Vom zbura din nou supersonic. Cu puțin noroc

Cu siguranță ați auzit de Concorde. Cel mai rapid avion comercial din lume. Și-și făcea treaba, uneori exploziv, încă din 1976. A zburat până în 2003 după ce British Airways și Air France au decis, simultan să renunțe la aparatul de zbor. Biletele erau prea scumpe, nu prea mai aveau pasageri din cauza accidentului din 25 Iulie 2000, pe lângă asta se mai adaugă și o scădere a numărului de zboruri din cauza atentatului de la 11 septembrie, 2001. Plus că acest Concorde avea nevoie de niște îmbunătățiri majore, cockpitul era în continuare analog, consuma mult combustibil și era foarte zgomotos.

Chiar și așa, Concorde a fost o minune. Și încă este. Vă dați seama? Acum 44 de ani oamenii zburau supersonic, cu 2 mach, aproape, la o altitudine de 18.000 de metri. Făceau doar 3,5 ore de la Londra la New York. Cam cât îți ia să zbori de la București la Madrid. Ar mai fi și Tupolev TU-44, sau Concordski, poreclă dată de vestici din cauza a ceea ce e evident, o asemănare izbitoare cu Concorde.

De la Concorde… Avem nevoie de mijloace mai rapide de transport. Chiar mai rapide decât ce există acum… E totuși amuzant să te gândești că-n 10 ore poți fi la New York cu avionul. Și cu puțin noroc până la Cluj cu mașina.

Și aici intervine un startup care vrea să miște industria aviatică așa cum Tesla a făcut în industria auto sau SpaceX în industria spațială. E doar o coincidență că Elon Musk e la conducerea celor două.

Să revenim. Iată Boom Technology, care pe 7 octombrie ne-a arătat Baby Boom, un avion supersonic mic, folosit pentru teste și Overture pe care o să-l vedem curând la zbor. Planul lor, adică primul Roadster, ca să înțelegi aluzia la Tesla, este XB-1. Un supersonic care poate lua doar un pilot la bord, altfel nu ar zbura… Știu că nu pare mult, dar este prima companie privată care face un astfel de apparat de zbor, fără sprijin militar, fără să fie Boeing sau Airbus în spate. Boom Tehnology există din 2014 iar căpitan este Blake Scholl. Până acum au strâns finanțare de aproximativ 200 de milioane de dolari. XB-1 Baby Boom este la o treime din dimensiunea lui Overture. E un mini-model, ca s-o zic direct.

Overture este însă modelul mare, cu care compania speră să facă bani. Capabil să zboare la 2.2 mach, adică 2.300 km/h, avionul are o capacitate de 55 de pasageri, față de 100 cât avea Concorde, și o autonomie de 8300 de kilometri. Boom Technologie are în vedere vreo 500 de rute pe care ar putea să pună avionul în funcțiune, dar evident are nevoie și de sprijinul companiilor comerciale. New York – Londra ar putea dura doar 3 ore și 15 minute. Boom vrea să vândă bucata cu 200 de milioane de dolari, fără discount și complet echipat de zbor, adică cu toate dotările de confort.

Blake Scholl, CEO-ul spune că are deja niște contracte ferme pentru acest avion. Virgin Group are 10 rezervate, iar Virgin Galactic, divizia pentru spațiu va ajuta la fabricarea lor. O companie aeriană europeană mare are 15, un deal care ajunge la 5 miliarde de dolari. Japan Airlines are 20. Iar prețul pentru un bilet? 2000 de dolari dus, Londra – New York. Mai ieftin decât un business class pe aceeași rută.

E clar că nu va fi ieftin pentru muritorii de rând, dar… O spun drept că Boeing și Airbus au nevoie de concurență. Biletele de avion trebuie și pot fi mai ieftine de atât. Avioanele pot fi mai rapide și mai puțin poluante, dar când sunt doar doi mari constructori pe piață care dețin și producătorii de avioane mai mici de pasageri… Nu prea ai ce să faci. Probabil din acest motiv s-a întâmplat și eroare de producție cu Boeing 787 sau 737 MAX.

Acum, rămâne de văzut când Overture va lua primii pasageri la bord. Pandemia cu SARS-COV-2 oprește ceasul în industria aviatică, ba chiar are tupeul să-l dea și un pic înapoi.

Acum, rămâne de văzut când BOOM fabrică primele Overture. Următorii 2-3 ani sunt critici pentru viitorul companiei. Ca un timeline asumat de Black Scholl, 2022 fabrica terminată și în 3 ani să iasă primele exemplare. În 2023 să vedem primul zbor de test, iar prin 2029 să vedem avionul peste tot. Mi-ar plăcea să putem să zburăm din nou supersonic, mai ales pentru generația care n-a prins așa ceva.

Suntem cu ochii pe Boom, căci în următoarele luni va face primul test cu XB-1 și sper să iasă bine.