De ce nu mai cumpără nimeni decapotabile

Zilele acestea m-am tot plimbat cu o decapotabilă. Și-mi dau seama că nu prea mai văd altele pe stradă. Unde ai dispărut, că pe vremuri erau peste tot. Astra, Golf și Focus, cei trei se băteau pe decapotabile. Tigra avea versiune fără plafon, Renault făcea Wind și Megane. Aproape fiecare vehicul avea și o variantă decapotabilă. Toyota, Volvo, 

Până și bătrânul UNIVERSAL. 

Dar hai să începem. În primul rând, mașinile sunt mult mai scumpe. mult mai scumpe decât erau acum 40 de ani când strămoșii noștri americani mergeau pe drumuri virajate aproape drepte cu mustanguri, camaro sau mai știu eu ce covor plutitor cu suspensii dubioase. Siguranța era mai puțin importantă decât numărul de cusături de pe scaune sau câte posturi de radio putea să prindă. Făceau accident, veneau pompele funebre, nu echipă de prim-ajutor. Poate că-n acea perioadă exista mai puțină distracție, mă rog, în afară de droguri, pentru adolescenții întârziați. Nu tu telefoane mobile, vacanțe-n țări străine, jocuri, console, pc-uri… 

Apoi, trebuie să înțelegem și ce se vinde acum… SUV-uri. Poziție înaltă la volan, siguranță, confort. Un cabrio este fix opusul. Mă rog, au încercat unii de curând să combine cele două dar rezultatele te fac să vomiți de trei ori: T-Roc, Range Rover Evoque Cabrio sau Nissan Murano. Pe bune?

Decapotabilele sunt așadar mai scumpe la achiziție. Chiar dacă nu mai au plafon, sunt și mai grele. O mașină fără plafon are tendința să se îndoaie. Așadar, producătorii modifică șasiul cu extra kilograme de fier ca să facă mașina stabilă în viraje. Șasiule sunt unibody, ca la macbookuri, adică dintr-o singură bucată… deci, dacă vrei să faci din Logan o mașină decapotabilă… nu e chiar așa ușor… Plus că sunt și alte sisteme de siguranță, protecție la răsturnare, acele bare de deasupra capului care se ridică automat când simte că mașina nu mai are roțile pe șosea.

Apoi este întreținerea. Mult mai scumpă. Trebuie să ai grijă de soft-top. Sunt țări în care se fură prin tehnica împrumutată din industria transporturilor: mai exact tiruri: slash&grab, există și o denumire științifică pentru această procedură, tai și furi. Vreo 5 ani o să arate bine soft-topul dar dup-aia trebuie tratat cu aloe-vera și ginko biloba, alți proprietari se plâng de mucegai… Hard-top? Muuuult mai scump și nu e disponibil oricum pe toate modelele. MX5 cu RF este o excepție. Interiorul trebuie și el tratat mai des… Intră mai mult praf, e bătut mai mult de soare, poate vin și niște păsări prin vizită din când în când. 

Apoi este clima. Se schimbă. Am zis mereu că decapotabilele nu sunt pentru România, dar oricum sunt o piață mică și nu contăm. Dar, vremea cea mai bună pentru decapotabile e atunci când afară sunt mai puțin de 20 de grade și aproape că stă să picure. Nu vrei să faci vreo insolație în mașina pe care tocmai ce-ai dat 68,227 de euro. Apoi, dacă mergi cu plafonul tras, degeaba ai decapotabilă. E foarte zgomotoasă și trăiești mereu cu impresia că mergi cu un geam deschis. 

Prețul, am zis? Cea mai ieftină mașină decapotabilă este Mazda MX-5: 25.000 de euro. Dar nu e pentru toată lumea. Are doar două locuri și e bună ca a treia mașină de familie… Pe lângă asta… Suspensia e atât de dură încât nu poți să vii acasă cu ouăle cumpărate de la Mega-Image. Nu doar că se bat ca-n omletă, dar s-ar putea să ajungă maioneză și să se și taie: slash&grab. 

Așadar, dacă vrei ceva mai confortabil trebuie să te uiți la producătorii de mașini premium care oferă un Seria 8 cabrio, un S cabrio. Cumva, oamenii și-au pierdut interesul pentru ele… Nimeni nu mai vrea să țină două mașini și cumva vreai una care să fie bună la toate. Dar, oricât de ciudate sunt decapotabilele, cât de departe de perfecțiune sunt, nu există altă mașină care să spună: iubesc mașinile și vreau să mă simt bine în ele, chiar și atunci când dau 68.227 de euro, cu tot cu TVA. Mi-ar plăcea o decapotabilă manuală, cu puțină tehnologie la bord care să mă ducă nu repede, ci frumos la destinație. Ar trebui să le apreciem, nu neapărat să le cumpărăm, cât încă mai există printre noi. Eu asta am să fac. Probabil moda lor va reveni, industria auto are niște momente ciudate.

Test curând cu Z4, doar aici pe Cavaleria.ro. Vă pup.