Schimbările de climă și investițiile inteligente în infrastructură și unități de cazare ar putea avea potențialul de a transforma litoralul românesc într-o destinație de vacanță pe o perioadă mai mare de timp decât cele 3 luni din prezent.

“Patronii de la mare încep deja să strângă tot, cu buzunarele goale”. Acesta este titlul unui reportaj publicat zilele trecute de Digi24, care scoate în evidență că numeroase terase și hoteluri de pe litoralul Marii Negre încep să se închidă din primele zile ale lunii septembrie.

Această atitudine nu are neapărat legătură cu pandemia de coronavirus. Și în anii precedenți, în care au fost înregistrate periodic recorduri de turiști în timpul verii, sezonul estival din România s-a limitat la câteva puncte de reper majore: vacanța de 1 mai, un început timid în iunie din cauza climei ploioase, și un vârf de turiști în perioada 15 iulie-15 august.

Cu toate acestea, cu o strategie națională bine gândită, România ar putea avea lejer un sezon turistic care să se întindă pe cel puțin 5 luni, dacă nu chiar pe parcursul întregului an.

Schimbările de climă prelungesc vara

În ultimii ani, la fel ca numeroase alte țări europene, România traversează o perioadă de schimbări climatice.
În primul rând, luna mai are în cea mai mare parte caracteristicile unei luni de vară. În contextul în care turiștii își fac apariția în 1 mai datorită zilei libere, unitățile de cazare și localurile ar putea concepe strategii de marketing prin care să atragă clienți pe o perioadă mai lungă în această perioadă.

În plus, luna septembrie este de asemenea una caldă, cu temperaturi maxime apropiate de 27-30 de grade și cu precipitații relativ puține. Prin urmare, luna septembrie poate fi la rândul ei transformată în luna propice pentru turism. La acest capitol se remarcă de mai mulți ani programul guvernamental “Litoralul pentru toți”, cu prețuri accesibile pentru primele două săptămâni ale lunii la numeroase hoteluri de pe litoral. Programul este accesat în mare parte de persoane cu venituri reduse care în cele mai multe cazuri nu cheltuie prea mulți bani în afara cazării.

Prin urmare, doar schimbările climatice au potențialul de a prelungi sezonul estival de la 3 la 5 luni.

Hotelurile pot investi în dotări specifice litoralului

La rândul lor, hotelurile ar putea atrage turiști și în afara sezonului estival dacă ar face o serie de investiții prin care oamenii să descopere că este atractiv să petreci o săptămână sau două la mare și primăvara sau toamna.

Una dintre opțiunile pe care le au hotelurile este să dezvolte piscine proprii și alte facilități similare. Poate că investițiile inițiale sunt mari, însă o piscină de calitate, care vine la pachet cu alte facilități ale hotelului, pot reprezenta o atracție suficientă pentru a atrage turiști și în luni precum aprilie sau octombrie și noiembrie.

Printr-o astfel de strategie, turiștii pot fi atrași să meargă pe litoral chiar și în sezonul de primăvară sau toamnă.

Centre de tratament balnear

O altă metodă interesantă pentru a atrage clienți în afara sezonului tradițional este dezvoltarea unor centre de tratament balnear. Cererea pentru astfel de servicii este ridicată în România, mai ales comparativ cu oferta destul de săracă. Astfel de facilități ar veni practic în completarea hotelurilor cu piscine. Există deja câteva hoteluri care oferă astfel de servicii, inclusiv în Mangalia, însă sunt prea puține, iar prețurile sunt relativ mari pentru persoanele care nu beneficiază de reduceri prin bilete de trimitere.

Partea bună este că centrele de tratament balnear sunt foarte populare în rândul vest-europenilor, astfel că acest gen de soluții are potențialul de a atrage mai mulți turiști străini în țară.

Conceptul Work From Home de la mare

Unul dintre efectele pe termen lung ale pandemiei este că numeroși angajați au acum posibilitatea de a lucra de acasă. De acasă sau, mai bine spus, de oriunde.

Unitățile de cazare de pe litoral pot profita de acest lucru pentru a atrage turiști și în extra-sezon, prin campanii de marketing adaptate. Cum ar fi să stai o săptămână sau două la un hotel pe litoral, să lucrezi pe parcursul zilei, iar dimineața devreme sau spre seară să poți să mergi pe plajă pentru a admira răsăritul și marea?

Un astfel de scenariu este plauzibil în special pentru tineri, cu condiția să aibă parte și de o serie de facilități utile, precum hoteluri și restaurante deschise.

Provocări: investițiile și personalul calificat

Pentru ca toate aceste lucruri să se întâmple, iar sezonul turistic să fie extins, este însă nevoie de o implicare majoră atât din partea domeniului HoReCa, cât și din partea administrațiilor locale, care trebuie să investească în infrastructura.

Cu multe stațiuni care par să fie părăsite de mai bine de 10 ani, fără o investiție în modernizarea acestora eforturile segmentului HoReCa ar fi în mare parte inutile. Pe de altă parte, domeniul HoReCa are la rândul său o mare problemă: cea mai mare parte a personalului de lucru este necalificat, format din studenți care vor să câștige bani pe timp de vară, dar care revin la studii în septembrie.

Practic, fără investiții în personal, prin training-uri specializate și salarii decente, hotelurile și restaurantele nu vor putea să-și formeze o forță de muncă stabilă care să asigure extinderea sezonului estival.

Toate aceste probleme fac ca perspectivele extinderii sezonului estival să fie promițătoare, dar în același timp dificil de pus în practică pe termen scurt.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.