DieselGATE – hoțul neprins e negustor cinstit

Imperiul otoman, cel roman, cel mongol… le putem enumera pe toate… toate au dispărut. Să fi sosit vremea apusului pentru imperiul ”Made in Germany”?

Pe undeva este ironic ca acest lucru să pornească tocmai de la mașina poporului. Înainte de a veni cu un desfășurător sec al evenimentelor care au condus la acest scandal… vreau să îmi dau mie cuvântul.

Sunt jurnalist auto și trecând peste diferitele grade de afecțiune investite într-o marcă sau alta, de omul ascuns în spatele jurnalistului, la finalul zilei iubesc fiecare marcă pentru că asigură combustibilul pasiunii care îmi este și job. Iar, ca în orice relație, totul depinde de încredere.

În acest moment sunt dezamăgit de Volkswagen, iar această dezamăgire este puțin mai grea și mai dură decât un comentariu vulgar și agresiv la adresa mărcii germane lăsat de un acneic pe un site auto. Sunt dezamăgit pentru că am investit încredere în această marcă precum în toate celelalte. Verdictul unui test este o sumă a feedback-ului adunat în urma experienței la volanul modelului testat, trecerea acelui feedback prin filtrul celor descoperite la volanul unor modele concurente din segment, dar nu numai. Plus date preluate de la constructor, date în care investești încredere.

Ba chiar au fost verdicte pe care le-am dat, având totală încredere în datele furnizate de ei.

Unii probabil vor spune că ce o fi atât de dramatic niște emisii mai mari de noxe. Sincer? Aș fi preferat să fi mințit cei de la VW la capitolul putere, 2.0 TDI să aibă 120 CP în loc de 140CP, dar nu să otrăvească cu premeditare. Probabil se vor găsi unii să spună că primele 15 vapoare ca dimensiune de pe planetă poluează împreună cât toate automobilele la un loc. În acest caz, cea a vapoarelor, problema nu este a propulsoarelor, acestea fiind unități extrem de performante din perspectiva consumului, puterii generate, ci a combustibilului greu folosit.

Și așa ajungem la următorul punct al acestei povești – Diesel.

Motorinele sunt produse petroliere obținute din distilarea primară a petrolului și sunt formate din amestecuri de hidrocarburi ce conțin de la 12 până la 20 atomi de carbon. Motorina necesită o rafinare mai mică comparativ cu benzina, este așadar un produs mai ieftin. Se știe că motoarele diesel poluează mai mult, lucru care nu a reprezentat o problemă cât timp popularitatea lor a fost una redusă. În ultimi ani însă, popularitatea motorizărilor diesel a readus în atenție și gradul de poluare a acestora. De aici și fireasca înăsprirea a normelor de poluare acceptate la aceste propulsoare.

Dar ce înseamnă poluare la un motor diesel?

Emisiile de hidrocarburi (HC) și monoxid de carbon (CO) sunt la un nivel inferior propulsoarelor pe benzină. Emisiile de oxizi de azot (NOx) și particule (PM) sunt superioare la un motor diesel.

Ce rol nociv au emisiile specifice propulsoarelor diesel? Oxizii de azot. Monoxidul de azot este un gaz incolor ce irită mucoasa aparatului respirator. Expunerea pe termen lung are efect cancerigen. Efectul nociv apare în urma formării methemoglobina (produs similar cu carbohemoglobina), ceea ce împiedică schimbul de oxigen dintre ţesuturi şi organele respiratorii. Bioxidul de azot este un gaz de culoare brun-roșcată cu miros înțepător. Are efect nociv asupra căilor respiratorii, provoacă iritaţii. Prin combinaţie cu apa formează acidul azotic (ploaie acidă) care are efect devastator asupra mediului înconjurător. Particulele sunt alcătuite din molecule de carbon care se combină cu alţi compuşi chimici (hidrocarburi, sulfiţi, azotaţi, metale) şi în funcţie de mărime formează fumul negru sau funinginea. Efectele particulelor asupra organismului uman sunt nocive, acestea provocând alergii, iritaţia ochilor, precum şi inflamarea căilor respiratorii.

