Noul coronavirus din China ridică o serie de întrebări importante cu privire la valabilitatea asigurărilor medicale pentru cei care ajung în această țară sau care se infectează în propria țară, însă legislația în această privință este destul de clară.

Coronavirusul din China a făcut deja mai multe victime decât epidemia de SARS din 2002-2003, potrivit ultimului raport care indică peste 800 de morți. Totuși, nu este cazul să intrăm în panică. Rata de mortalitate este de circa 2%, comparativ cu aproape 10% în cazul SARS, diferența fiind că numărul persoanelor infectate este semnificativ mai mare. De asemenea, victimele sunt în cea mai mare parte persoane în vârstă care aveau deja alte afecțiuni, ceea ce a determinat o capacitate scăzută a organismului de a lupta cu noua boală.

Persoanele care călătoresc China sau în altă țară în care a apărut coronavirusul folosesc, de regulă, asigurări medicale de călătorie, care în principiu ar trebui să acopere eventualele probleme de sănătate în cazul unei infecții. Totuși, există și o serie de excepții.

Situațiile în care asigurarea acoperă coronavirusul

În principiu, orice poliță medicală, indiferent de compania de asigurări care o oferă, acoperă orice boală care apare brusc și fără niciun fel de avertizare după data încheierii poliței. De asemenea, asigurarea medicală este validă în cazul în care boala nu are nicio legătură cu boli sau condiții medicale pre-existente inchierii poliței.

Prin urmare, în astfel de situații, asigurarea medicală este validă, iar compania de asigurări ar trebui să acopere o serie de cheltuieli conform poliței de asigurare.

Cazuri speciale: călătorii în zone cu interdicții

Un caz special îl reprezintă însă situația în care îți faci asigurare medicală și călătorești într-o zonă în care există o serie de interdicții. De exemplu, dacă pleci într-o țară pentru care Ministerul de Externe al României a emis o avertizare de călătorie sau într-o țară în care există o serie de restricții de transport (trenuri sau avioane anulate) din cauza unei probleme medicale, atunci în mod aproape sigur nu vei putea primi despăgubiri.

Motivul este de asemenea unul relativ simplu: în orice poliță se menționează explicit că despăgubirile nu se acordă în astfel de situații.

Excepția de la regulă: epidemie și pandemie

Există însă și o excepție importantă de la această regulă. Aproape orice companie de asigurări menționează în termenii și condițiile de despăgubire că asigurarea medicală nu este valabilă în cazul în care există o epidemie sau pandemie. De asemenea, este important de menționat că autoritățile locale sau internaționale sunt cele care decid dacă există epidemie sau pandemie.

Concret, epidemia este declarată atunci când o boală contagioasă se extinde într-un timp foarte scurt la un număr mare de persoane dintr-o localitate sau regiune. Cel mai bun exemplu în acest sens este epidemia de gripă din România declarată de Ministerul Sănătății săptămâna trecută.

Între timp, pandemia este o epidemie care se extinde pe un teritoriu foarte mare, într-o țară, în mai multe țări sau chiar pe un continent întreg. Ești și cazul coronavirusului din China, pentru care Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat recent stare de urgență la nivel global.

Toate companiile de asigurări menționează că epidemiile și pandemiile sunt excluse de la plata despăgubirilor, ca urmare a faptului că acestea au un caracter catastrofal. Este o situație asemănătoare cu cea în care diverse contracte sau polițe de asigurări devin nule în caz de război.

Despăgubiri pentru anularea călătoriei

Cazul următor nu are legătură directă cu asigurările medicale, însă este important de menționat pentru că afectează bugetul celor care se pregătesc să călătorească într-o țară în care există o epidemie sau în care serviciile de transport public sunt perturbate semnificativ de infecții precum coronavirusul.

Astfel, legislația din România spune că o persoană are dreptul să-și recupereze banii plătiți unei agenții de turism în cazul în care nu mai poate pleca în călătorie din cauza unor circumstanțe speciale din țara de destinație, precum existența unei epidemii sau a serviciilor de transport.

Cu toate acestea, Nicolae Demetriade, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), a explicat recent pentru publicația Profit că clienții riscă să nu-și poată recupera banii rapid. Potrivit acestuia, pentru a restitui banii clienților, agențiile de turism trebuie să solicite la rândul lor returnarea banilor plătiți pentru serviciile hoteliere și de transport cu avionul. În schimb, pentru situația actuală cu coronavirusul, hotelurile și companiile aeriene încearcă să evite plățile, mai ales dacă localitatea de destinație nu este în centrul infecțiilor cu coronavirus.

Cel mai probabil, situația este și mai complicată în cazul persoanelor care călătoresc în astfel de regiuni pe cont propriu, întrucât au o putere de negociere mult mai mică decât o agenție de turism cu sute de clienți în aceeași situație.

Concluzii

În principiu, asigurările medicale au rolul de a te proteja inclusiv în cazul aparițiilor unor infecții noi, însă doar atât timp cât aceste nu sunt extrem de grave pentru a determina izbucnirea unor epidemii sau pandemii.

Tocmai de aceea, este foarte important ca, înainte să faci o asigurare medicală, să citești integral condițiile în care vei fi despăgubit și cazurile care nu vor fi acoperite de asigurarea medicală.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.