

Ai încercat să-ți faci o asigurare RCA în ultimele zile și brokerul tău te-a informat că există anumite probleme din cauza cărora polițele nu pot fi emise? Stai liniștit, nu ești singurul în această situație.

În prezent, piața asigurărilor RCA traversează una dintre cele mai haotice perioade. Totul a plecat de la decizia Guvernului de a emite o Ordonanță de Urgență care să reglementeze piața RCA, ca urmare a protestelor transportatorilor din 15 septembrie cu privire la creșterea exagerată a tarifelor percepute de societățile de asigurări.
Ordonanța a fost publicată pe 19 septembrie, în Monitorul Oficial și are rolul de a plafona tarifele RCA timp de șase luni la o valoare care va fi stabilită de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru fiecare categorie de autovehicul în parte în termen de 30 de zile. Pentru moment, se cunoaște doar valoarea maximă a tarifului pentru camioane cu masa mai mare de 16 tone. Preț de bază de 7.500 de lei pe an, în condițiile în care în prezent RCA-ul pentru astfel de autovehicule este de circa 15.000 de lei pe an.

Cum se încheie asigurările RCA?

Pentru ca brokerul să stabilească prețul poliței RCA pentru mașina ta, acesta accesează o bază de date pusă la dispoziție de ASF. Pe numele ei CEDAM, această bază de date este folosită de societățile de asigurare pentru a stabili clasa bonus-malus în care se încadrează un asigurat. Practic, CEDAM este sistemul care calculează bonusuri (reducerile față de prețul standard al RCA) sau malusuri (creșteri față de prețul standard) în funcție de istoricul șoferului, de tipul autovehicului și de daunele anterioare provocate de asigurat. În plus, companiile de asigurări nu pot emite polițe RCA fără să consulte baza de date CEDAM.

Sistemul CEDAM a picat

De ceva timp, baza de date CEDAM nu a mai putut fi accesată de companiile de asigurări, iar ASF a anunțat zilele trecute că problemele se datorează unui număr foarte ridicat de interogări ale bazei de date. “Serviciile web ale sistemului informatic CEDAM au fost suprasolicitate din cauza unui număr foarte mare de interogări provenite de la companiile de asigurări, fiind înregistrat un volum zilnic de aproximativ patru milioane de solicitări. Pentru comparație, același număr de interogări sunt primite în mod normal într-o perioadă de 1 – 2 săptămani”, precizează ASF într-o informare publicată pe propriul său site.

De ce a picat sistemul CEDAM?

Din păcate, ASF nu a oferit nici o posibilă explicație pentru căderea sistemului CEDAM, însă se pot face diverse speculații, în contextul Ordonanței de Urgență a Guvernului. Practic, în așteptarea unei decizii a ASF cu privire la plafonul maxim pentru RCA, este posibil ca societățile de asigurări să facă diverse simulări de preț pentru a afla impactul eventualelor reduceri de costuri ale polițelor. Este ca atunci când afli că este posibil să-ți scadă salariul. Începi să faci tot felul de scenarii pentru a afla cum te vei descurca mai departe cu o sumă mai mică de bani și, eventual, să cauți un job mai bine plătit.

Ce urmează pentru polițele RCA?

Așadar, prin Ordonanța de Urgență, prețul polițelor RCA ar trebui să scadă comparativ cu valorile actuale pentru toate tipurile de vehicule, cel puțin pentru o perioadă de șase luni. În practică, atât timp cât ASF nu anunță plafonul maxim pentru fiecare tip de autovehicul, se poate presupune că, în cazul unora dintre tipurile de autovehicule, plafonul maxim ar putea fi chiar mai mare decât prețurile actuale, ceea ce ar determina o creștere a prețurilor pentru respectivele asigurări RCA. De altfel, circulă ipoteza că societățile de asigurări vor încerca să recupereze o parte din pierderile generate de plafonul maxim de 7.500 de lei pe an aplicat camioanelor prin creșterea prețurilor pentru alte categorii de autovehicule, adică în special pentru mașinile noastre, ale oamenilor obișnuiți.

Ce tipuri de asigurări RCA se pot încheia fără CEDAM?

Potrivit brokerilor din piață, fără utilizarea bazei de date CEDAM se pot încheia asigurări RCA doar la prețul standard, corespunzător clasei de bonus zero (B0). Cu alte cuvinte, un șofer care nu a fost implicat în incidente nu poate beneficia de reduceri de preț față de costul standard atât timp cât sistemul CEDAM este nefuncțional. “Brokerii pot emite polițe doar pentru bonus zero (B0). Dacă respectivul client are malus, atunci asigurătorul va solicita ulterior acestuia să achite diferența. Dacă are bonus mai mare decât B0, clientul poate primi banii în plus doar dacă face cerere”, a explicat Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societătilor de Intermediere și Consultantă în Asigurări (UNSICAR), pentru publicația Profit.

Ce faci dacă ți-a expirat asigurarea și nu poți face una nouă?

În cazul în care ți-a expirat polița RCA și nu poți sau nu vrei să faci una nouă la prețul standard (B0), ești în pericol să fii amendat pentru lipsa poliței în cazul în care aceasta îți este cerută de poliția rutieră. “Legea prevede foarte clar: conducătorul auto trebuie să facă dovadă deținerii poliției de asigurare obligatorii. Dacă șoferul nu are poliță de asigurare valabilă, agentul îi aplică sancțiunea contravențională și procedează la reținerea talonului și a plăcutelor cu numerele de înmatriculare”, a precizat comisarul Ovidiu Munteanu, purtător de cuvânt al Brigăzii de Poliție Rutieră București, pentru publicația Adevărul.

Te afli într-o asemenea situație? Ai vrut să-ți faci RCA și nu ai reușit? Povestește-ne într-un comentariu cum a decurs experiența ta și care au fost explicațiile pe care le-ai primit din partea brokerului.