Inhalarea pe termen lung a particulelor are efect cancerigen. Normele de poluare în vigoare (Euro 5) limitează doar cantitatea totală de particule emise. Norme de poluare (Euro 6) vizează, pe lângă cantitatea totală de particule, limitarea particulelor de dimensiuni mici deoarece aceste au un efect toxic mai pronunţat.

După ce am aruncat o privire fugară și pe ceea ce este condamnat la propulsoarele diesel, să revenim la Volkswagen.

ICCT (International Council on Clean Transportation) a comandat Universității West Virginia (WVU) un studiu asupra emisiilor de noxe ale automobilelor. Rezultatele studiului realizat de Centrul pentru combustibili alternativi, motoare și emisii ale Universității West Virginia au fost publicate acum un an și jumătate, prin mai 2014. Emisiile a două modele au fost semnificativ mai mari decât cele declarate de producător, cele două modele fiind VW Jetta 2.0 TDI model 2012 și VW Passat 2.0 TDI model 2013.

WVU a alertat California Air Resources Board (CARB) și Environmental Protection Agency (EPA). În mod evident cele două agenții atenționate de universitate au contactat grupul Volkswagen. Constructorul german a răspuns sesizărilor menționând că discrepanțele dintre datele declarate și cele descoperite de universitate, vis-a-vis de emisiile de noxe, se pot datora unei mari diversități de cauze, plus o utilizare necorespunzătoare a mașinilor până în momentul efectuării testului.

Totuși, în decembrie 2014, VW anunță o rechemare în service pentru aproximativ 500.000 modele pentru a verifica/ remedia posibile depășiri ale emisiilor de noxe declarate. La un an de la publicarea studiului de către WVU, CARB și EPA efectuează teste în laborator și în condiții de utilizare normală, pe drumuri publice, a modelelor vizate de rechemarea în service de către VW. Rezultatele dovedesc că acțiunea constructorului german a avut efecte limitate asupra emisiilor de noxe, acestea fiind în continuare la un nivel extrem de ridicat. Pe 18 septembrie 2015, CARB și EPA fac publice rezultatele ultimilor teste și acuză public grupul Volkswagen că a comercializat și a oferit spre comercializare modele care nu respectă normele de omologare.

Acuzațiile merg mai departe, cele două agenții americane susținând că VW a instalat pe modelele comercializate module electronice capabile să identifice procedurile de testare a noxelor și să modifice nivelul emisiilor pentru a le alinia celor trecute în certificatul de omologare.

Cronologia evenimentelor din ultima săptămână nu mai este chiar atât de importantă. Dar în mod cert șocul cel mare a fost produs tot de VW. Ei au recunoscut toate acuzațiile americanilor, au anunțat că 11 milioane de propulsoare sunt echipate cu acest soft, au recunoscut că nici normele Euro 6 nu au fost trecute corect, prin urmare, au recunoscut și admis premeditarea.

Consecințe?

Până în acest moment doar Martin Winterkorn, CEO-ul Volkswagen Group a plătit cu funcția acest scandal. O retragere care i-a adus în conturi, până acum, 32 milioane euro, luându-se în calcul alte milioane bonus. Aș fi dispus și eu să îmi asum responsabilitatea pentru acest dezastru dacă mă trezesc în cont cu 32 milioane euro. Să vedem ce va urma.

Cum stăteau lucrurile acum un an

 

Deși este un clip din 2011 realizat de Greenpace, cam așa arată lucrurile în lume în relația cu VW.

Dar să nu uităm că VW este printre altele părintele unui Golf GTI, așa că așteptăm să vedem un VW curat în viitorul apropiat. Despre alții, până nu avem parte de confirmări oficiale… numai de bine.

Citește o analiză completă a scandalului Volkswagen. https://www.cavaleria.ro/?p=5755

Posted by Cavaleria.ro on Friday, September 25, 2015

Surse:
e-automobile.ro
washingtonpost.com
Volkswagen Media