În sfărșit, logarea pe un site nu ne va mai da dureri de cap

google-captcha

Eu am o problemă, una mare. Sunt sigur că aceasta nu este doar problema mea ci a oricărui utilizator de internet care a fost nevoie să se autentifice vreodată pe unul din zecile de mii de website-uri ce folosesc coduri Captcha, ca măsură de siguranță.

Sigur știți despre ce vorbesc. Acele câmpuri cu cifre neinteligibile pe care nu le nimerești aproape niciodată din prima iar  la a cincea încercare te enervezi și mai ai puțin și iei monitorul în brațe…dacă nu ți-ai pus deja o a doua pereche de ochelari.

Pe mine personal mă scot din minți. Renunț de multe ori să comentez la postul respectiv dacă e vorba de un blog sau mă autentific cu Facebook de cele mai multe ori.

De curând, Google a anunțat că multe din aceste coduri Captcha vor fi înlocuite de un simplu buton, mai exact o căsuță ce trebuie bifată, și cu ajutorul căreia acesta își va da seama dacă cel care a bifat respectiva căsuță este un bot sau o persoană.

”No, I’m not a robot”

Asta va fi scris în dreptul acelei căsuțe, iar pentru a trece mai departe în autentificare va trebui să o bifați. Acum, întrebarea cu răspunsul cel mai interesant este cum face Google diferența între o persoană și un bot. Dacă nu știți ce este un bot atunci aflați că acesta reprezintă un program construit să realizeze o serie de task-uri multiple cum ar fi postarea automată de comentarii cu linkuri de reclamă pe multe din site-urile web.

Atunci când Alan Turing a conceput primul test Turing în 1947 acesta a sugerat că asemănarea unui program de computer cu mintea umană poate fi identificată prin răspunsul la o serie de întrebări puse de un interogator care se află în altă cameră. Aproape 70 de ani mai târziu Google spune că a realizat un test Turing care poate identifica un bot doar prin bifarea unei căsuțe.

Recaptcha

Cum se poate face această identificare? Ei bine Google spune că va folosi istoricul site-urilor vizitate alături de adresele de IP de pe care se conectează utilizatorul la internet și, pe lângă alte variabile pe care le va menține secrete, mișcarea mouse-ului pe ecran în dreptul câmpului respectiv. Inteligent nu?

Pentru utilizatorii de smartphone și tablete procesul va fi ceva mai complicat decât cel de desktop însă tot mai simplu decât cel inițial Captcha. Aceștia vor avea la dispoziție o căsuță cu o colecție de imagini dintre care va trebui să facă distincția. Acest proces este de asemenea foarte greu de realizat de către boți.

Dar, cum rămâne cu intimitatea mea?

Este o întrebare valabilă, și sunt sigur că mulți dintre utilizatori nu vor fi încântați de faptul că li se va aduce aminte că Google ține minte cam tot ce cauți pe internet și poate asocia aceste date cu o persoană reală. Da, o face de multă vreme, cam de când ți-ai creat primul cont de Gmail, cum altfel să servească reclamele targetate.

Deși compania menționează că această măsură înseamnă securitate atunci când apare pe alte site-uri care nu au legătură cu Google, mișcarea mouse-ului va fi înregistrată doar deasupra căsuței respective. Însă nu cred că încălzește pe nimeni acest lucru.

Eu personal sunt încântat de această schimbare și sunt sigur că îmi va ușura browsing-ul semnificativ de mult. Este amuzant totuși cum se pune problema, ”nu trebuie să îți verific identitatea, ci umanitatea.”