Cinci metode ca să lucrezi mai eficient

Tot mai mulți cunoscuți mi-au mărturisit de o vreme încoace că au probleme la locul de muncă, necazuri cauzate în primul rând de sarcinile suplimentare care li se pun în spinare, deşi ar fi fost treaba altcuiva să le îndeplinească.

E un scenariu frecvent atunci când unul dintre colegi demisionează sau este concediat, întrucât mulţi manageri preferă să redistribuie sarcinile celui plecat către alți salariaţi, în loc să angajeze un înlocuitor.

Într-o astfel de situație, unul dintre primele lucruri pe care ar trebui să le faci este să ceri o mărire de salariu. În același timp, însă, trebuie să demonstrezi că meriţi banii în plus şi să te organizezi mai bine, aşa încât finalul zilei să te prindă cu toate obiectivele bifate. Iată, deci, câteva sfaturi pentru a avea o zi cât mai productivă la locul de muncă:

1. Planifică ziua de lucru

Înainte să pleci de la birou, stabileşte-ţi principalele sarcini pe care trebuie să le faci în ziua următoare. Planul poate fi împărțit pe ore, în funcție de obiectivele pe care le ai. O soluţie eficientă ar fi să întocmeşti o listă simplă cu priorităţile zilei. În acest fel, când ajungi la muncă în dimineaţa următoare vei ști întotdeauna ce ai de făcut şi nu vei mai pierde timpul gândindu-te cu ce să începi. Rezervă măcar o oră pentru situații de urgență, fiindcă probleme neprevăzute vor apărea mereu.

2. Stabilește prioritățile zilei

De regulă, toţi dăm randament maxim în cursul dimineții. Tocmai de aceea, este esențial să rezolvi cele mai dificile sarcini în prima parte a zilei, imediat după ce termini cafeaua. Această strategie are în special un efect psihologic: în a doua parte a zilei îţi rămân de rezolvat chestiuni mult mai simple, mai ușoare. În schimb, dacă pierzi dimineața cu banale răspunsuri la mailuri, după-amiază te vei simți copleșit de rezolvarea problemelor majore, precum şi de presiunea să termini înainte de încheierea programului. Sub presiune, rişti să dai chix.

3. Mai ia o pauză

Unul dintre puținele avantaje pe care le au fumătorii este că trebuie să iasă periodic din birou ca să sudeze două-trei ţigări. Frecvenţa acestor pauze de nicotină e cam de una pe oră, iar obiceiul duhănitului, dincolo de orice prejudecăţi ai putea avea în legătură cu el, îi ajută să se relaxeze și să revină la birou cu o poftă mai mare de a lucra. Tocmai de aceea, chiar dacă nu fumezi, este important să iei o pauză de cel puțin cinci minute la fiecare oră de muncă. Nu contează dacă îi însoțești pe fumători la țigară, dacă îți cumperi o cafea sau un ceai sau dacă pur și simplu te plimbi prin jurul clădirii. Important este să faci un pic de mișcare și să te deconectezi de la job.

4. Elimină rutina și învață ceva nou

să lucrezi mai eficient

Indiferent cât de mult îți place un job, rişti ca la un moment dat să te lovească plictiseala, în special dacă rămâi mai mulți ani pe aceeași poziție în aceeași companie. O soluție este să încerci să înveți ceva nou în domeniul tău, ceva care să te ajute să promovezi. Dacă timpul și politica firmei îți permit, mai poți deprinde în pauzele scurte de “țigară” ceva nou, care nu are neapărat legătură cu actualul tău job. În cel mai rău caz, te poți relaxa cu scurte filmulețe de pe Youtube despre una dintre pasiunile tale. De exemplu, urmăreşte trailerele noilor pelicule de la cinema sau nişte tutoriale video despre Photoshop.

5. Fii odihnit și într-o stare bună de spirit

să lucrezi mai eficient

Ca să fii productiv, este esențial să lucrezi odihnit și să ai o stare de spirit pozitivă. Prin urmare, trebuie să dormi cât mai bine, iar pentru asta este recomandat un somn de şapte-opt ore. Ideal ar fi să începi număratul oilor înainte să bată de miezul nopţii. În plus, este important să ai şi o dietă echilibrată, fără excese, precum și să faci exerciții fizice în fiecare zi. Puncte suplimentare câştigi dacă ieși la alergat sau dacă mergi la sală de două-trei ori pe săptămână.

Dacă tu ştii şi alte metode prin care să crești productivitatea la locul de muncă, nu ezita să le menționezi în secțiunea de comentarii. Ceilalți cititori îți vor fi recunoscători! Cine ştie, poate că sunt chiar subordonaţii tăi…