Costurile legate de cumpărarea unei mașini noi sau second-hand nu se rezumă doar la prețul efectiv plătit la achiziție, ci includ și numeroasele costuri asociate utilizării și întreținerii mașinii.

Înmatriculările de mașini noi sunt în creștere constantă în România de mai mulți ani. De exemplu, în primele 11 luni ale acestui an, românii au înmatriculat aproape 148.000 de mașini noi, în creștere cu peste 21% comparativ cu perioada similară a anului trecut. În paralel, chiar dacă au înregistrat o scădere de 6%, mașinile second-hand sunt în continuare preferate de cei mai mulți români, cu aproape 407.000 de unități.

În total, în România au fost înmatriculate peste 550.000 de mașini în primele 11 luni ale anului, astfel că la nivelul întregului an ne putem aștepta la trecerea pragului de 600.000 de unități. Practic, România încearcă să recupereze decalajul existent față de țările din Uniunea Europeană, în contextul în care în 2018 existau doar 330 de mașini la 1.000 de locuitori, comparativ cu cele 690 de mașini la 1.000 de locuitori ale liderului Luxemburg.

Prețul de achiziție al mașinii

Evident, prețul inițial de achiziție al unei mașini este principalul cost pe care va trebui să-l suporți în cazul în care îți dorești o mașină.

La fel de evident, bugetul pentru o mașină diferă de la o persoană la alta, în funcție de venituri și de modul de achiziție. Potrivit unor studii din 2016 care acum ar putea să nu mai fie foarte relevante, prețul mediu al unei mașini noi vândute în România este de circa 13.000 de euro, în timp ce prețul mediu al unei mașini second-hand este de aproximativ 3.500 de euro. De cele mai multe ori, dacă optezi pentru o mașină nouă este puțin probabil să o achiți integral al achiziție, astfel că cel mai probabil vei alege varianta unui leasing, care generează un cost final mai mare prin prisma taxelor și dobânzilor plătite către bancă.

Chiar și așa, prețul de achiziție reprezintă probabil singurul cost pe care îl poți estima înainte cu o precizie foarte bună, mai ales dacă cumperi o mașină second-hand, așa cum procedează cei mai mulți români.

Costuri asociate utilizării mașinii

Lucrurile se vor complica ușor atunci când vei încerca să estimezi cât te va costa efectiv utilizarea mașinii, cu atât mai mult cu cât unele costuri sunt dificil de estimat, iar altele vor varia în funcție de numeroși factori.

Asigurarea RCA

Indiferent ce mașina îți cumperi, nu o vei putea conduce fără o asigurare RCA valabilă. Prețul acestei depinde însă de numeroși factori și variază puternic în funcție de vârsta pe care o ai, numărul de incidente rutiere pe care le-ai avut anterior și tipul de mașină pe care ți-ai cumpărat-o. Avem însă cifre concrete cu privire la costul mediu al unei polițe RCA pentru 12 luni: 617 lei. Rotund, 600 de lei.

Carburanți

În schimb, costurile cu carburanții sunt mult mai dificil de estimat, întrucât acestea variază în funcție de consumul efectiv al mașinii. Plecăm însă de la premisa că cele mai multe drumuri le vei efectua în oraș și că, într-o astfel de situație, mașina ta consumă 8-9 litri de carburant la 100 km.

De asemenea, plecăm de la ideea că mergi zilnic cu mașina la birou și că parcurgi circa 20 de kilometri zilnic. Asta înseamnă că vei parcurge circa 400 de kilometri pe lună doar pentru traseul acasă-birou-acasă, la care se adăugă și drumurile efectuate în weekend la cumpărături sau pentru a vedea un film la mall. În medie, să presupunem că parcurgi circa 500 de kilometri pe lună, astfel că vei alimenta lunar cu circa 40-45 litri de carburant.

La un preț de circa 6 lei pe litru de carburant, înseamnă că vei plăti în fiecare lună circa 250 de lei pe carburant, și asta în cazul unei mașini cu un consum relativ redus în oraș. Dacă circuli la ore de vârf, când traficul din marile orașe este foarte aglomerat, poți ajunge lejer la costuri de peste 300 de lei lunar pentru carburant, adică aproximativ 3.600 de lei pe an.

Rovinieta

Rovinieta este un alt cost suplimentar pe care trebuie să-l suporți în cazul în care vrei să ieși cu mașina din localitatea în care locuiești. Chiar dacă teoretic îți poți cumpăra o rovienită valabilă doar 7 zile, este semnificativ mai rentabil să plătești rovinieta pentru un an întreg, mai ales dacă îți place să călătorești măcar o dată pe lună în afara localității.

Costurile cu această taxă sunt ușor de estimat ca urmare a faptului că prețul este unic indiferent de mașina pe care o cumperi. Pentru un an trebuie să plătești 28 de euro, echivalentul a circa 135 lei la cursul actual.

