Cum și când trebuie să vizitezi Transfăgărășanul!

Dacă ne urmăriți pe Instagram ați văzut probabil că joi ne-am urcat în mașină și am plecat să colindăm țara asta frumoasă a noastră. Excursia a fost scurtată de niște ”sarcini de serviciu” pe care nu le puteam realiza decât de la studio. Așa că duminică dimineață ne-am urcat din nou la volanul Cavaleromobilului și am plecat la drum spre Transfăgărășan. Dacă ai fost deja vara asta pe acolo probabil ți-ai pus mâinile în cap. Da, Transfăgărășanul a devenit cel mai aglomerat loc din țară, cel puțin în weekend. Mai ales în sfânta zi de duminică.

Noi am făcut însă ceva diferit, am ieșit la 3 dimineața din București și am ținut piciorul pe accelerație până la Bâlea Lac. Asta pentru că voiam să prindem neapărat răsăritul soarelui care, după Google se întâmpla undeva în jurul orei 6:19 minute. La 6:25 eram lângă lac, vedeam lumina de după versantul de est însă am tot văzut-o până la 9 jumătate când ”Sorinel” cum îi spunea Răzvan, și-a făcut apariția încălzind corpurile noastre și ale vitejilor ce au campat acolo peste noapte la cort. Și nu erau puțini deloc. Am numărat vreo 40 de corturi în vale și chiar în spatele cabanei Bâlea Lac.

Când să pleci spre Bâlea Lac

Concluzia ar fi destul de scurtă și la obiect. Pleacă dimineața, cât de dimineață poți, consultă Google Maps și alege ziua și ora când vrei să pleci și vrei primi o estimare destul de corectă a traficului și a timpului pe care îl vei parcurge până acolo.

Așa poți să ajungi fix înainte de răsărit, care apropo, pe timp de vară este undeva între orele 8 jumatate și 9 jumătate în luna august. Mai exact pune vreo oră și jumătate de la valoarea pe care o găsești pe Google atunci când cauți ”sunrise at Bâlea Lake”. Este valabil pentru orice drum din țară, sau înafara ei, cu mașina. Estimările sunt bazate pe traficul înregistrat de Google Maps și de Waze și de fiecare dată au fost extrem de precise. Bine, asta dacă nu mergi cu 80 Km/h pe autostradă.

Ce poți să faci la Bâlea Lac?

Păi să caști gura fără nici un fel de rușine la această priveliște de care eu unul nu mă mai satur, și pe care Răzvan a văzut-o pentru prima oară. Serios, uită-te la fața lui și vei vedea cât de fericit este. Și asta după vreo oră și jumătate în care am înghețat amândoi. E frig pe munte, am uitat asta. Au fost 7 grade până a răsărit soarele însă sunt sigur că se simțeau mai mult ca 2 grade.

Apoi poți să treci (dacă poți) printre standurile cu nimicuri și să îți cumperi un suvenir ca să îți aduci aminte că trăiești în România. Nu am văzut nimic special decât vreo două standuri de meșteșugari cu produse confecționate din lemn.

TIP / RUGĂMINTE: Te rog foarte mult, nu cumpăra flori de colț presate. Sunt protejate prin lege și singura metodă pe care o văd eu ca să nu mai fie vîndute este ca tu să nu le cumperi. Sunt atât de rare încât nu am văzut nicăieri în drumețiile mele (și ele rare de altfel) să crească undeva. Cineva le ia ca suvenir. Adevărul este că și în Munți Dolomiți am văzut de vânzare floari de colț. Dacă nu știi cum arată, uite o fotografie mai jos.

SUPER TIP / SUPER RUGĂMINTE: Asta e deosebită! Am auzit din nou aceleași lucruri, ”Ce țară frumoasă avem păcat că e murdară” din gura unei persoane pe care mi-aș fi dorit să o fac de rușine după ce a aruncat pe jos o pungă. Mai exact a ”scăpat-o” dar nu s-a mai sinchisit să o ridice. Dacă ai făcut lucrul acesta dă-ți o palmă și ridic-o. Dacă ai văzut pe cineva care a făcut asta, atrage-i frumos atenția: ”Domnu, doamna, v-a căzut ceva pe jos!”

Muntele nu se curăță singur, dar nici nu se murdărește singur. Ia cu tine gunoiul tău, și mai pune mâna și pe un pahar sau o hărtie a altuia când cobori. Știu, nu e treaba ta, dar așa contribui să menținem acest loc superb, și curat.

Ce mănânci?

De mâncat nu se pune problema, decât dacă îți este foame foarte tare. Îmi pare rău să spun asta dar înafară de mici, cârnați și cartofi prăjiți, în jurul cabanei, nu vei găsi altceva.

Da, acest articol are și câteva mențiuni negative pentru că există și părți mai puțin pline ale paharului.

O recomandare pe care aș face-o pentru cei de la Bâlea Lac, care sper să citească acest articol, este să deschidă acel foișor în care au băgat un urs împăiat pentru care cer 2 lei taxă de intrare. Eventual să pună pe cineva acolo să servească gratis un ceai fierbinte și să invite oamenii la cabană să mănânce o tocăniță caldă. Recomandare așadar nu o este doar o frustrare.