Inspecția Tehnică Periodică (ITP)

Dacă ai mașină, nu ai cum să scapi de Inspecția Tehnică Periodică (ITP), chiar dacă o vei face o dată la doi ani, în cazul mașinilor cu o vechime de cel mult 12 ani.

În funcție de stația la care efectuezi ITP-ul, costurile pot varia puternic de la 80 lei la 150 lei. Întrucât vârsta medie a unei mașini care circulă în România este de 16.3 ani, iar aproximativ 80% dintre mașini au peste 10 ani vechime, vom presupune că efectuezi ITP-ul anual și că vei alege o stație ITP mai accesibilă, unde plătești 100 lei.

Întreținerea mașinii

Dacă cumperi o mașină nouă, costurile pentru întreținerea acesteia vor fi scăzute în primii ani. Totuși, cei mai mulți romani aleg mașini second-hand cu o vechime destul de mare, ceea ce se traduce prin costuri ridicate prin vizite frecvente la service, uneori chiar în fiecare lună. Costurile efective sunt însă dificil de estimat în acest caz, mai ales dacă luăm în calcul și costurile asociate pentru cumpărarea unor cauciucuri noi o dată la 4-5 ani sau costurile ocazionale pentru spălarea mașinii.

Alte taxe și impozite

România are o politică permisivă în privința impozitelor anuale pentru locuințe și mașini, cu valori scăzute comparativ cu valoarea de achiziție a unor astfel de bunuri. Tocmai de aceea, impozitul anual poate fi trecut la capitolul costurilor reduse.

Nu același lucru se poate spune și despre viitoarea taxă Oxigen care ar trebui să intre în vigoare în luna martie a anului viitor. Taxa anuală va fi de 500 de lei pentru mașinile cu motoare Euro 4 și 700 de lei pentru mașinile cu motoare Euro 3, acestea fiind de altfel și cele mai frecvente situații întâlnite. Să presupunem astfel un cost de 500 de lei anual pentru această taxă.

Nu în ultimul rând, la costurile adiționale ale unei mașini putem include și asigurarea de tip CASCO. Aceasta nu este însă folosită de un număr semnificativ de români, mai ales din cauza vechimii parcului auto național. Prin urmare, vom presupune că, în medie, românii nu optează pentru o astfel de asigurare.

Concluzie: mașina te costă cel puțin 5.000 lei pe an

A venit momentul să facem un calcul calcul aritmetic simplu cu privire la costurile anuale asociate utilizării efective a unei mașini proaspăt achiziționate:

  • asigurare RCA: 600 lei
    carburant: 3.600 lei
    rovinietă: 135 lei
    ITP: 100 lei
    taxe și impozite: 500 lei

În total, te poți aștepta să ai costuri suplimentare de aproape 5.000 de lei pe an pentru simpla utilizare a unei mașini, adică în medie de circa 400 de lei pe lună. Iar aici sunt incluse doar costurile pe care în mod cert nu le poți evita, cum ar fi carburanții și diversele asigurări, plus taxe și impozite pe care trebuie să le plătești pentru a circula în legalitate.

De asemenea, reține că acest cost nu include prețul pe care îl vei plăti la service pentru rezolvarea unor defecțiuni tehnice minore sau mai puțin minore.

Prin urmare, înainte de a decide să cumperi o mașină, gândește-te foarte bine dacă îți permiți să plătești ulterior cel puțin 5.000 de lei pentru a circula efectiv cu mașina în oraș.

You Might Also Like

One comment

  1. 1

    Da, rezonabile estimarile. Insa fii serios, greu gasesti un mecanic serios si competent, greu gasesti piese de calitate. Simplul fapt ca dai cei 5000 lei pe an nu-ti garanteaza vreo mare reusita.
    Plus de asta, tu chiar crezi ca unu care da 3500 euro pe o masina (daca poti sa o numesti asa) chiar o sa se omoare cu intretinerea? ITP pe naspa, poti sa mai pui 100 lei. Uleiul se schimba cand isi aduce aminte. Cat despre 13.000 de euro pe o masina noua, mi se pare o gluma (exista asa ceva?, chiar primesti ceva de banii aia?).
    Bottomline – romanul este inventiv si are economisirea in sange – din pacate nu economiseste mereu unde trebuie. Dovada este multitudinea de masini vai steaua lor, folosite doar ca soba/aer conditionat pe 4 roti (stat in ambuteiaj cu motorul pornit).
    Ce sa faci boss, ai dat bani la prosti pe gratis, sa le placa democratia si capitalismu, acum chiar nu ai cum sa-i mai educi. Mai ales ca au alergie la legi si reguli, doar “au luptat” pentru libertate, nu?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.